سئو بوی: با وجود گذشت بیش از سه سال از اجرای رجیستری و اذعان مسئولان به موفقیت این طرح در جلوگیری از قاچاق گوشیهای همراه، در صورتیکه مقرر بود سایر تجهیزات سیمکارت خور نیز مشمول مراحل بعدی رجیستری شوند، تا حالا این موضوع به تعویق افتاده است.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، طرح سامانه شناسایی گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیمکارت بعنوان طرح رجیستری شناخته می شود. با اجرای طرح رجیستری، فقط گوشیهایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده اند، در شبکه اپراتوری کشور فعال خواهند شد. این طرح تمامی برندهای گوشی تلفن همراه موجود در بازار ایران را در بر گرفته و سبب حذف واردات گوشیهای قاچاق و افزایش واردات قانونی گوشی و تجهیزات دارای سیمکارت شد.
باتوجه به هدف اجرای رجیستری برای تمامی تجهیزات سیمکارت خور، مقرر بود بعد از گوشیهای موبایل نوبت به سایر دستگاهها برسد. درواقع مقرر بود اجرای طرح رجیستری، در دو فاز ساماندهی گوشیهای تلفن همراه و ساماندهی تبلت ها اجرائی شود، اما وزارت ارتباطات درباره علت عدم اجرائی رجیستری برای تبلت ها عنوان کرده بود که بااینکه آمادگی کامل در حوزه فنی دارد اما ملاحظاتی در حوزه بازار وجود دارد که اجرای آنرا تعویق انداخته است.
مدتی پیش انجمن وارد کنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی درباره تاخیر در اجرائی شدن این طرح برای تبلت گفته بود بیش از ۸۰ درصد از تبلت مورد نیاز کشور بصورت غیررسمی و بوسیله قاچاق وارد می شود و طرح رجیستری هم برایش الزامی نیست. درواقع با توجه به این که رجیستری برای تبلت صورت نمی گیرد، بازار قاچاق این کالا رونق دارد و برای بازرگانان هم صرفه اقتصادی ندارد که با کالاهای آنها رقابت کنند.
درنهایت بااینکه بعد از اجرای رجیستری از سال ۱۳۹۶ برای گوشیهای تلفن همراه، مقرر بود سایر تجهیزات سیمکارت خور همچون تبلت ها که از سیمکارت استفاده می نمایند، نیز مشمول طرح رجیستری شوند، اما با وجود گذشت بیش از سه سال و در صورتیکه مسئولان معتقدند اجرای رجیستری قاچاق گوشی را از بین برده، هنوز مرحله رجیستری تبلت شروع نشده است.




منبع:

You may also like