سئو بوی: مرکز ملی تبادل اطلاعات تازه ترین وضعیت پیشرفت گذرگاه خدمات دولت(GSB) و خدمات عمومی دولت(PGSB) را به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر منتشر نموده است.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، از مهم ترین اقدامات سازمان فناوری اطلاعات در جهت پیاده سازی دولت الکترونیکی، مرکز ملی تبادل اطلاعات یا گذرگاه خدمات دولت می باشد که برای پاسخگویی به تعهدات محوله در برنامه پنجم و آئین نامه اجرایی آن و هم بر مبنای ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیکی مصوب شورایعالی فناوری اطلاعات به این کار اقدام نموده است.
یکپارچه سازی اطلاعات و خدمات در جهت تحقق نسل جدید توسعه دولت الکترونیک (۲EGOV) نیازمند وجود بستری برای تبادل و به اشتراک گذاری داده ها، اطلاعات و خدمات است. لازمه تحقق اهداف عالی توسعه دولت الکترونیکی در ایجاد زیرساخت تعامل پذیر، پویا و یکپارچه تبادل اطلاعات و خدمات دولت می باشد که در ادبیات این حوزه تحت عناوین مرکز تبادل اطلاعات (NIX) یا گذرگاه خدمات دولت (GSB) شناخته می شود.
سازمان فناوری اطلاعات ایران در جهت پاسخگویی به تعهدات محوله در برنامه پنجم توسعه و آئین نامه اجرایی آن و هم بر مبنای ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیکی مصوب شورایعالی فناوری اطلاعات در ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات جهت به اشتراک گذاری خدمات الکترونیکی بین دستگاهی در بستر شبکه ملی اطلاعات اقدام به ایجاد بستر کرد. نتیجه این اقدام انجام تعاملات الکترونیکی بین دستگاهی (G۲G) است که زیرساخت عرضه خدمات دولت به کسب و کارها (C۲G) و عرضه خدمات دولت به شهروندان (B۲G) را فراهم می آورد.
بستر تبادل داده، اطلاعات و خدمات بین دستگاههای اجرایی، زیرساخت استعلام الکترونیکی اطلاعات بین دستگاههای اجرایی، قابلیت توسعه ارتباطات الکترونیکی دستگاههای اجرایی فارغ از هر گونه ماهیت درونی سامانه ها و مکان فیزیکی واحدهای اجرایی دولت، انتقال اطلاعات امن و سریع بین سامانه های مختلف در بستر سازمان های دولتی از راه سرویس و تمرکز تبادل اطلاعات در چارچوب سرویس ها در یک بستر واحد که امکان توسعه در سطح ملی و حتی فراملی را فراهم آورد، همچون مهم ترین اهداف مرکز ملی تبادل اطلاعات است.

در همین رابطه، اخیرا جواد موحد- معاون دولت الکترونیکی- به مجموع تراکنش های ثبت شده در مرکز ملی تبادل اطلاعات از آغاز سالجاری تا کنون پرداخت و اظهار نمود: بیشتر از پنج میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات به ثبت رسیده است که حدود دو میلیارد و ۲۲۰ میلیون آن متعلق به گذرگاه خدمات دولت(GSB) و حدود سه میلیارد آن به گذرگاه خدمات عمومی دولت(PGsb) متعلق می باشد.

وی در ابتدا به تشریح نقش گذرگاه خدمات دولت بعنوان بستری که وظیفه پاسخگویی به استعلامات بین دستگاهی را به عهده دارد پرداخت و اظهار داشت: بر مبنای اطلاعات آماری به دست آمده از مرکز ملی تبادل اطلاعات، گذرگاه خدمات دولت در شاخص سرویسهای عرضه شده شاهد افزایش ۹۵ سرویس جدید در دیماه است. بدین ترتیب تا پایان دیماه بیشتر از یک هزار و ۶۰۰ سرویس توسط مرکز ملی تبادل به دستگاههای دولتی ارائه شده است. هم چنین با اضافه شدن دو دستگاه جدید به مجموع دستگاههای سرویس دهنده، از آغاز سال ۱۴۰۱ تا ابتدای بهمن ماه در مجموع ۷۷ دستگاه سرویس دهنده در گذرگاه خدمات دولت(GSB) به فعالیت می پردازند. این در شرایطی است که تعداد ۳۱۹ دستگاه سرویس گیرنده در این بستر وجود دارند که نسبت به دریافت سرویسهای استعلامی اقدام می کنند همینطور بیشتر از ۶۸۰ کسب و کار و دستگاه دولتی از گذرگاه عمومی خدمات دولت(PGSB) سرویس می گیرند.

موحد، هم چنین به انتشار لیستی از برترین دستگاههای سرویس گیرنده، سرویس دهنده و پرکاربردترین خدمات پرداخت. سرویس دهنده های برتر به صورت معمول از آغاز سالجاری عبارت از سازمان ثبت احوال کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت ملی پست ج. ا. ا هستند. سرویس گیرنده های برتر هم شامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بانک مرکزی است. خدمات استعلام هویتی ثبت احوال، سرویس شاهکار و سرویس استعلام واکسن وزارت بهداشت هم پرکاربرترین های GSB را می سازند.

ارائه خدمات استعلامی به کسب و کارها

معاون دولت الکترونیکی در ادامه وضعیت گذرگاه خدمات عمومی دولت که به صورت ویژه به ارائه خدمات و استعلام های بین دستگاههای اجرایی با کسب و کارها یا خدمات بین دستگاهی تمرکز دارد را تبیین کرد.

به گفته وی، از آغاز سالجاری تا کنون ۶۶۶ دستگاه سرویس گیرنده و ۴۴ دستگاه سرویس دهنده در گذرگاه خدمات عمومی دولت به فعالیت می پردازند. هم چنین تعداد ۳۵۹ سرویس توسط PGSB به متقاضیان خدمات استعلامی عرضه می شود. بررسی اطلاعات آماری نشان می دهد، برترین دستگاههای سرویس دهنده در PGSB شامل وزارت کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان فناوری اطلاعات ایران هستند.

طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، بیشترین سرویس گیرنده های این گذرگاه را هم وزارت آموزش و پرورش، شرکت ایده گزین ارتباطات روماک (اسنپ) و شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس (تپسی) می سازند. در همین راستا، سرویس استعلام بیماری کرونا سکوی ایران من نسخه آموزش و پرورش وزارت کشور، سرویس استعلام بیماری کرونای سکوی ایران من وزارت کشور و سرویس QR کد اربعین وزارت کشور، پرکاربردترین خدمات دیماه گذرگاه خدمات عمومی دولت را می سازند.





منبع:

You may also like