سئو بوی: یک متخصص فضای ابری از تغییرات سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب در استفاده از خدمات فضای ابری و نیز دیگر حوزه ها می گوید و به بهبود وضعیت این بستر نسبت به تجربه نخست خود اشاره می کند.
صابر مسگر، مسئول تیم CDN شرکت ابر آروان و برنامه نویس در گفت و گو با ایسنا درباب راهکارهایی برای بهبود وضعیت سایت دومین نمایشگاه کتاب، خصوصاً ضرورت استفاده از خدمات ابری، باتوجه به اختلالات و تجربیات مربوط به اولین دوره این رویداد، اظهار نمود: نمایشگاه مجازی کتاب سال قبل از سرویس CDN ابر آروان استفاده می کرد، امسال هم از قسمتی از محصولات آروان استفاده می نمایند اما دیگر از CDN استفاده نمی کنند.
وی در عین حال توضیحی درباب سرویس CDN و مزایای آن داد و اظهار داشت: سرویس CDN آروان چندین خدمت را تحت عنوان CDN شبکه تولید محتوا ارائه می دهد؛ یکی از آنها بحث DNS ابری است، یا سرویس دیگری که در آپ تایم بودن، دان تایم بودن و همین طور کیفیت پاسخگویی در تجربه کاربری خیلی تاثیر دارد، سرویس Cloud CDN است که جزء سریع ترین خدمات DNS در سراسر است. CDN عملا ترافیک بازدیدکننده های وب سایت را پیش از اینکه به سرورهای اصلی سایت برسد، از سرورهای CDN عبور می دهد و در حین عبور این ترافیک، خدمات متنوعی ارائه می شود؛ همچون اینکه می توان با الگوهای موجود درخواست های مخرب را شناسایی و آنها را بلاک کرد. علاوه بر این، درمورد یک سری فایل های خیلی تکراری که تغییر هم نمی کنند (مثل عکس ها و فایل های کتاب که همه بازدیدکننده ها آنها را می بینند و آدرس ثابتی دارند) این امکان وجود دارد که CDN تشخیص دهد کاربران مدام این فایل های تکراری را می بینند تا این فایل تکراری از سمت CND کش (cache) شود و سرورهای اصلی درگیر پاسخ دادن به درخواست های تکراری نشوند و به کارهای اصلی تر خود برسند. این موجب می شود هم کاربران سایت را با سرعت بالاتری لود کنند و هم ترافیک لود سروهای اصلی کمتر شود.
مسگر همین طور به اهمیت بحث شتابدهی بوسیله سرویس CDN پرداخت و اضافه کرد: زمانی که این فایل ها از سرورهای CDN عبور می کنند، می تواند فشرده سازی شوند. بابت اینکه کاربری که سرعت اینترنت کمتری دارد هم بتواند باکیفیت خوبی آنها را ببیند، همین طور سئو سایت را بهبود می دهد. در کل این ها مزیت هایی است که شبکه توزیع محتوا بنا بر قابلیت های خود می تواند عرضه نماید.
این متخصص فضای ابری در ادامه و درباب علت اختلالات سال قبل نمایشگاه مجازی کتاب نیز اظهار نمود: سرویسی که این دوستان سال قبل بعنوان تجربه نخست بالا آوردند، از لحاظ معماری، ظرفیت پاسخگویی و… در اسکیل و اندازه مورد نیاز نبود. اما امسال گویا زیرساخت شان را ارتقاء و بهبود دادند. هر چند که این سرویس نسبت به سال قبل خیلی بهبود داشته اما هنوز هم جای کار دارد. امسال به نسبت سال قبل بهبود کیفیت و سرویس زیادی داشتند.
صابر مسگر نظر خودرا درباره دیگر بخش های طراحی و سرویس دهی سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب چنین بیان کرد: در بخش جست وجوها به ایراداتی برخورد کردم. همین طور در بحث UX سایت هم به نکاتی برخورد کردم، اما به نسبت سال قبل پیشرفت زیادی داشته و این بهبود کاملا قابل توجه است. و بدین جهت من امسال امتیاز خیلی خوبی به سرویس نمایشگاه مجازی کتاب می دهم.
مسئول تیم CDN شرکت ابر آروان در آخر اظهار داشت: سال قبل تجربه اول این سایت بود و احیانا انتظار لود ترافیکی تا این حد را نداشتند و متناسب با تبلیغاتی که انجام داده بودند، احیانا زیرساخت انجام نشده بود. اما امسال بهبود داشته. البته من از آنها پرسیدم که امسال از بحث کشینگ در داخل CDN استفاده نکردند؟ که گفتند نه، چون معماری شان تغییر کرده. البته اگر این کار را انجام می دادند، کیفیت سرویس شان افزایش هم پیدا می کرد.
این البته در حالی است که علی رمضانی، رییس نمایشگاه مجازی کتاب تهران در نشست خبری این رویداد به تغییرات فنی که بنظر می رسد رخ داده اند، اشاره ای نداشت و درباره اختلالاتی که در سایت نمایشگاه مجازی در سال قبل وجود داشت و حل این اختلالات، فقط اظهار داشت: ما از ۲۹ دی ماه یعنی چهار روز پیش از شروع نمایشگاه، سایت نمایشگاه را باز می نماییم تا مخاطبان بتوانند کتاب های خودرا جست وجو کنند و به صفحه شخصی خود اضافه کنند و زمانی که نمایشگاه شروع شد، کتاب های شان را خریداری کنند؛ با این کار هم زمان نمایشگاه افزایش دارد و هم اینکه مردم با فراغت بیشتری می توانند کتاب های خودرا انتخاب کنند، البته از ناشران می خواهیم که هر چه سریع تر اطلاعات خودرا بارگذاری کنند.




منبع:

You may also like