سئو بوی: خراسان رضوی گوشیهای هوشمند در هند نقش مهمی در تحول دیجیتال این کشور ایفا می کنند اما هنوز صدها میلیون نفر در این کشور، صاحب این دستگاهها نیستند.
به نقل از نشنال نیوز، این روند موجب ایجاد فرصت های عظیمی برای تولیدکنندگان و شرکتها در محدوده وسیعی از بخش ها می شود تا به بازار جدیدی دست یابند اما بگفته مفسرین هنوز راه زیادی در تحول دیجیتالی این کشور وجود دارد.
هارش اس کدیا، مدیر اجرائی آژانس بازاریابی دیجیتال در هند(Auburn Digital Solution) می گوید: انقلاب دیجیتال هند با پذیرش گسترده تر فناوری گوشیهای هوشمند، تحرک بی سابقه ای داشته است. این امر به محدوده وسیعی از بخش ها ازجمله فناوری های مالی، تجارت الکترونیک، مراقبت های بهداشتی، آموزش، بازاریابی و رسانه های اجتماعی کمک کرده است که بیشترین سود را از پذیرش بیش از پیش گوشیهای هوشمند به دست آورند. برای بیشتر مردم هند، تلفن هوشمند راه اصلی دسترسی به اینترنت است.
برمبنای تحقیقات کانترپوینت، بیش از ۶۰۰ میلیون کاربر گوشی هوشمند در دومین کشور پرجمعیت جهان وجود دارد با وجود این، درصد قابل توجهی از جمعیت ۱.۴ میلیاردی باقی می ماند که هنوز گوشیهای هوشمند خریداری نکرده و آنلاین نیستند. با این وجود، گسترش سریع استفاده از گوشیهای هوشمند در سراسر کشور هند طی سالهای اخیر به میلیونها هندی امکان داده است تا برای نخستین بار آنلاین شوند.
بگفته شرکت مشاوره مک کینزی، این نوآوری می تواند اقتصاد دیجیتال کشور را تا سال ۲۰۲۵ از ۲۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به یک تریلیون دلار برساند.
افزایش اتصال بخش مهمی از تلاش دولت نخست وزیر هند، نارندرا مودی به سمت رویای خود برای «هند دیجیتالی» است که هدف آن افزایش دسترسی به اینترنت و توانمندسازی مردم به لحاظ دیجیتالی است.
ویشش شارما، مدیر بازاریابی گروه آشیکا، یک گروه خدمات مالی مستقر در بمبئی می گوید: در ۱۰ سال گذشته، ضریب نفوذ تلفن های هوشمند و اینترنت همراه ۶۰ درصد بالا رفته و در نتیجه شکاف شهری و روستایی در هند را با سرعتی باورنکردنی پر کرده است.
تبدیل هند تحت سلطه پول نقد به یک اقتصاد دیجیتال، برجسته ترین گواه تأثیر نفوذ بیشتر تلفن همراه، بهبود اتصال و بسته های اینترنت سریع تر و ارزان تر است.
هند تعدادی از ارزان ترین نرخ های داده را در جهان دارد و افزایش استفاده از تلفن های هوشمند به گسترش پایگاه مشتری برای شرکت های تجارت الکترونیک کمک کرده همین طور دسترسی بخش بانکداری را در مناطق روستایی که خیلی از مردم فاقد بانک بودند، باز کرده و گزینه های بیشتری برای تراکنش های مالی به وجود آورده است.
وینیت خاندار، مدیر اجرائی و مؤسس MyFundBazaar، یک بسترسرمایه گذاری اظهار داشت: این خلاء در دسترسی به خدمات مالی به سبب رواج تلفن های هوشمند پر شده است که شامل درخواست اعتبار، انتقال پول دیجیتال، پرداخت های بدون حساب بانکی می شود.


