مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها در توانیر اظهار داشت: به سبب تعرفه های تخفیفی، ایران جزو هفت کشوری است که بیشترین میزان استخراج رمز ارز جهان در آن صورت می گیرد.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، محمد خدادادی بهلولی اظهار نمود: هم اکنون چین، روسیه، آمریکا، قزاقستان، کانادا، ایسلند و ایران هفت کشوری هستند که بیشترین میزان استخراج رمز ارز در آنها صورت می گیرد.
بگفته خدادادی، عامل اصلی شیوع پدیده استخراج بدون مجوز رمز ارزها در ایران، وجود تعرفه های مخفف حامل های انرژی و بسیار ناچیز در مقایسه با قیمت های جهانی است.
مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها با اشاره به این که تا حالا ۳۶۴۶ مرکز بدون مجوز استخراج رمز ارز با ۱۹۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه ماینر شناسایی و جمع آوری شده است، اشاره کرد: توان مصرف برق این تعداد مرکز بدون مجوز رمز ارز، بیش از ۵۷۰ مگاوات بود.
وی افزود: برای تولید این میزان برق و رساندن آن به محل مصرف، باید نیروگاهی به بزرگی ۸۰۰ مگاوات راه اندازی می شد.
خدادادی با اشاره به اینکه ماینر، دستگاه تولیدکننده رمز ارز است، درباب دلیل مصرف زیاد برق توسط این دستگاهها اظهار داشت: رمز ارز نوعی دارایی دیجیتال است که بصورت غیرمتمرکز تولید و نگهداری می شود و برای استخراج رمز ارزها باید محاسبات ریاضی پیچیده ای توسط کامپیوتر بصورت مستمر صورت گیرد که مستلزم مصرف برق زیادی است.
طبق اعلام وزارت نیرو، وی تصریح کرد: استخراج یک بیتکوین به بالای ۳۰۰ مگاوات ساعت برق نیاز دارد که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک شبانه روز است.
خدادادی همین طور با مقایسه میزان مصرف یک ماینر با سایر وسایل خانگی اظهار داشت: مصرف برق یک ماینر ۲ تا ۳ کیلوواتی به میزان ۳۵ پنکه یا ۱۵ یخچال فریزر است.
خدادادی در عین حال اضافه کرد: ماینری با این مشخصات همین طور به اندازه ۵ کولر آبی یا یک کولر گازی برق مصرف می کند.
وی با اشاره به اینکه شناسایی مراکز بدون مجوز نیازمند همکاری مردم است، اشاره کرد: مردم می توانند اطلاعات خودرا در باره استفاده بدون مجوز از برق برای استخراج رمز ارز را در سامانه سمات به آدرس www.tavanir.org.ir/samaat ثبت کنند تا رسیدگی شود.
مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها با اشاره به اینکه گزارش دهندگان، پاداش هایی تا سقف ۲۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد، اشاره کرد: اطلاعات هموطنانی که گزارش مراکز استخراج بدون مجوز رمز ارز را در این سامانه ثبت می کنند، کاملا محرمانه باقی خواهد ماند.



You may also like