به گزارش سئو بوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: همه دستگاههای دولتی باید در کنار هم به سمتی حرکت نماییم که با راه اندازی پنجره واحد خدمات ملی، طعم خدمت بی منت برپایه فناوری را به مردم بچشانیم.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد، جلسه هم اندیشی تحقق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (بند «و» تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱) با حضور عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ میثم لطیفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی و مدیران و معاونان، فناوری اطلاعات دستگاههای دولتی برگزار شد.
وزیر ارتباطات، با اشاره به اینکه راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یک آرزوی دیرینه در جمهوری اسلامی ایران بوده است، اظهار داشت: همه دستگاههای دولتی باید در کنار هم به سمتی حرکت نماییم که با راه اندازی پنجره واحد خدمات ملی، طعم خدمت بی منت برپایه فناوری را به مردم بچشانیم. مردم باید ببینید که دولت هم لزوم حرکت در راه فناوری را درک کرده است؛ حرکتی که از سالهای پیش با خدمات فناورانه بخش خصوصی آغازشده است.
وی ادامه داد: با راه اندازی این پنجره ملی، به مردم نشان خواهیم داد که دولت، دولت فناوری پایه است و ابزارهای روز را برای عرضه بهتر خدمات به کار می گیرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در این راه همگرایی، در لایه عرضه سرویس سیاستگذاری و مدیریت بسیار حائز اهمیت می باشد، اظهار داشت: در سالهای گذشته یکی از چالش های اصلی در راه تحقق دولت الکترونیکی این مساله بود که در کشور متولی دولت الکترونیکی کیست. حالا با صدمه شناسی که از گذشته داشتیم، در ابتدای دولت سیزدهم با درک مشترکی که نسبت به اهمیت تحقق دولت الکترونیکی وجود داشت با آقای لطیفی ریاست سازمان اداری و استخدامی به این توافق رسیدیم که با همکاری و همراهی تنگاتنگ دو سازمان این کار بزرگ را در کشور انجام دهیم.
زارع پور خاطرنشان کرد: ازاین رو دو دستگاه اصلی تحقق دولت الکترونیکی، باب همگرایی را باز کردند و انتظار می رود سایر دستگاههای دولتی هم این تعامل و همگرایی را داشته باشند و داده و سرویس را برای خودشان نبینند تا زمینه شکل گیری دولت هوشمند و تبادل داده و سرویس بین دستگاهی ایجاد شود.
وی تاکید کرد: تا وقتی که حکمرانی و تصمیم گیری و تصمیم سازی خرد و کلان مبتنی بر داده های واقعی نباشد، شاهد انحراف در تصمیم گیری ها خواهیم بود و حتی امکان دارد که در زمینه هایی شاهد بروز فساد باشیم بنابراین نظام حکمرانی مبتنی بر داده باید در کشور شکل بگیرد که پنجره واحد خدمات دولت هوشمند نخستین قدم در این خصوص است.
وزیر ارتباطات با بیان این خبر که در جلسه هیئت دولت مقرر شده تا هر هفته دستگاه هایی که به پنجره ملی خدمات پیوسته اند یا دستگاه هایی که هنوز در این الحاق تأخیر دارند معرفی شوند، اظهار داشت: تحقق این پنجره واحد خدمات دولت هوشمند برای دولت یک دغدغه جدی است و امیدوارم در همه دستگاه ها یک همت و همگرایی همه جانبه ایجاد شود تا از شهریورماه و با الحاق همه دستگاه ها به این پنجره ملی، فصل جدیدی از عرضه خدمات برپایه فناوری را برای مردم ایجاد نماییم.
پنجره واحد خدمات یکی از اولویت های اصلی دولت است
میثم لطیفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی هم با تقدیر از وزارت ارتباطات برای پیگیری دولت الکترونیکی و دولت هوشمند اظهار داشت: هم اکنون پنجره واحد خدمات به یکی از اولویت اصلی دولت تبدیل گشته است تا بتوانیم نظام خدمت رسانی به مردم را به یک نظام آسان و در دسترس تبدیل نماییم.
وی با اشاره به اینکه برخلاف آنچه ما پشت این میز خودمان را نماینده یک دستگاه می دانیم اما مردم دولت را یکپارچه می بینند، اظهار داشت: اگر می خواهیم در این عرصه پیشرفت داشته باشیم بایستی ما هم این نگاه صحیح دولت یکپارچه را در تمام تصمیماتمان لحاظ نماییم. نهایت کار پنجره واحد، یکپارچگی در دولت می باشد و باید دولت به یک آیکون در گوشیهای مردم تبدیل گردد.
در ابتدای این جلسه، جواد موحد معاون دولت الکترونیکی و رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات رئیس جمهوری، گزارشاتی از فرآیند راه اندازی پنجره ملی واحد خدمات دولت هوشمند و اتصال دستگاههای دولتی و تبادل داده های بین دستگاهی عرضه کردند. همینطور برخی از مدیران فناوری اطلاعات دستگاههای اجرایی مختلف به بیان دیدگاه ها و موانع و مشکلات خود در راه اندازی پنجره خدمات دستگاه ها پرداختند.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، باقری اصل پیش از این درباره نتایج نهمین دوره ارزیابی و کارنامه دولت الکترونیکی دستگاههای اجرایی و در مورد نحوه ایجاد و اتصال دستگاههای دولتی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند که مطابق با قانون بودجه باید تا شهریورماه صورت گیرد، اظهار داشته بود: بررسی ها نشان داده است ۵۹ درصد دستگاه ها هنوز تکالیف خویش را که در ارتباط با ایجاد پنجره واحد خدمات تا شهریورماه می شود، انجام نداده اند. همینطور ۲۵ درصد دستگاه ها تنها ۳۰ درصد لیست خدمات خویش را به پنجره واحد اضافه کرده اند و تنها ۱۶ درصد دستگاههای اجرایی تکالیف خویش را انجام داده و آماده ورود به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند هستند.
او همینطور با اشاره به اینکه مرکز توسعه تجارت بعنوان پنجره واحد برتر خدمات دولت هوشمند و پورتال وزارت آموزش و پرورش از حیث کاربر محوری، بعنوان پنجره واحد غیراستاندارد معرفی می شود، اظهار داشته بود: سازمان توسعه تجارت، سازمان زندان ها، مرکز آموزش مدیریت دولتی، بنیاد ملی نخبگان و صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، دستگاههای پرمراجعه ای هستند که در رتبه های پایین جدول ارزیابی دولت هوشمند قرار دارند.




منبع:

You may also like