سئو بوی: طبق آخرین اظهارات مسئولان، پوشش های بیمه ای سایبری در چند شرکت بیمه شروع شده است و ریسک کسب و کارهای ناشی اختلال اینترنت را پوشش می دهد، اما در ماه های اخیر بودجه ای برای جبران خسارت در نظر گرفته نشده بود.

به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، بدنبال اعمال محدودیت برای برخی پلتفرم های خارجی و اعلام متضرر شدن کسب وکارها طی ماه های گذشته، بخشنامه پشتیبانی از کسب وکارها در تاریخ ۱۰ آبان با حضور وزیر ارتباطات رونمایی گردید. این بخشنامه ۱۴ ماده داشت و ۳۰ نوع حمایت دولتی را شامل می شود که به اعتقاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گام بسیار بزرگ و بلندی برای پشتیبانی از کسب وکارهای اینترنتی بشمار می رود و اگر این مصوبه به شکل کامل اجرا شود، حتما اتفاق بزرگی در کشور خواهد افتاد.

همچنین تاکید شده دولت حامی کسب و کارهای اینترنتی است و حتما این مسیر را دنبال خواهدنمود و اجرای این بخشنامه نیازمند یک عزم ملی است. در بسته حمایتی دولت از کسب و کارهای اینترنتی مطالبی همچون پرداخت، تبلیغات، حمل و نقل، زیرساخت، مالیات، تسهیلات و احراز هویت دیده شده است و در زمینه پرداخت، خدماتی همچون حساب امانی (کسر مبلغ خرید بعد از اطمینان از سبد کالا) خرید اعتباری (پرداخت وجه با فاصله از دریافت کالا)، پرداخت مستقیم، کیف پول، درگاه پرداخت و رمزریال عرضه می شود.

کسب و کارهای آنلاین داخلی نشان ویژه می گیرند

در بخش اعتبار بخشی به کسب و کارهای اینترنتی و کاربران این امکان وجود دارد که به سکوها و کسب و کارهای احراز هویت شده، نشان ویژه یا تیک ویژه کسب وکار اعطا شود یا برای عموم کاربران امکان گرفتن نشان اعتبار شده (تیک آبی) فراهم گردد.

دریافت مجوز کسب وکارهای اینترنتی با ثبت نام در پلتفرم های داخلی؛ دراین زمینه تدبیری اندیشیده شده که هر کسی در پلتفرم های مشمول فعالیت و کسب وکار خودرا راه اندازی کند، ثبت نامش در پلتفرم به منزله دریافت مجوز از درگاه ملی مجوز است. ثبت نام هم آنلاین و برخط است و احتمالاً چند قلم اطلاعات درگاه ملی مجوز می خواهد که باید دریافت نمایند و درصورت بارگذاری اطلاعات مجوز را دریافت می کنند برای کسب و کارهای ثبت محور که بیشتر کسانی که در این دسته قرار می گیرند همه آنها مشمول می شوند

استقرار پلتفرم های داخلی در پارک های علم و فناوری: در این بخشنامه حمایت ویژه ای برای سکوها مشمول درنظرگرفته شده است و آنها می توانند از مزایای قانونی حضور در پارک های علم وفناوری برخوردار شوند. در حقیقت بمنظور حمایت و برخورداری سکوها از مزایای استقرار در پارک های علم و فناوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است شرایط پذیرش و استقرار دفتر های اصلی و شعب پلت فرم های مشمول را در پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات یا شعب استانی آن فراهم آورد.

معافیت مالیاتی دو میلیاردی کسب و کارهای اینترنتی: برای کاربرانی که در پلتفرم های داخلی فعالیت کنند، حمایت های ویژه ای هم در حوزه مالیاتی درنظر گرفته شده است که می توان به مواردی مانند معافیت مالیاتی تا سقف حدود دو میلیارد تومان درآمد در سال برای کسب و کارهایی که فاقد سابقه مالیاتی هستند، تخفیف مالیاتی برای کسب و کارهای دارای پرونده مالیاتی و قبول هزینه های راه اندازی و توسعه کسب وکار و سکوهای مشمول به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی، اشاره نمود.

بر این اساس موضوع قابل توجه این است که یک امتیاز ویژه برای کسب وکارها و افرادی که در پلتفرم داخلی فعالیت می نمایند و آنها تا دو سال از پرداخت مالیات، معاف شده اند. در این بخشنامه سه بند به بخش معافیت و حمایت های مالیاتی اختصاص دارد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه گفته بود برای کسب و کارهای مشمول فاقد سابقه مالیاتی، معافیت مالیاتی تا سقف حدوداً دو میلیارد تومان درآمد در سال در نظر گرفته شده است؛ بااینکه برای مدتی جزییات این مسئله مشخص نبود اما بعد از آن احکام مالیاتی بخشنامه پشتیبانی از توسعه سکوها و کسب وکارهای اقتصاد دیجیتال از طرف سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ گردید.

همچنین در لایحه بودجه سال آینده هم بخشی به این مساله اختصاص داده شده است. درباره ی جزییات این مسئله می توان گفت بر طبق بند «ط» تبصره شش عوارض و مالیات لایحه بودجه سال آینده در امتداد پشتیبانی از توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و تشویق کسب و کارهای اینترنتی به استفاده از سکوهای داخلی تا آخر سال ۱۴۰۲ کسب و کارهای حقیقی فعال در سکوهای داخلی مورد تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که فاقد پرونده مالیاتی هستند، بصورت پلکانی تا سقف مقرر در ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم مشمول مالیات با نرخ صفر بوده و جرائم سالهای قبل ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه شامل بخشودگی می شود.

بر این اساس، مجید مشعلچی- سخنگوی بیمه مرکزی- بتازگی توضیحاتی را درمورد خسارت کسب وکارهای اینترنتی بیمه شده ارائه کرده است. وی در پاسخ به این پرسش آیا صنعت بیمه بودجه ای برای کسب وکارهای اینترنتی بیمه شده که به سبب اختلال در اینترنت لطمه دیده اند در نظر گرفته است یا خیر، اظهار داشت: باید بررسی شود که آیا این مساله در حیطه وظایف بانک مرکزی است یا خیر. البته مبدأ و ماخذ این مساله وزارت اقتصاد است و اگر این وزارت خانه تشخیص دهد، باید بررسی نماییم ببینیم بیمه برای جبران خسارت چه کاری می تواند انجام دهد.

وی افزود: البته پوشش های بیمه ای سایبری در چند شرکت بیمه شروع شده است و ریسک کسب و کارهای ناشی اختلال اینترنت را پوشش می دهد، اما در ماه های اخیر بودجه ای برای جبران خسارت در نظر گرفته نشده بود.





منبع:

You may also like