به گزارش سئو بوی، پرتاب موشک جدید ژاپن که قرار بود یک ماهواره را به مدار زمین ببرد، با شکست روبه رو شد.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، موشک جدید و قوی ژاپن باید برای بلند شدن از زمین کمی بیشتر صبر کند.

اولین پرتاب موشک «اچ۳»(H3، ۰) در شامگاه ۱۶ فوریه متوقف گردید. این یک پرواز آزمایشی از «مرکز فضایی تانیگاشیما»(TNSC) ژاپن بود که قرار بود یک ماهواره رصد زمین را به مدار بفرستد.

شمارش معکوس برای پرتاب اچ۳ که مطابق برنامه قرار بود در ساعت ۸: ۳۷ پس از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی صورت گیرد، متوقف گردید. مفسران در جریان پخش زنده پرتاب که توسط «آژانس جستجوهای هوافضای ژاپن»(JAXA) عرضه شد، گفتند دو موتور «ال ای-۹»(LE-9) که قدرت مرحله اصلی موشک را تأمین می کنند، روشن شدند، اما یکی از دو تقویت کننده موشک روشن نماند. بدین ترتیب، موشک روی زمین باقی ماند.

دلیل روشن نماندن تقویت کننده بلافاصله مشخص نشد. تحلیلگران پرتاب گفتند که زمان بیشتری جهت بررسی لازم است.

مشکل پیش آمده در پرتاب، به تأخیر در مسافرت اچ۳ به مدار می افزاید. آژانس جستجوهای هوافضای ژاپن و شرکت «صنایع سنگین میتسوبیشی»(MHI) که شریک تجاری آن است، یک دهه مشغول توسعه این موشک بوده اند.

آژانس جستجوهای هوافضای ژاپن، امید زیادی به اچ۳ دارد که انعطاف پذیر و مقرون به صرفه طراحی شده است. اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، موشک جدید بزودی جایگزین موشک «H-IIA» ژاپن خواهد شد.

ماهواره ای که قرار بود در این مأموریت پرتاب شود، «ماهواره پیشرفته دیده بانی زمین-۳»(ALOS-3) است که به نام «DAICHI-3» هم شناخته می شود.
مقامات آژانس جستجوهای هوافضای ژاپن گفتند که این ماهواره می تواند خصوصیت های سطح سیاره ما را از جایگاه نهایی خود در مدار پایین زمین شناسایی کند. مشاهدات این ماهواره، کاربردهای زیادی همچون نظارت بر بلایای طبیعی خواهند داشت.

پرتاب برنامه ریزی شده روز پنجشنبه، ابتدا برای ۱۴ فوریه برنامه ریزی شده بود، اما آب و هوای بد سبب تاخیر دو روزه شد.





منبع:

You may also like