سئو بوی: وزارت تجاری آمریکا اعلام نمود صادرات ابزارهای هک به دولت های خودکامه را بمنظور مقابله با خشونت های حقوق بشری و سایر کارهای سایبری مخرب ممنوع خواهدنمود.

به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، این مقررات که اولین بار از طرف واشنگتن پست گزارش شد و سپس توسط وزارت تجاری آمریکا تایید شد، صادرات یا فروش مجدد نرم افزار و تجهیزات هک به چین و روسیه و کشورهای مورد نگرانی بدون مجوز از اداره صنعت و امنیت این وزارتخانه را به دلیلهای امنیت ملی ممنوع خواهدنمود.

دولت بایدن در مارس صادرات فناوری های آمریکایی شامل نیمه رساناهای پیشرفته و نرم افزاری که از رمزنگاری برای امنیت اطلاعات استفاده می نمایند را به چین و روسیه ممنوع کرد.

جدیدترین تحریمها ۹۰ روز دیگر به اجرا درخواهند آمد و شامل نرم افزارهایی مانند جاسوس افزار پگاسوس که توسط شرکت اسرائیلی NSO Group تولید شده است، می شوند. دولت های زیادی از این جاسوس افزار برای هک گوشی منتقدان همچون خبرنگاران، فعالان، سیاستمداران و مدیران تجاری بهره برده اند.

از سوی دیگر نرم افزار مورد استفاده برای دفاع سایبری از نیاز به دریافت مجوز صادرات معاف است برای اینکه مقررات جدید از همکاری پژوهشگران امنیت سایبری مقیم آمریکا با همکاران خارجی یا افشای حفره های امنیتی به سازندگان نرم افزار جلوگیری نخواهد کرد. هنگامی که اداره صنعت و امنیت وزارت تجاری آمریکا مقررات پیشنهادی را در سال ۲۰۱۵ معرفی نمود، ۳۰۰ نظر دریافت کرد که نگرانیهای قابل توجهی را درباره تاثیری که روی کارهای تحقیقات امنیت سایبری و واکنش به وقایع سایبری خواهد داشت، برانگیخت.

این مقررات آمریکا را با ۴۲ کشور اروپایی و متحدانشان که از اعضای توافق واسنار (Wassenaar) بشمار می رود همسو می کند که سیاستهای کنترل صادرات داوطلبانه روی فناوریهای با کاربرد دو گانه و نظامی وضع کرده اند.

جینا ریموندو، وزیر تجاری آمریکا اظهار داشت: آمریکا متعهد است با شرکای چند جانبه خود برای جلوگیری از گسترش بعضی فناوریها که می توانند برای کارهای مخرب استفاده شوند و امنیت سایبری و حقوق بشر را در معرض تهدید قرار دهند، همکاری کند. مقررات وزارت تجاری کنترلهای صادراتی برای برخی از اقلام امنیت سایبری وضع می کند، نگاهی است که به شکل مناسبی طراحی شده و از امنیت ملی آمریکا در مقابل عوامل سایبری خرابکار حمایت کرده و همزمان کارهای امنیت سایبری مشروع را تضمین خواهدنمود.

بر اساس گزارش تِک کرانچ، وزارت تجاری آمریکا که سال قبل یکی از اولین قربانیان هک مربوط به رخنه هکرها به شرکت سولارویندز بود، ۴۵ روز برای نظرخواهی عمومی درباره این مقررات فرصت داده و به دنبال دریافت نظرات درباره هزینه احتمالی رعایت این مقررات و عواقب احتمالی آن برای کارهای امنیت سایبری مشروع است. این وزارتخانه ۴۵ روز دیگر برای انجام تغییرات قبل از نهایی کردن آنها زمان خواهد داشت.





منبع:

You may also like