به گزارش سئو بوی، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات در گزارش عملکرد یک ساله حوزه ماموریتی خود، دیپلماسی فناوری را راهبرد اصلی توسعه بازارهای خارجی عنوان نمود و از موفقیت در صادرات تجهیزات مخابراتی اطلاع داد.
به گزارش سئو بوی به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ میثم عابدی، معاون فناوری، نوآوری و امور بین الملل وزیر ارتباطات، در ابتدا ضمن اشاره به «دیپلماسی فناوری» بعنوان یکی از اولویت های اصلی وزیر ارتباطات دراین دوره، دیپلماسی فناوری را استفاده از ظرفیت ها و قابلیتهای داخلی برای حضور در بازارهای خارجی دانست و اظهار داشت: کشور ما از نظر نیروی انسانی، کشور مستعد و توانایی است و در همه حوزه ها، چه گسترش زیرساخت ها و چه توسعه زیست بوم اقتصاد دیجیتال، قابلیتهای خوبی داریم و ظرفیتهای نوآورانه بالقوه زیادی وجود دارد که می شود در آینده عملیاتی کرد.
وی با بیان اینکه، بر خلاف بسیاری از کشورها که فقط مصرف کننده تکنولوژی هستند و زیست بوم اختصاصی ندارند، اضافه کرد: ما در ایران زیست بوم خودمان را توسعه داده ایم. اگر به کشورهای اطراف بروید، می بینید در خیلی از کشورها ظرفیت هایشان بسیار محدودتر است. در آفریقا هم به طور عمده با کمک غربی ها زیست بوم هایی به وجود آمده که بسیار کوچک تر از ایران است. این ها همه موجب می شود کشور ما توانایی و استعداد ویژه ای برای توسعه بازار و ایجاد ارزآوری داشته باشد.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات به هدف گذاری بازارهای مختلف اشاره نمود و اظهار داشت: ابتدا بازار آمریکای جنوبی با تأکید بر کشور ونزوئلا بود که موفقیتهای خوبی در یک سال قبل داشته ایم؛ هم در حوزه زیرساخت و هم در حوزه سکوهای دیجیتالی پروژه هایی در این کشور داریم. ونزوئلا برای ما یک مدل موفق است که با آن می توانیم به بازار کشورهای دیگر مثل برزیل، نیکاراگوئه و کوبا هم برویم.
وی ضمن اشاره به آغاز به کار در ونزوئلا با تجهیزات پسیو مثل فیبر نوری و متعلقات مورد نیاز برای توسعه شبکه انجام شد، اضافه کرد: پس از آن وارد تجهیزات اکتیو شدیم؛ مثل شبکه انتقال که الان قراردادش درحال تحویل است. برای حضور پایدارتر، تولید تجهیزات پسیو را در ونزوئلا شروع کردیم و در ادامه آن کارخانه فیبر نوری و کارخانه میکروداکت است که درحال راه اندازی در ونزوئلاست.
عابدی نوع همکاری با ونزوئلا را به شکل مشارکتی مطرح کرد و اظهار داشت: بخش خصوصی ایران با طرف ونزوئلایی به شکل شراکتی وارد تولید شده است و هدف، توسعه بازار و در دست گرفتن این بازار است.
وی اضافه کرد: حالا برای ایجاد زیرساخت های در رابطه با اقتصاد دیجیتال مثل شبکه ابری و خدمات دیجیتال ونزوئلا کار می نماییم که قراردادهایش غائی شده و با حضور رئیس دولت امضا خواهد شد. همینطور قراردادی در حوزه رادیو و تلویزیون ونزوئلا (بردکست) درحال امضاست که به صنعت الکترونیک هم مرتبط می باشد.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات از پیگیری همین موارد همکاری در آفریقا با تأکید بر شمال و غرب آفریقا اطلاع داد و اشاره کرد: در شمال آفریقا و در مجموع در قاره آفریقا بازدیدهای میدانی، مذاکره با مقامات، شناخت ظرفیت ها و معرفی قابلیتهای ایران انجام شده است. ما تابحال بیشتر متمرکز بر ونزوئلا بودیم، ولی اکنون تمرکز روی آفریقاست.
