۲۰ درصد از بازیکنان بازی های کامپیوتری در ایران که جمعیتی بالغ بر ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند، از پلت فرم کامپیوتر برای بازی استفاده می نمایند و به صورت متوسط ۵۶ دقیقه در روز با این پلت فرم بازی می کنند.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، باآنکه واژه «بازی کامپیوتر ای» گاها به کل بازی های ویدئویی اطلاق می شود؛ اما به شکل تخصصی این واژه برای پلت فرم کامپیوتر که شامل دستگاههای کامپیوتر شخصی و لپ تاپ هستند به کار می رود. معاونت پژوهش بنیاد ملی بازی های کامپیوتری یا مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال (دایرک) در تازه ترین پژوهش خود مبتنی بر پیمایش ملی مصرف بازی های دیجیتال در ایران که سال ۱۳۹۹ انجام شد، شاخص ترین اطلاعات استفاده از پلت فرم کامپیوتر در بین بازیکنان ایرانی را در چارچوب گزارشی تهیه و منتشر نموده است.
بر این اساس نتایج این گزارش که با عنوان «نمای نزدیک ۱۳۹۸- پلت فرم رایانه: رسوخ» انتشار یافته است، نشان داده است این پلت فرم مسیر پرفرازو نشیبی را در این سال ها شاهد بوده است و علیرغم از دست دادن بخشی از بدنه بازیکنان جوان و نوجوان خود؛ همچنان بخشی از بازیکنان قدیمی را به خود وفادار نگه داشته است. به عبارتی باآنکه رشد بازی های موبایلی در جهان افزایش پیدا کرده و کنسول ها روزبه روز پیشرفت می کنند؛ اما همچنان کامپیوتر به رشد خود ادامه می دهد.
یافته های تازه ترین گزارش دایرک هم نشان داده است که ۲۰ درصد از بازیکنان ایرانی که جمعیتی بالغ بر ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند از پلت فرم کامپیوتر برای بازی استفاده می نمایند و متوسط سنی بازیکنان کامپیوتر حدودا ۲۳ سال است و سه ژانر ورزشی، تیراندازی و اکشن ماجرایی از ژانرهای پرطرفدار میان بازیکنان پلت فرم کامپیوتر در ایران است. بازیکنان کامپیوتر به صورت متوسط ۵۶ دقیقه در روز با این پلت فرم بازی می کنند و ۲۱ درصد آنها هرروز بازی می کنند.
این گزارش همینطور از آن حکایت می کند که تعداد بازیکنان کامپیوتری مرد با ۸۵ درصد، نسبت به بازیکنان کامپیوتری زن با ۱۵ درصد سهم خیلی بیشتری را به خود اختصاص داده اند. ضمن اینکه ۳۱ درصد از بازیکنان کامپیوتر به صورت آنلاین بازی می کنند.
این پژوهش در مورد استفاده بازیکنان از لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی برای بازی هم به آمار جالبی دست یافته است. درصورتیکه ۵۶ درصد از کامپیوتر شخصی و ۵۱ درصد از لپ تاپ و ۷ درصد هم هم زمان از هر دو دستگاه برای بازی استفاده می نمایند.
یافته های این گزارش نشان داده است بازار بازی های کامپیوتری همچنان بازاری با ظرفیت بالقوه و بازیکنانی با میانگین سنی نسبتا بالا برای توسعه دهندگان ایرانی است و با اصلاحاتی در زمینه مسائل در ارتباط با سیاست گذاری، درآمدزایی و بازاریابی میتوان به افزایش درآمد بازی سازان در این پلت فرم امیدوار بود.




منبع:

You may also like