به گزارش سئو بوی مرکز پژوهش های مجلس به تعدادی از پرتکرارترین ابهامات وسوالات درباره طرح پشتیبانی از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی پاسخ داد و اعلام نمود: با تصویب این طرح هیچکدام از پلت فرم ها فیلتر نمی شوند.
به گزارش سئو بوی به نقل از مهر، مرکز پژوهش های مجلس در جهت اطلاع عموم نسبت به طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی» به تعدادی از پرتکرارترین ابهامات و سوالات مطرح شده در هفته های اخیر پاسخ داد. عمده انتقادات مطرح شده درباب طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی» نشان میدهد تصویر روشنی از این طرح در افکار عمومی وجود ندارد؛ به همین جهت این مرکز به تعدادی از پرتکرارترین ابهامات و سوالات پیرامون طرح پاسخ داده است. سوالات در رابطه با کلیات طرح ۱) مصادیق خدمات پایه کاربردی چیست؟ مصادیق اصلی خدمات پایه کاربردی برمبنای مصوبه شورای عالی فضای مجازی عبارتند از شبکه های اجتماعی، جستجوگرها، خدمات پایه مکانی و نقشه (مانند بلد و نشان)، خدمات میزبانی داده و… ۲) طرح اولیه موسوم به طرح صیانت ایرادات زیادی داشته آیا همان طرح در دستور است؟ طرح صیانت سال ۱۳۹۹ از دستور خارج و بایگانی شد و مفاد طرح جدید از نو و طی جلسات گوناگون کارشناسی بازنویسی شده است. ۳) چرا باید طرح در قالب اصل هشتاد و پنجم مورد بررسی قرار گیرد؟ ۱- ابعاد فنی و کارشناسی طرح بالاست و از پیچیدگی زیادی برخوردار است؛ ۲- ذی نفعان زیادی دارد؛ ۳- با ۸۵ ای شدن امکان مداخله مستقیم نظرات مردم و کارشناسان در قانونگذاری فراهم می شود ولی در غیر آن این امکان فراهم نمی شود؛ ۴- امکان قانونگذاری باکیفیت بهتر فراهم می شود؛ ۵- متن نهایی قانون دائمی نمی گردد، بلکه موقت خواهد بود (۳-۵ سال) و در نتیجه امکان اصلاح بیشتری برای قانون دائمی خواهد داشت. ۴) چرا کمیسیون اصلی بررسی کننده طرح کمیسیون فرهنگی است و سایر کمیسیون ها همچون کمیسیون صنایع و امنیت ملی و سیاست خارجی دخیل نیستند؟ با اعمال اصل ۸۵ بنا بر آن شده است که طرح به کمیسیونی مشترک با عضویت نمایندگانی از چند کمیسیون ارجاع شود. ۵) برای اصل ۸۵ شدن چه ضمانتی وجود دارد پروسه نامناسب دیگر طرح ها تکرار نشود؟ الزامات پیشنهادی اصل ۸۵ شدن: ۱. به کمیسیون مشترک متشکل از چند کمیسیون ارجاع شود؛ ۲. نماینده معاونت قوانین در همه جلسات حضور داشته باشد؛ ۳. نماینده رسانه ملی و خبرگزاری خانه ملت در همه جلسات حضور داشته باشند؛ ۴. کارشناسان مستقل، نمایندگان دولت و بخش خصوصی حضور داشته باشند؛ ۵. مصوبات کمیسیون بعد از هر جلسه بصورت عمومی منتشر شود. سوالات در رابطه با کسب وکارها ۱) آیا محدوده طرح شامل خدمات پرکاربرد کسب وکارها می شود؟ خیر، این طرح فقط در محدوده خدمات پایه کاربردی مصرح در مصوبات شورای عالی فضای مجازی (جلسه ۳۵ و ۶۶) است و موارد ذکر شده در سوال خدمات کاربردی هستند نه خدمات پایه پس شاملشان نمی گردد. ۲) آیا این طرح برای کسب و کارهای فضای مجازی مشکلی ایجاد می کند؟ خیر؛ نه فقط این طرح مشکلی برای کسب وکارها ایجاد نخواهد کرد؛ بلکه در فصل حمایت در ۱۳ ماده محورهای پشتیبانی از خدمات پایه کاربردی را آورده است که ازجمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱- در نظر گرفتن حق السهم تولیدکنندگان محتوا، ۲- ممنوعیت تبلیغات دستگاه های دولتی در خدمات پایه کاربردی خارجی غیرمجاز، ۳- ارائه معافیت های مالیاتی، ۴- الزام ارائه خدمات بانکی اختصاصی و ارائه خدمات دولت الکترونیک ۳) آیا با تصویب این طرح، تبلیغات کسب وکارهای داخلی در سکوهای خارجی ممنوع خواهد شد؟ خیر؛ در طرح تصریح شده است که مردم و کسب وکارها از ممنوعیت تبلیغات در خدمات پایه کاربردی خارجی غیرمجاز، معاف هستند. ۴) آیا با تصویب این طرح فعالیت کاربران در شبکه های اجتماعی (مسدود شده یا آزاد) تخلف محسوب می شود؟ خیر؛ هر خدمت پایه کاربردی که مشابه ی که نیاز مردم را مرتفع سازد (اعم از داخلی یا خارجی) نداشته باشد، اجازه مسدودسازی آن داده نشده است. دولت نیز ملزم شده تا نیازهای اساسی کشور در حوزه خدمات پایه کاربردی را برطرف کند. ۵) آیا با تصویب این طرح واتس اپ، اینستاگرام، گوگل و سایت های پر مراجعه خارجی که توسط کسب وکارها مورد استفاده قرار می گیرد، فیلتر خواهد شد؟ خیر هیچکدام فیلتر نمی شوند چون هیچ نمونه جایگزینی ندارد همین طور برای بازاریابی بین المللی و جهانی سازی محتواهای فاخر ایرانی به استفاده از این سرویس ها نیاز داریم. ۶) آیا با تصویب این طرح استفاده از فیلترشکن ممنوع خواهد شد؟ اصل استفاده از فیلترشکن در این طرح ملاحظه شده و پیشنهاد شده ضوابط آن توسط کمیسیون عالی تنظیم گر تعیین شود. ۷) آیا با تصویب این طرح توزیع فیلترشکن توسط افراد جرم محسوب خواهد شد؟ خیر؛ بنابر ماده ۳۳ طرح، فقط فعالیت تجاری بمنظور کسب درآمد و انتشار عمده فیلترشکن ها آن هم تنها در موارد بدون مجوز بنابر تشخیص کمیسیون عالی جرم انگاری شده است. ۸) آیا با تصویب این طرح پهنای باند اینترنت کم می شود؟ نه لزوماً بلکه بعنوان یک ابزاری برای جایگزینی سیاست مسدود سازی برخی پلتفرم ها اعمال می شود. سوالات در رابطه با دستگاه های اجرایی ۱) آیا با تصویب این طرح قدرت وزارت ارتباطات کاهش پیدا خواهد کرد؟ خیر؛ تنها اصلاحاتی که بعد از تأسیس شورای عالی فضای مجازی لازم بود در ساختار آن وزارتخانه صورت گیرد اجرا می گردد. همانطور که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است وزارت ارتباطات نیز مجری مصوبات شورای عالی فضای مجازی خواهد بود. ۲) آیا با تصویب این طرح ستاد کل نیروهای مسلح بر اینترنت کشور مسلط خواهد شد؟ خیر؛ صلاحیت نیروهای مسلح بر فضای مجازی فقط به تامین امنیت زیر ساخت های ارتباطی فناوری اطلاعات آن هم زیر نظر مرکز ملی فضای مجازی محدود شده که در حقیقت در گذرگاه های ایمن مرزی خواهد بود. مضافاً این که نیروهای مسلح هیچ حقی در تامین مصادیق محتوای مجرمانه، خدمات بدون مجوز و تغییر ترافیکی در کشور ندارد.