وی استمرار حضور در بازار را بسیار مهم دانست و اشاره کرد: مثل هر کار دیگری، بازار صادرات هم نیازمند پیگیری مداوم است و در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ بخشی از توافقات به قراردادهای عملیاتی تبدیل خواهد شد.
عابدی در رابطه با پیگیری دیپلماسی فناوری در آسیای میانه نیز هم، ضمن اشاره به تشکیل مقدمات کار، اشاره کرد: این منطقه نیز مثل آفریقاست، اما مزیت اصلی آن نزدیکی جغرافیایی و شناخت بهتر بازارها توسط شرکتهای ایرانی است. در این منطقه، ما بیشتر نقش حمایتی داریم و از کسب وکارهایی که حضور دارند یا قرارداد بسته اند حمایت می نماییم و در اینجا کمتر نیاز به دخالت مستقیم وزارت ارتباطات است.
وی چشم انداز چهار سال آینده همکاری ها را این گونه اعلام نمود که هدف گذاری ما اینست که در سال چهارم دولت، صادرات تجهیزات مخابراتی و خدمات دیجیتال ایران به ۳۰۰ میلیون دلار در سال برسد.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات یکی از ملزومات رسیدن به این چشم انداز را تامین منابع مالی و فاینانس معرفی نمود و اظهار داشت: مذاکرات ما دراین خصوص در حال انجام می باشد و در بودجه نیز پیگیری می نماییم.
وی در پاسخ به این پرسش که تحریمها چه تاثیری می تواند بر این روند داشته باشد، اضافه کرد: به شکل طبیعی تحریمها سختی هایی ایجاد می کنند؛ اما ما به طور عمده سراغ کشورهایی می رویم که با تحریم یا بدون تحریم حاضر به همکاری با ایران هستند.
عابدی با اعلان اینکه کشورهایی که با غرب تعامل بیشتری دارند، احتیاط هایی در همکاری با ما دارند، اشاره کرد: در شرق آفریقا با وجود استقبال بی نظیر از هیأت های ایرانی و علاقه مردم، دولت ها محتاطانه عمل می کنند تا سرمایه گذاری های غربی به خطر نیفتد.
وی اضافه کرد: در اینجا ما باید منعطف باشیم و مدل هایی طراحی نماییم که هم برای طرف مقابل و هم برای ما جذاب باشد. یکی از مزیت های ما اینست که شرکتهای بومی در همان کشور ایجاد می نماییم، تولید را وارد همان کشور می نماییم، اشتغال ایجاد می نماییم و دانش فنی منتقل می نماییم. این موجب اعتماد و استقبال بیشتر می شود.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات در رابطه با سفر وزیر ارتباطات به صربستان، به استقبال بسیار خوبی که از ایران شده اشاره و اشاره کرد: حالا هنر ماست که این ارتباطات را به ارزش افزوده واقعی برای کشور تبدیل نماییم.
وی ضمن اشاره به این که نمی توان همزمان چندین بازار را به بلوغ رساند، اضافه کرد: راهبرد ما اینست که آمریکای جنوبی را به بلوغ برسانیم و یک الگوی موفق ایجاد نماییم و سپس بازار آفریقا و آسیای میانه و کشورهای همسایه را نیز با حمایت وزارت ارتباطات و بسته های مالی توسعه دهیم.
عابدی در رابطه با استقبال بخش خصوصی ایران از این برنامه ها، به تردیدهایی که در ابتدا وجود داشت اشاره و اشاره کرد: حتی در فضای رسانه ای مطرح می شد که «ما چه داریم برای صادرات» یا «این بازارها به چه درد ما می خورند» اما وقتی پروژه ها در ونزوئلا به نتیجه و ایجاد درآمد رسید، نگاه بخش خصوصی تغییر نمود.
