به گزارش سئو بوی، با پیشرفت و گسترش روز افزون فناوری، استفاده و نیاز مردم به اینترنت هم افزوده شده است بگونه ای که کندی یا اختلال در این شبکه حتی برای کوتاه مدت هم می تواند نارضایتی کاربران را به دنبال داشته باشد.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، اینترنت عبارت است مجموعه ای بزرگ از شبکه های کامپیوتری که توسط خطوط تلفن به یکدیگر وصل می شوند و این امکان را برای شرکت ها، سازمان ها، دولت ها، مدارس و حتی اشخاص بوجود آورده است تا اطلاعات خویش را با سایر کاربران و استفاده کنندگان مبادله و مورد بهره برداری قرار دهند. اما برای این امکان سرعت بالای اینترنت خیلی مهم است و کندی و اختلال در آن نارضایتی کاربران را به دنبال دارد.
در ایران هم گاهی اختلال و کندی در سرعت اینترنت به علل مختلف رخ می دهد که هر دفعه علت آن هم اعلام می شود. از اواخر شهریورماه که دسترسی به برخی پلت فرم های خارجی محدود شد، کاربران ایرانی از کندی سرعت اینترنت هم گلایه داشتند؛ باآنکه بارها از جانب مسؤلان اعلام گردید که پهنای باند کاهش پیدا نکرده و این مورد به صورت مستمر رصد می شود.
در این میان بعضی از کاربران علیرغم سفارش کارشناسان و حتی وزیر ارتباطات، در خصوص عدم استفاده از فیلترشکن یا وی پی ان، از آن استفاده می نمایند.
در واقع حدودا از همان زمان که اینترنت به ایران وارد شد و گسترش یافت، مبحث فیلترینگ با هدف پیشگیری از دسترسی کاربران به وبگاه های مغایر با قوانین و سیاست های جمهوری اسلامی ایران و از طرفی رواج VPN و فیلترشکن هم عنوان شد، اما این مورد زمانی شکل جدی تری به خود گرفت که شبکه های اجتماعی و وبسایت هایی مانند فیسبوک، یوتیوب و توییتر فیلتر شدند.
برخی فیلترشکن ها یا همان مجموعه هایی از روش ها و نرم افزارهای مختلف که برای عبور از فیلتر از آن استفاده می شود کاربرد امنیتی هم دارند، یعنی با عوض کردن آی پی آدرس فرد موردنظر، جلوی هک شدن را می گیرند اما از طرفی برخی از نرم افزارهایی که در چارچوب فیلترشکن عرضه می شوند، بدافزارهایی هستند که توسط مجرمان سایبری و جهت سوءاستفاده از کاربران عرضه شده اند.
از طرفی در کنار این که استفاده از فیلترشکن می تواند سبب سهولت در دسترسی به سایت یا شبکه های اجتماعی فیلترشده باشد، صدمه هایی را هم می تواند به دنبال داشته باشد و راه رخنه هکرها به گوشی مردم را تسهیل کند و کاهش سرعت اینترنت را به دنبال داشته باشد، براین اساس از جانب کارشناسان، سفارش می شود تاجایی که می شود نباید از وی پی ان بهره برد.
ازاین رو یکی از علل کندی سرعت اینترنت، استفاده از فیلترشکن اعلام شده، مساله ای که چندی قبل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم به آن اشاره نمود و گفت بخشی از تجربه کاربری نامناسب هموطنان در استفاده از اینترنت در ارتباط با روشن کردن فیلترشکن هاست که سبب کاهش سرعت و حتی ایجاد اختلال در استفاده از خدمات داخلی می شود.
اما مساله دیگری که می تواند دلیل کندی سرعت اینترت باشد حمله های سایبری است. طی هفته های گذشته چندین بار اختلال موقت در اینترنت و حتی قطع کامل اینترنت برای دقایقی رخ داد که بعد از آن اعلام گردید بررسی ها حاکی از آن بود که حمله سنگین سایبری اتفاق افتاده که سبب کاهش و افت ترافیک شد و به سرعت هم بر طرف شد.
باوجود همه این موارد گفته شده مسؤلان تاکید دارند تمام تلاششان اینست که یک شبکه پر سرعت، باکیفیت و امن را جهت استفاده همه مردم فراهم نمایند و در این حوزه هم اقدامات مهمی را همچون فیبر نوری و زیر پوشش قرار گرفتن خانه ها در حال انجام می باشد.




منبع:

You may also like