به گزارش سئو بوی، رئیس سازمان فضایی ایران، موضوع سرفصل های برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور را در زمینه های طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی و مخابراتی، حوزه ناوبری و همین طور در حوزه طراحی و ساخت پرتابگرهای مختلف در اوزان و در مدارهای مختلف دانست و اظهار داشت: همین طور تهیه تقسیم کار ملی در دست اجرا است که برای هر یک از بخش های دولتی و خصوصی تقسیم کاری انجام شده است تا هر کدام در حوزه های تخصصی خود فعال شوند.
دکتر حسن سالاریه در گفت و گو با ایسنا، با تأکید بر این که طبق برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی جمهوری اسلامی ایران، در ۱۰ سال آینده کشور به یک قطب منطقه ای در توسعه فناوری های فضایی و ارائه خدمات پرتاب های فضایی تبدیل خواهد شد، به جزییات این سند اشاره نمود و اظهار داشت: این برنامه ۱۰ ساله دارای سرفصل هایی در زمینه های طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی و مخابراتی، حوزه ناوبری و همین طور در حوزه طراحی و ساخت پرتابگرهای مختلف در اوزان و در مدارهای مختلف است.
وی ایجاد زیرساخت های آزمایشگاهی و خدمات مبتنی بر داده های فضایی را از دیگر سرفصل های این سند نام برد و افزود: این برنامه همین طور پیوست های مختلفی در حوزه ترویج، اطلاع رسانی و اقتصاد فضا دارد.
سالاریه اشاره کرد: هدف گذاری های مختلف در صنعت فضایی در این برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی در بازه های زمانی ۳ سال به ۳ سال پیش بینی شده است و برمبنای آن باید کلیه بخش های فضایی کشور فعال شوند تا کشور به هدف گذاری ها ترسیم شده در این صنعت برسد.
نگاشت ملی در صنعت فضایی
رئیس سازمان فضایی ایران همین طور از تدوین تقسیم کار ملی در صنعت فضایی کشور آگاهی داد و تصریح کرد: نگاشت نهایی و تقسیم کار ملی در دبیرخانه شورای عالی فضا درحال پیگیری است.
وی اشاره کرد: هدف این نگاشت ملی، فعال شدن بازیگران مختلف صنعت فضایی در بخش های دولتی، دانشگاه ها و بخش خصوصی در حوزه های تخصصی است و برمبنای آن هر یک از این بازیگران در حوزه های تخصصی خود به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
سالاریه افزود: همین طور در زمینه پرتابگرها نیز تقسیم کار ملی صورت گرفته، به شکلی که مجموعه وزارت دفاع و مجموعه هواو فضای سپاه هر کدام در زمینه های تخصصی خود فعال خواهند شد.
به گفته ی ایشان، جزییات این تقسیم کار ملی در شورای عالی فضایی درحال نهایی شدن است.
رئیس سازمان فضایی ایران درباب نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه صنعت فضایی، اشاره کرد: برمبنای هدف گذاری های انجام شده در گام اول، شرکت های دانش بنیان در زمینه ریزماهواره ها و بهره برداری از خدمات مبتنی بر ماهواره های کوچک در “کلاس نانو” متمرکز می شوند.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، برنامه ۱۰ ساله توسعه صنعت فضایی ایران در زمینه هایی چون گسترش زیرساخت های پرتاب و ایستگاه های زمینی، سرعت بخشیدن به روند طراحی و ساخت ماهواره های مخابراتی، پرتاب ماهواره های سنجشی با دقت یک متر و کمتر، حرکت در راه تعاملات بین المللی و اجرای پروژه های مشترک، اجرای طرح های اکتشافاتی با تمرکز بر گسترش زیرساخت ها و برنامه ریزی جهت رسیدن به پرتاب محموله هایی با وزن بالا متمرکز شده است.




منبع:

You may also like