وی اضافه کرد: حالا صفی از شرکتها برای حضور در ونزوئلا وجود دارد. البته این استقبال نیاز به مدیریت دارد، چون رقابتهای مخرب می تواند لطمه زا باشد. ما به طور معمول با یک شرکت کار را آغاز می نماییم و بتدریج سایر شرکتها را متناسب با ظرفیت آنها وارد می نماییم.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات دلیل انتخاب ونزوئلا را بعنوان نقطه شروع، رابطه سیاسی خوب ایران با این کشور دانست و اظهار داشت: دولت این کشور از حضور شرکتهای ایرانی استقبال کرد و قابلیتهای ما هم شناخته شده بود.
وی در قسمت دیگر این گفت و گو به یکی از حوزه های مهم کاری خود با عنوان محتوا و توسعه اقتصاد محتوا نیز اشاره نمود و در توضیح این ماموریت اظهار داشت: محتوا مثل خون در رگ های شبکه است. بدون محتوا، شبکه فقط یک کالبد بی روح خواهد بود. ما مدل جدیدی برای پشتیبانی از کسب وکارهای محتوایی طراحی نموده ایم و در شورای معاونین تصویب گردید. مهم ترین اقدام، تدوین و تصویب «سند تسهیم درآمد» بود که خردادماه ابلاغ گردید و الان شیوه نامه آن درحال تدوین است.
عابدی، هوش مصنوعی را اولویت مهم دیگر حوزه کاری خود مطرح کرد و اظهار داشت: تابحال بیشتر از ۵۰۰ میلیارد تومان حمایت مالی از پروژه های مرتبط انجام شده یا در حال انجام می باشد.
وی همینطور به طرح «ایران دیجیتال» نیز اشاره نمود و اضافه کرد: بر طبق این طرح آموزش نیروی انسانی از مدارس شروع شده است و برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ سه میلیون دانش آموز آموزش های پایه دیجیتال خواهند دید و از میان آنها ۳۰۰ هزار نفر آموزش های تخصصی می بینند و تعدادی هم جذب بازار کار خواهند شد. این بخشی از تکلیف برنامه هفتم توسعه برای تربیت ۵۰۰ هزار نیروی ماهر و متخصص اقتصاد دیجیتال است.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات به حمایت های مالی از کسب وکارهای دیجیتال نیز اشاره نمود و اظهار داشت: در این بخش ما سه منبع حمایتی وجوه اداره شده وزارت خانه، منابع بند «ل» و تبصره ۲ قانون را داریم و در مجموع در یک سال قبل بیشتر از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شد. بخشی پرداخت شده و بخشی درحال تکمیل پرونده های بانکی است. این منابع در سرفصل هایی مثل بومی سازی تجهیزات، توسعه زیست بوم دیجیتال، محتوا، هوشمندسازی، صادرات و آموزش اختصاص یافته اند.
وی در رابطه با پشتیبانی از تولیدات بومی نیز به قرارداد خرید نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان تجهیزات داخلی از شرکتهای ایرانی اشاره نمود. حرف آخر اینکه وی در جواب این پرسش که تحریم ها چه تاثیری می تواند بر این روند داشته باشد، افزود: بشکل طبیعی تحریم ها سختی هایی ایجاد می کنند؛ اما ما به صورت عمده سراغ کشورهایی می رویم که با تحریم یا بدون تحریم حاضر به همکاری با ایران هستند. مهم ترین اقدام، تدوین و تصویب سند تسهیم درآمد بود که خردادماه ابلاغ شد و هم اکنون شیوه نامه آن در حال تدوین است. وی همچنین به طرح ایران دیجیتال هم اشاره نمود و افزود: بر اساس این طرح آموزش نیروی انسانی از مدارس شروع شده است و برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ سه میلیون دانش آموز آموزش های پایه دیجیتال خواهند دید و از میان آنها ۳۰۰ هزار نفر آموزش های تخصصی می بینند و تعدادی هم جذب بازار کار خواهند شد.