طبق اطلاعات مک کینزی، بهبود قابلیت های دیجیتال، اتصال بیشتر و سریع تر بطور اساسی تاحدی هر بخش از اقتصاد هند را تغییر خواهد داد. این امر شاید هم ارزش اقتصادی قابل توجهی بوجود آورد و هم ماهیت کار را برای ده ها میلیون هندی تغییر دهد.
با وجود خطرات افزایش شکاف دیجیتال به سبب پذیرش نابرابر در میان مشاغل، پتانسیل رشد هند را به یکی از مهم ترین بازارها برای خیلی از برندها تبدیل می کند.
افزایش استفاده از گوشیهای هوشمند در سراسر کشور به مفهوم وجود رقابت شدید بین تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند است.
برمبنای آخرین تحقیقات کانترپوینت، محموله های گوشیهای هوشمند هند که گوشیهای تولیدکنندگان را به خرده فروشان تحویل داده اند، در سه ماهه آوریل تا ژوئن ۹ درصد رشد داشته و بطور تقریبی به ۳۷ میلیون دستگاه رسیده است.
شیائومی چین همچنان از نظر عرضه گوشیهای هوشمند در صدر بازار هند و ۱۹ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده و بعد از آن برند کره جنوبی، سامسونگ دارای سهم بازار مشابه و برند چینی ویوو نیز با سهمی ۱۴ درصدی وارد بازار شده است.
شیلپی جین، تحلیلگر تحقیقاتی در کانترپوینت اظهار داشت: متوسط قیمت فروش گوشیهای هوشمند نیز شاهد یک روند رو به رشد بوده و سالانه ۱۰ درصد رشد کرده است که ناشی از افزایش سهم بخش های قیمت بالاتر بود. سهم قیمتی بیش از ۲۰ هزار روپیه (۲۵۱ دلار) در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به بالاترین میزان خود رسید و از مرز ۲۲ درصد عبور کرد.
وی ادامه داد: در بخش های بالاتر و عالی به سبب در دسترس بودن طرح های تامین مالی با هدف افزایش، قیمت دستگاهها تحریک شده است. گوشیهای هوشمند ۵G نیز در آستانه راه اندازی برنامه ریزی شده این شبکه در هند در اواخر امسال، طرفداران زیادی پیدا کرده اند.
طبق گزارش کانترپوینت، در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، از کل محموله ها، تلفن های هوشمند با قابلیت ۵G میزان ۲۹ درصد را به خود اختصاص داده اند.
موکش آمبانی، رییس صنایع Reliance، می خواهد روی کاربران بیشتری که به ۵G روی می آورند، سرمایه گذاری کند.
وی در مجمع عمومی سالانه شرکت خود در هفته گذشته، اعلام نمود که شرکت مخابراتی جیو می خواهد با گوگل ارتباط برقرار کند تا یک گوشی هوشمند ۵G فوق العاده مقرون به صرفه را عرضه نماید.
جیو می خواهد شبکه نسل پنجم خودرا دو ماه آتی راه اندازی کند سپس اتصال را در سراسر هند گسترش دهد تا کل کشور را تا آخر سال آینده تحت پوشش قرار دهد.
اپل نیز بطور فزاینده ای بر فرصت های موجود در بازار گوشیهای هوشمند هند تمرکز می کند. طبق گزارش بلومبرگ، این شرکت بزرگ فناوری ایالات متحده بدنبال افزایش تولید در هند و تولید آیفون ۱۴ آینده خود در این کشور است برای اینکه بنظر می رسد از چین جدا شود.
عرضه گسترده ۵G و موفقیتی که تولیدکنندگان طی موج ۴G در دستیابی به مشتریان جدید و نفوذ عمیق به بازار داشتند، همراه با مشوق های دولتی به سازندگان جهانی برای سرمایه گذاری در تولید محلی آسایش می دهد. ما می توانیم ببینیم که سخت افزار بخش بزرگی از داستان ۵G در هند است.
باتوجه به قیمت بالای محصولات اپل، این برند نمی تواند برای توده های هندی که به آسانی توانایی خرید دستگاه های آنرا ندارند، جذاب باشد اما این برند در میان خریداران ثروتمند جذابیت زیادی دارد. طبق گزارش کانترپوینت، فروش اپل در هند در سه ماهه دوم سال ۶۳ درصد رشد داشته است.
باوجود افزایش دیجیتالی شدن و استفاده از موبایل در هند، بازار هنوز اشباع نشده است و فضایی برای رشد وجود دارد.
لالیت آرورا، بنیان گذار آکادمی عالی KW و یک مربی بازاریابی شبکه های دیجیتال بیان می کند: احساس می کنم مردم در شهرهای کوچکتر کمتر در معرض استفاده از رسانه های دیجیتال هستند. آنان بعد از شرایط کووید-۱۹ در هند، در موقعیت پروسه یادگیری بوده اند اما هنوز، آموزش کافی در مورد روش استفاده از برنامه های رسانه های اجتماعی را ندارند.




منبع:

You may also like