به گزارش سئو بوی، هم بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف اظهار داشت: در جهان امروز بجز آمریکا تقریبا تمام کشورها راجع به وضعیت اینترنت نگران هستند.

به گزارش سئو بوی به نقل از اندیشکده حکمرانی شریف، دکتر سید محمدصادق امامیان عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و هم بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف در برنامه زاویه با مبحث حکمرانی فضای مجازی به بحث و گفتگو پرداخت.
امامیان در ابتدای گفتگو با انتقاد از صدا و سیما گفتگوهای یکطرفه صدا و سیما را زیاد دانست و اظهار داشت: توقع داشتم این برنامه به صورت مناظره بود که کمک زیادی به باز شدن ابعاد مساله و باورپذیرتر شدن آن می کند.
این عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر عنوان کرد: یک کاسه کردن جهان غرب در زمینه ضعف و سستی در حکمرانی فضای مجازی غلط است و در جهان امروز بجز آمریکا تقریبا تمام کشورها راجع به وضعیت اینترنت نگران هستند.
همه به جز امریکا راجع به وضعیت اینترنت در جهان نگرانی دارند
امامیان افزود: در نگاه رسانه ای رسمی کشور، ما دنیا را یک دنیای به ظاهر متحد می بینیم اما این اتحاد در واقع وجود ندارد. نگرانی هایی که بصراحت توسط رهبران سیاسی و رگولاتورها و مسئولین فنی این حوزه ها در کشورهای مختلف طرح شده است منتهی وقتی فضا خیلی سیاسی می شود و عملاً آمریکا می تواند همه را در یک جبهه متحد کند؛ شاهد یک چهره واحد از دنیای غرب هستیم.
بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف عنوان کرد: در اجلاس IGF که در یک کشور آفریقایی در دسامبر ۲۰۲۲ برگزار شد و درجلسه ای که دبیر کل سازمان ملل حضور داشت؛ نخست وزیر کشور میزبان از مهم ترین منتقدین وضعیت حکمرانی اینترنت بود و طی سخنرانی بیان کرد که به واسطه فیک نیوز سازمان یافته از راه اینترنت و بخصوص پلت فرم آمریکایی من امنیت کشورم را نمی توانم تأمین و تضمین کنم.
مداخله در تعارضات و مناقشات و حساسیت های سیاسی اجتماعی
وی افزود: یکی از مسائل مهم عدم توانایی کنترل وضعیت حکمرانی اینترنت در کشورهای درحال توسعه عدم مشروعیت حاکمیت در این کشورها است و این کشورها تا وقتی که نتوانند جوامعشان بخصوص بخش نخبگانی را قانع کنند که تلاشی که انجام میدهند به نفع جامعه است حتما از داخل با مقاومت مواجه خواند شد. نظرسنجی ها نشان داده است که در ایران با چنین مقاومتی روبرو می باشیم.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: مساله حریم خصوصی یا داده های شهروندان در انتخابات مورد توجه قرار گرفت و به صورت جدی مورد توجه اروپاییان است. من به شخصه جملاتی از آمریکایی ها شنیده ام که مساله ای به نام حریم خصوصی در اینترنت نداریم و نباید کسب و کار را فدای حریم خصوصی کرد اما اروپایی ها روی این مسأله حساس هستند و اوج آن GDPR و قوانین دو قلوی DSA و DNA بود که هر دوی اینها حفاظت داده ها را به صورت جدی مدنظر قرار دادند.
امامیان یکی دیگر از نگرانی های حکمرانی اینترنت را مداخله در تعارضات و مناقشات و حساسیت های سیاسی اجتماعی در کشور آمریکا دانست و اظهار داشت: اوج این مسأله در انتخابات ها نمایان می شود و آن هم از راه فیک نیوز و کمپین های اطلاعاتی است که عملاً دموکراسی و پایه های حکومت مردم سالار را که به صورت نمادین زیر سوال می برد.