منبع: seoboy.ir
به گزارش سئو بوی به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ میثم عابدی، معاون فناوری، نوآوری و امور بین الملل وزیر ارتباطات، در ابتدا ضمن اشاره به «دیپلماسی فناوری» بعنوان یکی از اولویت های اصلی وزیر ارتباطات دراین دوره، دیپلماسی فناوری را استفاده از ظرفیت ها و قابلیتهای داخلی برای حضور در بازارهای خارجی دانست و اظهار داشت: کشور ما از نظر نیروی انسانی، کشور مستعد و توانایی است و در همه حوزه ها، چه گسترش زیرساخت ها و چه توسعه زیست بوم اقتصاد دیجیتال، قابلیتهای خوبی داریم و ظرفیتهای نوآورانه بالقوه زیادی وجود دارد که می شود در آینده عملیاتی کرد.
وی با بیان اینکه، بر خلاف بسیاری از کشورها که فقط مصرف کننده تکنولوژی هستند و زیست بوم اختصاصی ندارند، اضافه کرد: ما در ایران زیست بوم خودمان را توسعه داده ایم. اگر به کشورهای اطراف بروید، می بینید در خیلی از کشورها ظرفیت هایشان بسیار محدودتر است. در آفریقا هم به طور عمده با کمک غربی ها زیست بوم هایی به وجود آمده که بسیار کوچک تر از ایران است. این ها همه موجب می شود کشور ما توانایی و استعداد ویژه ای برای توسعه بازار و ایجاد ارزآوری داشته باشد.
ونزوئلا، مدل موفق همکاری فناوری
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات به هدف گذاری بازارهای مختلف اشاره نمود و اظهار داشت: ابتدا بازار آمریکای جنوبی با تأکید بر کشور ونزوئلا بود که موفقیتهای خوبی در یک سال قبل داشته ایم؛ هم در حوزه زیرساخت و هم در حوزه سکوهای دیجیتالی پروژه هایی در این کشور داریم. ونزوئلا برای ما یک مدل موفق است که با آن می توانیم به بازار کشورهای دیگر مثل برزیل، نیکاراگوئه و کوبا هم برویم.
وی ضمن اشاره به آغاز به کار در ونزوئلا با تجهیزات پسیو مثل فیبر نوری و متعلقات مورد نیاز برای توسعه شبکه انجام شد، اضافه کرد: پس از آن وارد تجهیزات اکتیو شدیم؛ مثل شبکه انتقال که الان قراردادش درحال تحویل است. برای حضور پایدارتر، تولید تجهیزات پسیو را در ونزوئلا شروع کردیم و در ادامه آن کارخانه فیبر نوری و کارخانه میکروداکت است که درحال راه اندازی در ونزوئلاست.
عابدی نوع همکاری با ونزوئلا را به شکل مشارکتی مطرح کرد و اظهار داشت: بخش خصوصی ایران با طرف ونزوئلایی به شکل شراکتی وارد تولید شده است و هدف، توسعه بازار و در دست گرفتن این بازار است.
وی اضافه کرد: حالا برای ایجاد زیرساخت های در رابطه با اقتصاد دیجیتال مثل شبکه ابری و خدمات دیجیتال ونزوئلا کار می نماییم که قراردادهایش غائی شده و با حضور رئیس دولت امضا خواهد شد. همینطور قراردادی در حوزه رادیو و تلویزیون ونزوئلا (بردکست) درحال امضاست که به صنعت الکترونیک هم مرتبط می باشد.
گسترش دیپلماسی فناوری در آفریقا و آسیای میانه
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات از پیگیری همین موارد همکاری در آفریقا با تأکید بر شمال و غرب آفریقا اطلاع داد و اشاره کرد: در شمال آفریقا و در مجموع در قاره آفریقا بازدیدهای میدانی، مذاکره با مقامات، شناخت ظرفیت ها و معرفی قابلیتهای ایران انجام شده است. ما تابحال بیشتر متمرکز بر ونزوئلا بودیم، ولی اکنون تمرکز روی آفریقاست.
