به گزارش سئو بوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نموده که اپراتورها ملزم شدند طی یک هفته به هر مشترک اعلام کنند در سه سال قبل چه مبلغی برای خدمات ارزش افزوده هزینه کرده اند.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است. در خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ابزارهایی مانند پیامک، تماس و دیتای مصرفی بعنوان ابزار عرضه خدمات استفاده می شود. مهم ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی گیری، خدمات تماس از دست رفته و صندوق پستی، تبلیغات موبایلی، اطلاع رسانی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین و OTT، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاع رسانی، خدمات استیکر و این قبیل سرویس ها می شود.
با اینکه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما به نظر می آید توسط بعضی از شرکت های ارزش افزوده، کاربران به عضویت این سرویس ها درآمده بودند و با عنایت به این که این خدمات معمولاً هزینه های بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیامک ارزش افزوده به کاربر می تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد.
با افزایش اعتراضات درباره هزینه های ناخواسته ای که به مشترکان تحمیل شده بود، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با هشتگ آخر VAS، در توییتر نوشت: شاید وقتش رسیده باشد که بزودی کل سرویس های ارزش افزوده را برای همیشه تعطیل کنیم. بنابراین اپراتورها از جانب رگولاتوری ملزم شدند که در اینباره به مشترکین اطلاع رسانی لازم را انجام دهند و هم چنین به تمامی شرکت های ارائه دهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات اخطار جدی ارسال نمایند.
مطابق مصوبه ۱۴۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برای عرضه خدمات ارزش افزوده پیامکی از جانب اپراتورها تأیید مشترک برای فعال سازی الزامی است. ازاین رو اپراتور باید در مورد تمامی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی، پیش از شروع عرضه خدمات، از راه یک پیامک درباره عرضه خدمات از مشترک سوال کند و در صورت تأیید مشترک آنرا فعال کند.
البته وزیر ارتباطات بارها درباره نحوه غیرفعال کردن سرویس های ارزش افزوده هم اخطار داده بود که مشترکان تلفن همراه می توانند از راه شماره گیری #۸۰۰* در تمام اپراتورهای تلفن همراه از سرویس های ارزش افزوده ای که برای آنها فعال است، آگاه شده و در صورت عدم تمایل نسبت به حذف آنها اقدام نمایند. هم چنین در صورت مواجهه با عضویت ناخواسته در خدمات ارزش افزوده پیامکی مشترکان می توانند با رفتن به پایگاه اینترنتی ۱۹۵ یا تماس با سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات حوزه ICT به شماره ۱۹۵ شکایت خویش را ثبت کنند.
همینطور بعد از آن، حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- عرضه سرویس خدمات ارزش افزوده (وَس) به شیوه کنونی را نوعی کلاهبرداری و سوءاستفاده از مشترکین دانست و از نظارت و عزم جدی این سازمان برای مقابله با آن اطلاع داد.
وی درباره تصمیم قاطع وزیر ارتباطات برای آخر دادن به «وس» اظهار داشت: در پروانه هایی که برای اپراتورها صادر کردیم یک سری خدمات پایه مثل خدمات صوتی، داده و پیامک تعریف شده است که بر این بستر یک سری خدمات دیگر تحت عنوان خدمات ارزش افزوده شکل گرفته است که همان گونه که از اسم آن مشخص است، یعنی یک ارزش اضافه تری به مشترکین عرضه دهیم که این در پروانه اپراتورها بعنوان سرویس های مجاز ذکرشده است؛ اما امروزه این خدمات سبب نارضایتی و سوءاستفاده از مشترکین شده است.
وی ادامه داد: با این وجود معتقدیم این مساله باید ریشه ای حل شود. یکی از طریق حل ها این است که اختیار فعال کردن سرویس ها در دست مشترک باشد نه اپراتور. اقدامی که ما می خواهیم انجام بدهیم این است که ابتدا تمام سرویس ها را غیرفعال و به مشترک برای فعال سازی مجدد پیام درخواست ارسال نماییم و اگر مشترک تمایل داشت در سرویس باقی بماند و آنرا تائید کرد، باردیگر هم از او تائید مجدد گرفته شود تا سرویس موردنظر برای او فعال شود. من فکر می کنم با این روش می توان بازار سرویس خدمات ارزش افزوده را کنترل و مدیریت کرد، اما اگر در ادامه دیدیم که بازهم امکان دارد بستر سو استفاده و کلاه برداری باقی بماند، تمام سرویس های ارزش افزوده را تعطیل می نماییم.
رئیس رگولاتوری با اشاره به اقدامات انجام شده برای مدیریت «وس» اظهار داشت: تیم نظارتی ما طی یک الی دو روز آینده برای افزایش نظارت بر حوزه سرویس ارزش افزوده در اپراتورها مستقر می شوند و همینطور اقدامات دیگری هم طی یک الی دو هفته ی آینده با عنایت به مهلت هایی که تعیین شده انجام می دهیم که پس از به سرانجام رسیدن آن نتایج را اعلام خواهیم کرد.
اما در این راستا، آذری جهرمی امروز در توییتر اعلام نمود: خیلی ممنون از همه مردم عزیز و بخصوص نمایندگان محترمی از مجلس که از آخر وس حمایت کردند. در گام اول شفاف سازی، اپراتورها را ملزم کردیم طی یک هفته به هر مشترک اعلام کنند در سه سال قبل چه مبلغی از جیبشان برای خدمات وس و به حساب چه شرکت هایی رفته است، آمار بسیار جالبی خواهد شد.
به تازگی نامه ای از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خطاب به اپراتورها در فضای مجازی انتشار یافته که در آن آمده است: با عنایت به اشکالات فنی و ساختاری سیستم های مربوطه در خصوص فراهم بودن امکان عضور کردن مشترکان بدون اطلاع و درخواست و تایید آنها در خدمات ارزش افزوده، توسط بدافزارها و برخی توسعه دهنده ها و همینطور بر مبنای دریافت شکایات مختلف از مشترکان و عدم توانایی پلت فرم اپراتور در تشخیص درخواست حقیقی مشترکان از درخواست جعلی توسط اپراتورها، اینگونه عضوگیری ها برخلاف روال تعیین شده در مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است و باعث زیان مشترکان می شود.
همینطور در این نامه عنوان شده که لازم است برای عضویت در خدمات ارزش افزوده، تایید دو مرحله ای از مشترکان دریافت شود و پیامک اطلاع رسانی و روال عضویت درباره سرویس های ارزش افزوده به مشترکان ارسال شود. البته خدمات اضطراری و اورژانس از این مورد مستثنی هستند و درباره این موارد، اپراتور می تواند به تشخیص خود عمل کند.



You may also like