به گزارش سئو بوی با گذشت ۳ سال از ضرب الاجل معاون رئیس جمهور به دستگاههای دولتی برای ممنوعیت حضور در پیام رسان های خارجی، این نهادها با حضور پررنگ در این پیام رسان ها، ولنگاری فضای مجازی را تداعی می کنند.
به گزارش سئو بوی به نقل از مهر، رهبر انقلاب در شروع سال ۱۴۰۰ و در نخستین روز از سال نو در سخنرانی زنده تلویزیونی خطاب به ملت ایران، صراحتاً از مدیریت فضای مجازی در کشور و ولنگاری این فضا انتقاد کردند. ایشان فرمودند: «دشمنان از فضای مجازی حداکثر استفاده را می کنند. متأسفانه در فضای مجازی کشور ما آن رعایت های لازم با وجود آنهمه تأکیدی که داشته ام، صورت نمی گیرد و در یک جهاتی واقعاً «ول» است. باید کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد. همه دنیا و همه کشورهای دنیا روی فضای مجازی خودشان دارند اعمال مدیریت می کنند. اما ما افتخار می نماییم به اینکه فضای مجازی را «ول» کردیم. این افتخار ندارد. این به هیچ وجه افتخار ندارد؛ فضای مجازی را باید مدیریت کرد.»«ولنگاری فضای مجازی» و عدم اعمال حاکمیت و مدیریت بر این فضا را میتوان از منظر حضور پررنگ دستگاههای دولتی در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی هم مورد بررسی قرار داد. بررسی ها نشان داده است که اغلب وزارت خانه ها، زیرمجموعه ها، سازمان ها و نهادهای وابسته به دستگاههای دولتی در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی حضور فعال دارند و برخلاف آن، آنطور که باید از پیام رسان های داخلی حمایت نمی کنند. اغلب دستگاههای دولتی یا به صورت رسمی در شبکه پیام رسان تلگرام فعالیت می نمایند و کانال اطلاع رسانی دارند و یا دارای کانال های منتسب و غیررسمی هستند که کاربران برای استناد به اخبار آن وزارت خانه و دستگاه، به این کانال ها رجوع می کند. الان وزارت خانه هایی مانند وزارت کشور، بهداشت، ورزش و پایگاه اطلاع رسانی دولت و سازمان محیط زیست دارای کانال رسمی در تلگرام هستند. در همین حال وزارت خانه هایی مانند وزارت علوم، کشور، صمت، راه و شهرسازی، نفت و وزارت کار به صورت غیررسمی دارای کانال ارتباطی و اطلاع رسانی در تلگرام هستند و معاونت علمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، خبرگزاری وزارت گردشگری، بانک مرکزی و گمرک هم کانال های وابسته به خویش را دارند.
اغلب این دستگاه ها در پیام رسان هایی مانند توئیتر و هم شبکه اجتماعی اینستاگرام صفحه رسمی داشته و اخبارشان را از راه این شبکه ها اطلاع رسانی می کنند. حتی برخی مسؤلان کانال های رسمی و صفحاتی در این شبکه های خارجی دارند و از این طریق اخبار در ارتباط با وزارت خانه تحت امر خویش را اطلاع رسانی می کنند.
برای مثال اخیرا فعالیت محمدجواد آذری جهرمی در پیام رسان خارجی تلگرام رسماً اعلام گردید و کانال وزیر ارتباطات در این پیام رسان تیک آبی گرفته است. بیشترین اطلاع رسانی های در ارتباط با وزارت ارتباطات هم در پیام رسان های تلگرام، توئیتر و اینستاگرام انجام می شود و کانال های خبررسانی در ارتباط با روابط عمومی این وزارت خانه هم در تلگرام فعالیت پررنگی دارند.
حتی عمده فعالیتهای اطلاع رسانی آذری جهرمی در مقام وزیر ارتباطات هم در شبکه های توئیتر و اینستاگرام صورت می گیرد. به صورتی که میتوان گفت این شبکه ها مبدا اخبار و اطلاعیه های رسمی وزارت ارتباطات به شمار می روند. فعالیت پر رنگ دستگاههای اجرایی در پیام رسان های خارجی در حالی است که معاون اول رئیس جمهور ابتدای سال ۹۷ در بخشنامه ای نسبت به ممنوعیت حضور همه دستگاههای دولتی و عمومی در پیام رسان های خارجی ضرب الاجل داد. در این بخشنامه اسحاق جهانگیری دستگاههای دولتی، قوای سه گانه و نهادهای عمومی غیردولتی را موظف کرد که ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، هرگونه فعالیت و عرضه خدمات خویش را از راه پیام رسان های اجتماعی داخلی انجام دهند و بسترهای لازم در این حوزه را فراهم نمایند. این بخشنامه خطاب به «کلیه نهادهای قوای مجریه، مقننه و قضائیه، وزارت خانه ها، سازمان ها، مؤسسات دولتی شرکتهای دولتی، استانداری ها، نهادهای عمومی غیردولتی و کلیه دستگاه هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است» به امضای معاون اول رئیس جمهور رسیده است و تاکید دارد که چنین اقدامی به منظور پشتیبانی از پیام رسان های اجتماعی داخلی و ایجاد مزیت رقابتی نسبت به پیام رسان های خارجی صادر گردیده است. از طرفی مطابق بند ۷ مصوبه شورایعالی فضای مجازی که در ارتباط با سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های اجتماعی در کشور می شود نیز، هرگونه استفاده نهادها و مؤسسات دولتی و عمومی از شبکه های اجتماعی خارجی ممنوع می باشد. این مصوبه هم در ارتباط با سال ۹۶ می شود. با این وجود اما اقدامات مغایر قانون دستگاههای دولتی در حوزه فضای مجازی ادامه دارد و تأکیدات قانونی بر پشتیبانی از پیام رسان های بومی بعنوان یکی از ارکان حاکمیت بر فضای مجازی راه به جایی نبرده و تنها در حد شعار و مصوبه باقی مانده است. به صورتی که این بی اقدامی دولت در حمایت واقعی از پیام رسان های بومی و استفاده روزافزون از پیام رسانه ای خارجی که بدون حاکمیت سایبری در کشور فعالیت می نمایند را میتوان به ولنگاری دولت در فضای مجازی تعبیر کرد.


منبع:

You may also like