رئیس سازمان نظام صنفی کامپیوتری کشور ضمن اشاره به سرعت بالای اجرایی شدن پروژه «متا» نسبت به افزایش روند مهاجرت نخبگان آی تی کشور اخطار داد.
سیدحسن هاشمی در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: شرکت فیسبوک پس از تغییر نام به متا، یک دوره تحولی را در صنعت آی تی کلید زده که اتفاقات جدیدی را رقم خواهد زد. توسعه زمینه های کاربرد تکنولوژی های جدید در زندگی، اتفاق بسیار خوبی است و می تواند مزیت های فراوانی به همراه داشته باشد اما آنچه سبب نگرانی ما شده، افزایش چشم گیر جذب متخصصان توسط متا از اقصی نقاط جهان است و طی همین مدت کوتاه بعضی از نخبگان کشور ما هم به آن تمایل پیدا کرده اند.
وی خاطرنشان کرد: با عنایت به کلید خوردن پروژه متاورس و محوریت داشتن فناوری هوش مصنوعی در آن، متا جذب گسترده و نامحدود متخصصان این رشته را در دستور کار خود قرار داده و با پیشنهادهای قابل توجه مالی، زمینه استخدام آنها را فراهم نموده است. طی دو ماه گذشته، حدودا تمام آگهی های استخدام متخصصان که در پلت فرم های بین المللی منتشر می شود، در ارتباط با آگهی های متا برای جذب متخصصان هوش مصنوعی، کارشناسان برنامه ریزی و توسعه بوده و سایر رشته های تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده است.
رئیس سازمان نظام صنفی کامپیوتری کشور با ابراز نگرانی در این خصوص اظهار داشت: در کنار متا، سایر شرکتهای بزرگ مثل آمازون هم رویه مشابهی رو دنبال می کنند و این مورد بسیار نگران کننده است.
توسعه بازار ارزهای دیجیتالی با استفاده از بستر شبکه های اجتماعی
هاشمی با ذکر مثالی، به مجهز شدن واتس اپ به کیف پول ارز دیجیتال اشاره نمود و اظهار داشت: پروژه هایی مانند متاورس در جهان درحال شکل گیری است و چه بخواهیم چه نخواهیم، دنیا به سمت توسعه فعالیتهای مجازی حرکت می کند، نمونه جدید آن هم در واتس اپ، بعنوان یکی از پلت فرم های زیرمجموعه متا، تعریف و عرضه آزمایشی آن شروع شده است. با این امکان جدید، واتس اپ به یک کیف پول اختصاصی رمزارز مجهز شده که کاربران با استفاده از آن می توانند به سادگی و با اطمینان مبادله رمزارز داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: با این اتفاق باید قبول نماییم که صنعت ارزهای دیجیتالی توسعه بیشتری خواهد یافت و به ما هم نزدیک تر خواهد شد، ضمن آنکه اگر تا کنون بعضی از مردم نسبت به استفاده از کیف پول الکترونیک واهمه داشتند، حالا با عرضه این امکان در شبکه های اجتماعی، به آسانی و بدون احتیاج به دانش خاص هم می توانند از ارزهای دیجیتالی استفاده کنند. با عنایت به این روند، دیر یا زود ما هم باید شیوه جدید تبادلات مالی در جهان را بپذیریم و اقدامات لازم برای عرضه رمزارزهای داخلی و اجرای طرح هایی مانند منطقه آزاد مجازی را در دستور کار قرار بدهیم.
هشدار درباره تصمیمات عجولانه و فاقد پیوست کارشناسی
رئیس سازمان نظام صنفی کامپیوتری کشور در ادامه اظهار داشت: من و همکارانم بعنوان فعالان بخش خصوصی صنعت فاوا که ارتباط نزدیکی با دولت ها و مجلس ها داشته ایم، همواره بر این مورد تاکید کرده ایم که حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه ای کاملا تخصصی و دارای سرعت بالای تغییر و تحول است که به همین دلیل، نمی توان آنرا با تصمیمات عجولانه و فاقد پیوست کارشناسی مدیریت کرد.
هاشمی اضافه کرد: هم اکنون هم باید باردیگر این اخطار را بدهیم که برنامه ریزی برای حوزه فاوا بدون دریافت نظرات کارشناسی، کشور را گرفتار مشکلات جبران ناپذیری خواهد نمود در حالیکه به آسانی میتوان در تعامل با متخصصان فاوا و فعالان بخش خصوصی، ابعاد مختلف هر تصمیم را بررسی و از تبعات و نتایج منفی آن جلوگیری کرد.
صدای زنگ خطر را بشنویم
وی ادامه داد: در اینکه هر کشوری باید ساختار و سازماندهی خود در حوزه فضای مجازی و صنعت آی تی را داشته باشد، هیچ تردیدی نیست و سازمان نظام صنفی کامپیوتری کشور، بعنوان بزرگترین نهاد بخش خصوصی این صنعت هم موافق آن است؛ اما نگاهی که همواره فعالان بخش خصوصی و عموم مردم با آن مواجه بوده اند، حرکت در راه خلاف روند جهان فناوری است که تبعاتی چون عقب ماندگی از استانداردها و ناامیدی و نگرانی متخصصان نسبت به کسب و کارهایشان را به دنبال داشته است.
رئیس سازمان نظام صنفی کامپیوتری کشور خاطرنشان کرد: پیشنهاد و سفارش ما به دولت، مجلس و دیگر نهادها و مجموعه های تصمیم ساز در کشور این است که هر چه زودتر برای حل مشکلات متخصصان آی تی و بخصوص نخبگان هوش مصنوعی چاره اندیشی کنند، در غیر این صورت در یک بازه زمانی کوتاه با کمبود شدید نیروی انسانی در این عرصه مواجه خواهیم شد و آن زمان، دیگر برای تغییر رویکرد و توجه به نیازها و درخواست های متخصصان آی تی خیلی دیر خواهد بود.




منبع:

You may also like