به گزارش سئو بوی، ایلان ماسک اعلام نمود شرکت اسپیس ایکس، اینترنت ماهواره ای استارلینک در اکراین را حتی اگر پنتاگون حاضر به تأمین هزینه آن نشود، متوقف نخواهد کرد.

به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، شبکه سی ان ان اخیرا گزارش کرده بود: این میلیاردر به تازگی اعلام نموده است ادامه فعالیت استارلینک در اکراین همزمان با ادامه جنگ در اکراین، برای اسپیس ایکس گران تمام شده است. اسپیس ایکس در سپتامبر از وزارت دفاع آمریکا خواست هزینه های مالی این سرویس اینترنت ماهواره ای در اکراین را تأمین کند چونکه اسپیس ایکس دیگر نمی تواند از عهده آن بربیاید.

ماسک هفته جاری در واکنش به یک مقاله تسلاراتی در توییتر، اظهار داشت: حتی پیش از این که وزارت دفاع پاسخ دهد، به میخائیلو فدروف گفتم اسپیس ایکس، استارلینک را در اکراین متوقف نخواهد کرد حتی اگر وزارت دفاع حاضر نشود هزینه مالی را فراهم آورد.

فدروف، معاون نخست وزیر و وزیر تحول دیجیتالی اکراین به توییت ماسک پاسخ داد و اظهار داشت: قبل از مذاکرات در رابطه با تأمین مالی، مدیرعامل اسپیس ایکس به او اطمینان داد که ادامه فعالیت استارلینک در اکراین را تضمین خواهد نمود. این مورد اهمیت بالایی برای اکراین دارد. ما قدردان شما هستیم.

ماسک به فدروف پاسخ داد: قابلی نداشت.

از زمان فعال شدن استارلینک در اکراین بعد از حمله نظامی روسی، اسپیس ایکس هزاران پایانه اینترنتی به این کشور فرستاده و گزارشها نشان داده است استارلینک کمک کرده است نیروهای اوکراینی در زمان جنگ، آنلاین بمانند.

با این حال، ماسک گفته است اسپیس ایکس ماهانه حدود ۲۰ میلیون دلار برای فعالیت استارلینک در اکراین هزینه می کند و استارلینک ضررده شده است. طبق اسناد سی ان ان، اسپیس ایکس انتظار دارد هزینه عملیاتی استارلینک در اکراین، به بیشتر از ۱۲۰ میلیون دلار هزینه تا پایان سال جاری و ۴۰۰ میلیون دلار در سال آینده، اضافه شود.

اگرچه ماسک اعلام نموده که این هزینه ها غیرمنطقی است اما اندکی پس از گفته خود عقب نشینی و اعلام نمود اسپیس ایکس به تأمین مالی اسپیس ایکس در اکراین ادامه می دهد.

پایگاه خبری پولیتیکو ۱۷ اکتبر گزارش کرده بود وزیر خارجه لیتوانی گفته است پنتاگون در رابطه با تأمین مالی استارلینک مذاکراتی داشته است. اتحادیه اروپا هم به علت نگرانی از اینکه ایلان ماسک، اینترنت ماهواره ای خویش را در اکراین قطع کند، سرگرم بررسی پرداخت پول برای استارلینک در اکراین است.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، ماسک ۱۷ اکتبر اعلام نمود اسپیس ایکس درخواست خود برای تأمین مالی استارلینک توسط پنتاگون را پس گرفته است.




You may also like