رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: بر مبنای مذاکرات انجام شده احتیاج به پردازش کلان داده ها به حد بحرانی رسیده است و امیدواریم راه اندازی ˮسیمرغˮ نقطه آِغاز توسعه ابر کامپیوتر ها در کشور باشد.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، وحید یزدانیان در مراسم افتتاحیه ابر کامپیوتر “سیمرغ” ورود وزارت ارتباطات در این پروژه را بر مبنای تاکیدات وزیر ارتباطات دانست و اضافه کرد: بر این اساس ما پیش از انتشار کرونا جلساتی با محققان حوزه برق و کامپیوتر داشتیم و مهم ترین دغدغه و مطالبه آنها فراهم کردن ابزارهای پردازشی بود.
یزدانیان خاطرنشان کرد: گاها محققان برای پردازش داده های خود به خارج از کشور رجوع می کردند که این امر سبب شده بود که آنها در صف انتظار ۶ ماه بمانند.
وی ضمن اشاره به چالش محققان برای پردازش کلان داده ها اظهار داشت: نیاز در این حوزه به حد بحران رسیده است، ازاین رو در زمینه توسعه ابر کامپیوتر ها اقدام شد و در این راه شرکت ارتباطات زیر ساخت در زمینه تأمین بخشی از سخت افزارها حمایت های خوبی داشته است.
یزدانیان ابراز امیدواری کرد که راه اندازی این ابر کامپیوتر نقطه آغازی بر افزایش توان ظرفیت پردازشی کشور باشد.
علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم با تکیه بر این که اگر عربستان دارای ۴ ابررایانه است، فناوری آن وارداتی است، اظهار داشت: ابر کامپیوتر ها همانند فناوری هسته ای در لبه دانش هستند.
وی تصریح کرد: ما در بسیاری از حوزه ها از کشورهای اروپایی عقب هستیم و در بعضی از حوزه ها جلو افتادیم که لازم است همت شود تا عقب ماندگی ها جبران شود.



You may also like