وی استمرار حضور در بازار را بسیار مهم دانست و اشاره کرد: مثل هر کار دیگری، بازار صادرات هم نیازمند پیگیری مداوم است و در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ بخشی از توافقات به قراردادهای عملیاتی تبدیل خواهد شد.
عابدی در رابطه با پیگیری دیپلماسی فناوری در آسیای میانه نیز هم، ضمن اشاره به تشکیل مقدمات کار، اشاره کرد: این منطقه نیز مثل آفریقاست، اما مزیت اصلی آن نزدیکی جغرافیایی و شناخت بهتر بازارها توسط شرکتهای ایرانی است. در این منطقه، ما بیشتر نقش حمایتی داریم و از کسب وکارهایی که حضور دارند یا قرارداد بسته اند حمایت می نماییم و در اینجا کمتر نیاز به دخالت مستقیم وزارت ارتباطات است.
هدف گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری و حمایت مالی از کسب وکارهای دیجیتال
وی چشم انداز چهار سال آینده همکاری ها را این گونه اعلام نمود که هدف گذاری ما اینست که در سال چهارم دولت، صادرات تجهیزات مخابراتی و خدمات دیجیتال ایران به ۳۰۰ میلیون دلار در سال برسد.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات یکی از ملزومات رسیدن به این چشم انداز را تامین منابع مالی و فاینانس معرفی نمود و اظهار داشت: مذاکرات ما دراین خصوص در حال انجام می باشد و در بودجه نیز پیگیری می نماییم.
وی در پاسخ به این پرسش که تحریمها چه تاثیری می تواند بر این روند داشته باشد، اضافه کرد: به شکل طبیعی تحریمها سختی هایی ایجاد می کنند؛ اما ما به طور عمده سراغ کشورهایی می رویم که با تحریم یا بدون تحریم حاضر به همکاری با ایران هستند.
عابدی با اعلان اینکه کشورهایی که با غرب تعامل بیشتری دارند، احتیاط هایی در همکاری با ما دارند، اشاره کرد: در شرق آفریقا با وجود استقبال بی نظیر از هیأت های ایرانی و علاقه مردم، دولت ها محتاطانه عمل می کنند تا سرمایه گذاری های غربی به خطر نیفتد.
وی اضافه کرد: در اینجا ما باید منعطف باشیم و مدل هایی طراحی نماییم که هم برای طرف مقابل و هم برای ما جذاب باشد. یکی از مزیت های ما اینست که شرکتهای بومی در همان کشور ایجاد می نماییم، تولید را وارد همان کشور می نماییم، اشتغال ایجاد می نماییم و دانش فنی منتقل می نماییم. این موجب اعتماد و استقبال بیشتر می شود.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات در رابطه با سفر وزیر ارتباطات به صربستان، به استقبال بسیار خوبی که از ایران شده اشاره و اشاره کرد: حالا هنر ماست که این ارتباطات را به ارزش افزوده واقعی برای کشور تبدیل نماییم.
راهبرد ما به بلوغ رساندن بازار آمریکا جنوبی است
وی ضمن اشاره به این که نمی توان همزمان چندین بازار را به بلوغ رساند، اضافه کرد: راهبرد ما اینست که آمریکای جنوبی را به بلوغ برسانیم و یک الگوی موفق ایجاد نماییم و سپس بازار آفریقا و آسیای میانه و کشورهای همسایه را نیز با حمایت وزارت ارتباطات و بسته های مالی توسعه دهیم.
عابدی در رابطه با استقبال بخش خصوصی ایران از این برنامه ها، به تردیدهایی که در ابتدا وجود داشت اشاره و اشاره کرد: حتی در فضای رسانه ای مطرح می شد که «ما چه داریم برای صادرات» یا «این بازارها به چه درد ما می خورند» اما وقتی پروژه ها در ونزوئلا به نتیجه و ایجاد درآمد رسید، نگاه بخش خصوصی تغییر نمود.