منبع: seoboy.ir
به گزارش سئو بوی به نقل از مهر، مرکز پژوهش های مجلس در جهت اطلاع عموم نسبت به طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی» به تعدادی از پرتکرارترین ابهامات و سوالات مطرح شده در هفته های اخیر پاسخ داد. عمده انتقادات مطرح شده درباب طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی» نشان میدهد تصویر روشنی از این طرح در افکار عمومی وجود ندارد؛ به همین جهت این مرکز به تعدادی از پرتکرارترین ابهامات و سوالات پیرامون طرح پاسخ داده است. سوالات در رابطه با کلیات طرح ۱) مصادیق خدمات پایه کاربردی چیست؟ مصادیق اصلی خدمات پایه کاربردی برمبنای مصوبه شورای عالی فضای مجازی عبارتند از شبکه های اجتماعی، جستجوگرها، خدمات پایه مکانی و نقشه (مانند بلد و نشان)، خدمات میزبانی داده و… ۲) طرح اولیه موسوم به طرح صیانت ایرادات زیادی داشته آیا همان طرح در دستور است؟ طرح صیانت سال ۱۳۹۹ از دستور خارج و بایگانی شد و مفاد طرح جدید از نو و طی جلسات گوناگون کارشناسی بازنویسی شده است. ۳) چرا باید طرح در قالب اصل هشتاد و پنجم مورد بررسی قرار گیرد؟ ۱- ابعاد فنی و کارشناسی طرح بالاست و از پیچیدگی زیادی برخوردار است؛ ۲- ذی نفعان زیادی دارد؛ ۳- با ۸۵ ای شدن امکان مداخله مستقیم نظرات مردم و کارشناسان در قانونگذاری فراهم می شود ولی در غیر آن این امکان فراهم نمی شود؛ ۴- امکان قانونگذاری باکیفیت بهتر فراهم می شود؛ ۵- متن نهایی قانون دائمی نمی گردد، بلکه موقت خواهد بود (۳-۵ سال) و در نتیجه امکان اصلاح بیشتری برای قانون دائمی خواهد داشت. ۴) چرا کمیسیون اصلی بررسی کننده طرح کمیسیون فرهنگی است و سایر کمیسیون ها همچون کمیسیون صنایع و امنیت ملی و سیاست خارجی دخیل نیستند؟ با اعمال اصل ۸۵ بنا بر آن شده است که طرح به کمیسیونی مشترک با عضویت نمایندگانی از چند کمیسیون ارجاع شود. ۵) برای اصل ۸۵ شدن چه ضمانتی وجود دارد پروسه نامناسب دیگر طرح ها تکرار نشود؟ الزامات پیشنهادی اصل ۸۵ شدن: ۱. به کمیسیون مشترک متشکل از چند کمیسیون ارجاع شود؛ ۲. نماینده معاونت قوانین در همه جلسات حضور داشته باشد؛ ۳. نماینده رسانه ملی و خبرگزاری خانه ملت در همه جلسات حضور داشته باشند؛ ۴. کارشناسان مستقل، نمایندگان دولت و بخش خصوصی حضور داشته باشند؛ ۵. مصوبات کمیسیون بعد از هر جلسه بصورت عمومی منتشر شود. سوالات در رابطه با کسب وکارها ۱) آیا محدوده طرح شامل خدمات پرکاربرد کسب وکارها می شود؟ خیر، این طرح فقط در محدوده خدمات پایه کاربردی مصرح در مصوبات شورای عالی فضای مجازی (جلسه ۳۵ و ۶۶) است و موارد ذکر شده در سوال خدمات کاربردی هستند نه خدمات پایه پس شاملشان نمی گردد. ۲) آیا این طرح برای کسب و کارهای فضای مجازی مشکلی ایجاد می کند؟ خیر؛ نه فقط این طرح مشکلی برای کسب وکارها ایجاد نخواهد کرد؛ بلکه در فصل حمایت در ۱۳ ماده محورهای پشتیبانی از خدمات پایه کاربردی را آورده است که ازجمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱- در نظر گرفتن حق السهم تولیدکنندگان محتوا، ۲- ممنوعیت تبلیغات دستگاه های دولتی در خدمات پایه کاربردی خارجی غیرمجاز، ۳- ارائه معافیت های مالیاتی، ۴- الزام ارائه خدمات بانکی اختصاصی و ارائه خدمات دولت الکترونیک ۳) آیا با تصویب این طرح، تبلیغات کسب وکارهای داخلی در سکوهای خارجی ممنوع خواهد شد؟ خیر؛ در طرح تصریح شده است که مردم و کسب وکارها از ممنوعیت تبلیغات در خدمات پایه کاربردی خارجی غیرمجاز، معاف هستند. ۴) آیا با تصویب این طرح فعالیت کاربران در شبکه های اجتماعی (مسدود شده یا آزاد) تخلف محسوب می شود؟ خیر؛ هر خدمت پایه کاربردی که مشابه ی که نیاز مردم را مرتفع سازد (اعم از داخلی یا خارجی) نداشته باشد، اجازه مسدودسازی آن داده نشده است. دولت نیز ملزم شده تا نیازهای اساسی کشور در حوزه خدمات پایه کاربردی را برطرف کند. ۵) آیا با تصویب این طرح واتس اپ، اینستاگرام، گوگل و سایت های پر مراجعه خارجی که توسط کسب وکارها مورد استفاده قرار می گیرد، فیلتر خواهد شد؟ خیر هیچکدام فیلتر نمی شوند چون هیچ نمونه جایگزینی ندارد همین طور برای بازاریابی بین المللی و جهانی سازی محتواهای فاخر ایرانی به استفاده از این سرویس ها نیاز داریم. ۶) آیا با تصویب این طرح استفاده از فیلترشکن ممنوع خواهد شد؟ اصل استفاده از فیلترشکن در این طرح ملاحظه شده و پیشنهاد شده ضوابط آن توسط کمیسیون عالی تنظیم گر تعیین شود. ۷) آیا با تصویب این طرح توزیع فیلترشکن توسط افراد جرم محسوب خواهد شد؟ خیر؛ بنابر ماده ۳۳ طرح، فقط فعالیت تجاری بمنظور کسب درآمد و انتشار عمده فیلترشکن ها آن هم تنها در موارد بدون مجوز بنابر تشخیص کمیسیون عالی جرم انگاری شده است. ۸) آیا با تصویب این طرح پهنای باند اینترنت کم می شود؟ نه لزوماً بلکه بعنوان یک ابزاری برای جایگزینی سیاست مسدود سازی برخی پلتفرم ها اعمال می شود. سوالات در رابطه با دستگاه های اجرایی ۱) آیا با تصویب این طرح قدرت وزارت ارتباطات کاهش پیدا خواهد کرد؟ خیر؛ تنها اصلاحاتی که بعد از تأسیس شورای عالی فضای مجازی لازم بود در ساختار آن وزارتخانه صورت گیرد اجرا می گردد. همانطور که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است وزارت ارتباطات نیز مجری مصوبات شورای عالی فضای مجازی خواهد بود. ۲) آیا با تصویب این طرح ستاد کل نیروهای مسلح بر اینترنت کشور مسلط خواهد شد؟ خیر؛ صلاحیت نیروهای مسلح بر فضای مجازی فقط به تامین امنیت زیر ساخت های ارتباطی فناوری اطلاعات آن هم زیر نظر مرکز ملی فضای مجازی محدود شده که در حقیقت در گذرگاه های ایمن مرزی خواهد بود. مضافاً این که نیروهای مسلح هیچ حقی در تامین مصادیق محتوای مجرمانه، خدمات بدون مجوز و تغییر ترافیکی در کشور ندارد.
منبع: seoboy.ir