اقتدار آمریکا توسط بخش خصوصی آن بوجود آمده دقیقاً خلاف مسیری که در ایران می رویم
امامیان افزود: رمز و راز کلیدی اقتدار آمریکایی، اقتدار شرکت ها و بخش خصوصی آمریکایی است که آن هم ناشی از قاعده واقعی رقابت در آمریکا است و این دقیقاً برخلاف کاری است که در ایران صورت می گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر با اشاره به اینکه در کشورمان مسیر درستی برای توسعه پلت فرم ها طی نمی نماییم اظهار داشت: برای تقویت یک حوزه آغاز به واریز پول دولتی می نماییم و با اینکار رانت ایجاد می شود و رانت سبب ایجاد ناکارآمدی می شود. وقتی ناکارآمدی بوجود آمد برای پنهان کردن آن تلاش می شود اجازه بخش خصوصی واقعی گرفته شود.
وی افزود: در صنایع مختلف ایران با این مساله روبرو می باشیم و هم اکنون صنعت خودروسازی ما یک نمونه شده است و در همین حوزه پلت فرم های اینترنتی داریم. زمانی که من در ساترا بودم بسیاری از بخش های دولتی نظیر صدا و سیما تمایل به ورود بخش خصوصی در این حوزه را نداشتند و همه هم ادعا می کردند که قصد ما تقویت اقتدار ملی دراین حوزه است در حالیکه اقتدار ملی از راه رقایت و توسعه قدرت و قدرتمند سازی بخش خصوصی ایجاد می شود.
امامیان عنوان کرد: آمریکا با هوشمندی چینی ها به چالش کشیده شد و تیک تاک با رقابتی ترین حالت ممکن به بازارهای کشورهای مختلف تهاجم برد و زمانی که به بالای ۱۰۰ میلیون یوزر در آمریکا رسید زنگ های خطر برای به صدا درآمد. یکی از جذاب ترین فرامتن های این ویدئوی حضور مدیر تیک تاک در کنگره آمریکا که به نظر من با پخش زیاد از شبکه های سیما مردم گمان می کنند دارید از آنها سوء استفاده میکنید، این بود که هر دو حزب آمریکا درخواست بررسی عملکرد آنرا داده بودند.
هیچ پلت فرم دولتی ما نتوانسته در بازار رقابتی، رقابت کند
وی بیان نمود: به نظر یک پلتفرمی نظیر تیک تاک به هیچ وجه یک شرکت دست ساخته و اصطلاحاً با یک ظاهر بخش خصوصی و یک باطن بخش دولتی نیست و ما این مورد را در کشور خودمان تجربه کرده ایم. هر کجا خواستیم با بخش دولتی یک کار بزرگ را انجام دهیم نتوانستیم؛ بخصوص آنجاییکه سنگ محک درست به وجود می آید که بازار رقابتی باشد هیچ پلت فرم دولتی ما نتوانسته در بازار رقابتی، رقابت کند و وضعیت صدا و سیمای ما امروز ناشی از همین است.
این استاد دانشگاه افزود: ما نظام رسانه ای متکثر و متنوعی نداریم. بسیاری از صحبت های من و شما در برنامه امروز را اگر افرادی می بینند باور نمیکنند چون صدا و سیما را یکطرفه میبینند این ماحصل سیاست های ما در سازمان صدا و سیما و در عرصه رسانه ای کشور برای مدت طولانی است. ما از خودمان مشروعیت زدایی کردیم و این سبب می شود که حرف های به حقمان شنیده نشود.
طبق فرمایش رهبری مرکز ملی فضای مجازی باید قرارگاه نهایی فضای مجازی باشد
امامیان ضمن اشاره به ابتکار رهبر انقلاب در تأسیس شورایعالی فضای مجازی اظهار داشت: مرکز ملی و شورایعالی فضای مجازی با یک نگاه پیشرو بیشتر از یک دهه قبل تاسیس شد اما از همان زمان در طول دوره های گذشته عملاً مرکز ملی فضای مجازی در شورایعالی فضای مجازی محل گفتگو و عدم اجرا بود. طبق فرمایش رهبری قرارگاه نهایی ما باید مرکز ملی فضای مجازی باشد و تا به هم اکنون مرکز ملی فضای مجازی زیر بار مسئولیت ها نرفته است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: صنعت خودروسازی ایران یک نوزاد ۵۰ – ۶۰ساله است. یعنی از زمان شروع همچنان با حمایت های شدید دولتی و رانت ها زنده مانده و نه تنها رشدی نکرده که بدتر هم شده است مثل بچه ای که دارای فلج است و با بالا رفتن سنش وابستگی اش به پدر و مادر بیشتر می شود.

You may also like