سئو بوی: محمدصابر شیخ رضایی چیدمان گورستان سربازان آمریکایی را واکنشی هنری به سرانجام حضور جنایتکارانه و تجاوزگری نظامیان آمریکا و اسرائیل در منطقه غرب آسیا توصیف کرد.

محمدصابر شیخ رضایی هنرمند طراح گرافیک جوان که طراحی و ایده پردازی چیدمان «گورستان سربازان آمریکایی» را در موزه استکبارشناسی ۱۳ آبان برعهده داشته است، درباره این چیدمان به خبرنگار مهر اظهار داشت: این چیدمان، سه روز بعد از شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی در محوطه ورودی بنیاد استکبارشناسی موزه لانه جاسوسی که مجری طرح نیز بود، اجرایی شد.
وی تاکید کرد: این چیدمان، واکنشی هنرمندانه به سرانجام حضور جنایتکارانه و تجاوزگری نظامیان آمریکا و اسرائیل در منطقه غرب آسیا است.

این هنرمند در مورد تنوع سوژه های به کار رفته در چیدمان «گورستان سربازان آمریکایی» بیان کرد: این مجموعه شامل سه بخش مکمل؛ همچون نصب واژگون و نیمه برافراشته پرچم ایالات متحده بر موضع قدیمی مرکز حیاط سفارت بعد از چهل سال از شروع انقلاب، ۵۲ صلیب در خاک به نشانه گورستان های مشهور سربازان جنگی آمریکایی، چینش دو هرم با ۲۰ تابوت پوشیده با پرچم که سمبل سربازان کشته شده آمریکایی و اسرائیلی است.
شیخ رضایی در مورد پروسه شکل گیری ایده اثر توضیح داد: توییت دیوانه وارِ دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بعد از دستور مستقیم شهادت شهید سلیمانی و این تهدید که «در صورت اقدام تلافی جویانه [انتقامِ ترور سردار سلیمانی] از جانب ایران، ایالات متحده مقابل ۵۲ هدف، اقدام خواهدنمود و شامل مراکز فرهنگی هم خواهد شد» که عدد ۵۲ تمثیلی از ۵۲ گروگان آمریکایی در طول ۴۴۴ روز تحقیر دولت آمریکا به دنبال تسخیر سفارت آمریکا در آبان ۱۳۵۸ بود، اینجا به تلافی این نگاه غیرانسانی و غیرفرهنگی، مبنا بر این شد اثر هنری شکل بگیرد که نتایج خباثت بار تهدیدهای نظامی آمریکا در قبال مردم ایران را به جهان گوشزد کند و باتوجه به توییت ترامپ بهترین محل برای نمایش این آثار، موزه لانه جاسوسی بود.

وی بیان کرد: در ایام نمایش این اثر در امتداد پیام رهبر انقلاب در خصوص انتقام سخت از عاملان جنایتکار شهادت شهید سلیمانی، سیلی موشکی ایران به آمریکا و حمله به اهداف نظامی و تأسیساتی پایگاه نظامی آمریکایی عین الأسد عراق شکل گرفت که ترامپ با ایجاد سانسور خبری شدید از تلفات و خسارات حمله موشکی ایران به این پایگاه نظامی بزرگ و مجهز اهتمام کرد تا از هزینه این حمله و اذعان به قدرت دفاعی ایران در منطقه در سطح رسانه های جمعی و افکار عمومی جهان بکاهد.
شیخ رضایی اشاره کرد: لانه جاسوسی آمریکا در خیابان طالقانی تهران، بطور نمادین گورستان سربازان متجاوز آمریکایی شده است تا یادآور صحنه ای بسیار مختصرتر از آنچه که در واقعیت و حمله موشکی ایران به وقوع پیوسته باشد، سرانجامی شبیه آنچه در گورستان های سربازان آمریکایی کشته شده در تاریخ جنگ افروزی های آمریکا در جنگ های جهانی اول و دوم و بعد از آن ویتنام، کره، افغانستان، عراق، خلیج فارس، سوریه، لبنان، سومالی، کوزوو، السالوادور، فرانسه و… دیده ایم.
وی اضافه کرد: اخبار و تصاویر و ویدئوهای این چیدمان در فضای اینستاگرام در اکانت های انتشار دهنده همچون گزارش ویدئویی شبکه خبری المیادین نیز محدود و حذف می شوند.

این هنرمند طراح همین طور از نصب تابلوی «جنتلمن های تروریست» آگاهی داد و اظهار داشت: با آغاز بهمن ماه ۱۳۹۸ و همزمان با نمایش چیدمان «گورستان سربازان آمریکایی»، تابلوی عریض «جنتلمن های تروریست» نیز به نمایش درآمد که بازنشر متفاوتی از اثر «صداقت آمریکایی» و همسو با گرافیکِ اجرایی دیوارنگاره های جدید لانه جاسوسی است که نیمه آبان ماه امسال رونمایی شده بود.
وی در توضیح قالب تصویری و رنگ های به کار رفته در این تابلو و مضمون آن بیان کرد: استفاده از رنگ های پرچم دو کشور ایران و آمریکا در تنالیته های رنگی این طرح مشهور، از خاصیت های ارائه جدید این اثر است. مضمون این اثر در همراهی با صحبت های اخیر رهبر انقلاب در نماز جمعه تهران بعد از ترور فرماندهان ارشد ایران و عراق به دست جنایتکاران آمریکایی است که فرمودند: «آن جنتلمن های پشت میز مذاکره، همان تروریست های فرودگاه بغداد هستند.»


منبع:

You may also like