وی اضافه کرد: حالا صفی از شرکتها برای حضور در ونزوئلا وجود دارد. البته این استقبال نیاز به مدیریت دارد، چون رقابتهای مخرب می تواند لطمه زا باشد. ما به طور معمول با یک شرکت کار را آغاز می نماییم و بتدریج سایر شرکتها را متناسب با ظرفیت آنها وارد می نماییم.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات دلیل انتخاب ونزوئلا را بعنوان نقطه شروع، رابطه سیاسی خوب ایران با این کشور دانست و اظهار داشت: دولت این کشور از حضور شرکتهای ایرانی استقبال کرد و قابلیتهای ما هم شناخته شده بود.
محتوا مثل خون در رگ های شبکه است
وی در قسمت دیگر این گفت و گو به یکی از حوزه های مهم کاری خود با عنوان محتوا و توسعه اقتصاد محتوا نیز اشاره نمود و در توضیح این ماموریت اظهار داشت: محتوا مثل خون در رگ های شبکه است. بدون محتوا، شبکه فقط یک کالبد بی روح خواهد بود. ما مدل جدیدی برای پشتیبانی از کسب وکارهای محتوایی طراحی نموده ایم و در شورای معاونین تصویب گردید. مهم ترین اقدام، تدوین و تصویب «سند تسهیم درآمد» بود که خردادماه ابلاغ گردید و الان شیوه نامه آن درحال تدوین است.
عابدی، هوش مصنوعی را اولویت مهم دیگر حوزه کاری خود مطرح کرد و اظهار داشت: تابحال بیشتر از ۵۰۰ میلیارد تومان حمایت مالی از پروژه های مرتبط انجام شده یا در حال انجام می باشد.
وی همینطور به طرح «ایران دیجیتال» نیز اشاره نمود و اضافه کرد: بر طبق این طرح آموزش نیروی انسانی از مدارس شروع شده است و برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ سه میلیون دانش آموز آموزش های پایه دیجیتال خواهند دید و از میان آنها ۳۰۰ هزار نفر آموزش های تخصصی می بینند و تعدادی هم جذب بازار کار خواهند شد. این بخشی از تکلیف برنامه هفتم توسعه برای تربیت ۵۰۰ هزار نیروی ماهر و متخصص اقتصاد دیجیتال است.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات به حمایت های مالی از کسب وکارهای دیجیتال نیز اشاره نمود و اظهار داشت: در این بخش ما سه منبع حمایتی وجوه اداره شده وزارت خانه، منابع بند «ل» و تبصره ۲ قانون را داریم و در مجموع در یک سال قبل بیشتر از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شد. بخشی پرداخت شده و بخشی درحال تکمیل پرونده های بانکی است. این منابع در سرفصل هایی مثل بومی سازی تجهیزات، توسعه زیست بوم دیجیتال، محتوا، هوشمندسازی، صادرات و آموزش اختصاص یافته اند.
وی در رابطه با پشتیبانی از تولیدات بومی نیز به قرارداد خرید نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان تجهیزات داخلی از شرکتهای ایرانی اشاره نمود. حرف آخر اینکه وی در جواب این پرسش که تحریم ها چه تاثیری می تواند بر این روند داشته باشد، افزود: بشکل طبیعی تحریم ها سختی هایی ایجاد می کنند؛ اما ما به صورت عمده سراغ کشورهایی می رویم که با تحریم یا بدون تحریم حاضر به همکاری با ایران هستند. مهم ترین اقدام، تدوین و تصویب سند تسهیم درآمد بود که خردادماه ابلاغ شد و هم اکنون شیوه نامه آن در حال تدوین است. وی همچنین به طرح ایران دیجیتال هم اشاره نمود و افزود: بر اساس این طرح آموزش نیروی انسانی از مدارس شروع شده است و برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ سه میلیون دانش آموز آموزش های پایه دیجیتال خواهند دید و از میان آنها ۳۰۰ هزار نفر آموزش های تخصصی می بینند و تعدادی هم جذب بازار کار خواهند شد.
منبع: seoboy.ir