به گزارش سئو بوی، شاید ندانید که اگر تاکنون از شماره ای بین المللی ناشناس با شما تماس گرفته شده، امکان دارد این تماس یک کلاهبرداری باشد که به آن Wangiri Fraud یا نوعی از کلاهبرداری که می تواند هزینه زیادی برای شما داشته باشد، می گویند.

به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، طی سالهای گذشته مشکلی تحت عنوان «Wangiri Fraud» یا «Wangiri Scam » برای اپراتورها به وجود آمده که در آن مهاجم یکسری شماره های ویژه یا پرمیوم (premium) تهیه می کند و از آنها به صورت رندوم به شماره های سراسر دنیا تماس هایی را برقرار و بلافاصله قطع می کنند تا یک تماس از دست رفته (Missed Call) در گوشی قربانی مشاهده شود. روش این کلاهبرداری این گونه است که کلاهبرداران ابتدا یک تماس کوتاه با مشترک برقرار کرده و به سرعت قطع می کنند اما تعداد زیادی از مشترکان تلفن همراه عادت دارند بعد از هر تماس ناموفق، مبادرت به برقراری تماس با فرد تماس گیرنده کنند؛ به علت آن که این تماس ها از سرشماره های بین المللی برقرار می شود، بمحض تماس هزینه های سنگینی به مشترک ایرانی تحمیل می شود.

در صورتی که قربانی به برقراری تماس مجدد (Call Back) با مهاجم اقدام نماید، یک پیام ضبط شده برای وی پخش شده و بدون این که فرد متوجه باشد درگیر قبوض بالا می شود؛ اغلب مهاجمان تلاش می کنند با طرح موضوعات جذاب مانند برنده شدن مشتری در لاتاری و غیره قربانی را جهت صحبت بیش تر ترغیب و هزینه بیش تری را به وی تحمیل کنند.

کلاهبرداری Wangiri ریشه ای چند ساله دارد و برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ در آمریکا ظاهر شد و بعد از آن طی سالیان، در حالیکه خیلی از آمریکایی ها درگیر این کلاهبرداری شده اند، شهرتی جهانی یافت و در کشورهایی مانند ایرلند، اسکاتلند و آلمان هم گسترش یافت. همینطور از آغاز سال میلادی ۲۰۲۰، این شیوه کلاهبرداری بار دیگر به آمریکا برگشت و آمریکایی ها شاهد افزایش شدید تماس هایی با این شیوه از سمت آفریقای غربی بوده اند.

این تماس ها عموما از کشورهای کوچک یا درحال توسعه منشأ می گیرد. این کشورها می تواند شامل بوتسوانا، گینه و گویان نشأت گرفته است. این کشورها دارای کدهایی هستند که به ترتیب با +۲۶۷، +۲۴۲۴ و +۵۹۲ شروع می شوند؛ البته این شماره ها امکان دارد از هر کجای جهان باشد، همان گونه که در ایران هم با پیش شماره هایی همچون +۹۹۴ متعلق به کشور آذربایجان با مشترکان تماس گرفته شده است.

اما در دولت گذشته از این نوع کلاهبرداری به طور گسترده از مشترکان تلفن همراه کشور اطلاع داده شده بود که هزینه زیادی را برای قربانیان بوجود آورده است، بگونه ای که وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات علاوه بر دستور پیگیری مسأله کلاهبرداری تماس تلفنی خارجی به شرکت ارتباطات زیرساخت برای شناسایی و قطع منشأ کلاهبرداری تلفنی از روابط عمومی روابط عمومی وزارت ارتباطات، از اپراتورها درخواست نمود تا در این حوزه اطلاع رسانی های لازم را به منظور کاهش قربانیان انجام دهند.

همچنین سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هشدارهای لازم را در اینباره داده بود و اعلام نمود درصورت مشاهده تماس ازدست رفته (missed call) به کدهای تماس در زمان تماس دقت کنید و در صورتیکه در زمان تماس روی صفحه گوشی به جز کدهای ۰۰۹۸ یا ۹۸+، کد دیگری شماره گیری شد، بلافاصله تماس را قطع کرده و شماره را بررسی کنید.

صرف نظر از منشأ این تماس ها و کلاهبرداری که از داخل یا خارج از کشور هدایت می شود، سفارش می شود که کاربران بعد از برقراری هر تماس ناآشنای بین المللی و قطع مکالمه، نسبت به تماس باردیگر با شماره مذکور اجتناب کنند تا هزینه های سنگینی به آنها وارد نشود.

متاسفانه فردی که این گونه مورد کلاهبرداری قرار گرفته، امکان دارد حتی تا وقتی که قبض خویش را دریافت و خدمات پریمیوم را روی قبض مشاهده نکند، متوجه اتفاقی که برایش افتاده نشود، ازاین رو اگر از یک شماره ناشناخته بین المللی یا غیرمعمول یک تماس غیرمنتظره دریافت کردید، مراحل ساده ای وجود دارد که می توانید برای حفاظت از خود در مقابل کلاهبرداری Wangiri انجام دهید. اول این که به تماسهای غیرمنتظره از شماره های بین المللی یا غیرمعمول پاسخ ندهید، دیگر این که اگر از یک شماره بین المللی یا غیرمعمول، تماس ازدست رفته دریافت کردید، برای تماس باردیگر با آن شماره وسوسه نشوید؛ همینطور می توانید شماره های ناآشنای خارج از کشور و خدمات پریمیوم را مسدود کنید و این شماره ها را با اپراتور خود به اشتراک بگذارید تا بتوانند روی آنها تحقیق کنند.




You may also like