به گزارش سئو بوی دبیر شورای عالی فضای مجازی از ارائه مجوز به وزارت ارتباطات برای مذاکره با اینستاگرام و توئیتر آگاهی داد و اظهار داشت: گوگل صدها میلیارد تومان در ایران درآمد دارد اما هیچ سیاستی روی آن اعمال نمی گردد.
به گزارش سئو بوی به نقل از مهر، چهلمین نشست هم افزایی فعالان فضای مجازی پاک با حضور ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و با هدف بررسی وضعیت حکمرانی فضای مجازی کشور اجرا شد. در این نشست فعالان فضای مجازی پاک با اشاره به مساله فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که تبدیل به حاکمیت در دنیا شده است، به نبود موفقیت کشور در لایه و سرویس خدمات فضای مجازی پرداختند که قدرت حاکمیت ما را گرفتار مشکل کرده است. در این نشست کوتاهی وزارت ارتباطات در مذاکره با سکوهای خارجی فراگیر در ایران برای گرفتن امتیاز و اعمال سیاست های کشور، مورد انتقاد قرار گرفت. ابوالحسن فیروزآبادی در این نشست با اشاره به تحولات قدرت در دنیا که از قدرت سخت به سمت قدرت نرم حرکت کرده است، گفت: الان رسانه های اجتماعی و پلت فرم ها در دنیا قدرت نرم به وجود آورده اند و به صورتی استفاده کنندگان از این شبکه ها، تحت تأثیر این قدرت قرار گرفته و حتی مدافع آن هستند. اعمال حکمرانی پلتفرمی در فضای مجازی وی با اشاره به اینکه قدرت نرم در دنیای امروز از انحصار حکمرانی اینترنت و اطلاعاتی بودن این فضا، حاصل می شود، افزود: اعمال این قدرت نیز بوسیله پلت فرم اتفاق می افتد و آن هم در انحصار شرکت های آمریکایی است. دبیر شورای عالی فضای مجازی با اعلان اینکه امروزه شاهد می باشیم که پلت فرم ها، قلمروی فضای مجازی را شکل داده اند، اظهار داشت: در کنار این تحول، شاهد تحول برهم زنندگی و آنارشیزم در فضای مجازی هستیم که بی قاعدگی و هنجارشکنی را به همراه دارد و به سبب این ویژگی، شاهد انکار گزاره های علمی و بی نظمی های گسترده در این فضا هستیم. فیروزآبادی با اعلان اینکه در این فضا، نوآوری به صورت افراطی مورد تبلیغ قرار می گیرد، اظهار داشت: ما شاهد یک نوآوری بی هدف برای بزرگ کردن بازار سرمایه و بهم ریختن نظم اقتصادی در فضای مجازی هستیم. وی با تاکید بر اینکه تکنولوژی های امروز بمنظور برهم زدن نظم به وجود آمده اند و موجب دور زدن اعمال حاکمیت ها بر دروازه های ورودی کشورها شده اند، افزود: برای مثال پروژه هایی مانند اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس، این نظم را به هم ریخته است. دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه مساله آنارشیزم در فضای مجازی، چالشی برای حکمرانی کشورها در این فضا است، اظهار داشت: امروز شاهد فراحکمرانی فضای مجازی هستیم که در اختیار شرکت های بزرگ آمریکایی است و اینترنت به روش فراحکمران در اختیار پلت فرم های آمریکایی قرار دارد. وی اظهار داشت: در این سطح از حکمرانی، دولت ها وجود ندارند و قدرت در اختیار شرکت هایی است که پلت فرم دارند. در این فضا پاسخگویی و مسئولیت پذیری دیده نمی گردد و ابهام و گمنامی از دیگر خاصیت های این فضا است. فیروزآبادی با اشاره به اخراج ترامپ از سکوهای اجتماعی در آمریکا اضافه کرد: این مساله مثالی برای ناهنجاری در حکمرانی فضای مجازی و آنارشیزم در این فضا است. آیا باید مدل جهانی شدن اینترنت را بپذیریم؟ رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به تفاوت فرهنگی و تمدنی کشور ما با قلمرو حاکمیت پلت فرم ها در دنیا، آیا این مدل جهانی شدن را باید بپذیریم یا توانمندی جدا شدن از این ناهنجاری وجود دارد، توضیح داد. وی اظهار داشت: قبل از این کشور آمریکا قول داده بود از حکمرانی یکجانبه اینترنت دست بردارد. اما به این وعده عمل نکرد. به همین خاطر ما شاهد جریان های پرقدرت حتی در اروپا هستیم. الان اروپا، مخالفت با حکمرانی یکجانبه آمریکا را تحت عنوان دفاع از حریم خصوصی مطرح کرده و این مساله خلاف نظر آمریکا در حکمرانی مشارکتی و تقدم آزادی بر همه چیز است. فیروزآبادی افزود: چین هم موضع مشخصی در این زمینه دارد. با نگاه به بازار جهانی، نخستین استراتژی تهاجمی خودرا با ۵G ارائه کرده و به دنبال این است که پلت فرم هایش بازارهای دیگر را فتح کنند. روسیه هم به فکر استقلال است و باتوجه به توانایی های فرامرزی همچون همکاری با کشورهای مشترک المنافع، ارائه خدمات پایه ای مانند موتورهای جستجو و پیام رسان ها را فراهم نموده است. وی اظهار داشت: در ایران اما برنامه های بلندمدتی دراین زمینه وجود نداشته است و با توجه به این که ما وسعت سرزمینی و جمعیتی و قابلیت های فرامرزی نداریم، باید به موقعیت های فرهنگی و زبانی با کشورهای همسایه توجه می کردیم. اما شواهد نشان میدهد که نگاه ما بیشتر به سمت محدودسازی بوده و قلمروسازی در این عرصه شکل نداده ایم. فیروزآبادی با اشاره به ورود شرکت هواوی به بازار تجهیزات مخابراتی کشورمان از سال ۷۶ اظهار داشت: حدود ۲۳ سال از آن زمان می گذرد و ما برای بازیگری در عرصه حاکمیت فضای مجازی فکری نکرده ایم. وی اظهار داشت: الان اعتقاد بنده بر این است که باید از تکنیک بومی سازی پلت فرم عمل نماییم. چونکه ماهیت پلت فرم ها بر پایه مغزافزار است و در صورتیکه روی این مساله تمرکز نماییم، ظرف ۵ سال آینده می توانیم به نقطه فعلی چین برسیم. در وضعیت فعلی کشور، بهتر است که بخش غیرسرمایه ای که همان پلت فرم ها هستند، را قلمروسازی نماییم. دبیر شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد: سفارش ما هم اکنون این است که بجای آغاز برنامه های کلان، بهتر است فعلاً بر پلت فرم ها تمرکز نماییم. ایران باید با پیروی از الگوی قدرت سخت خود، که بجای تولید و خرید هواپیماهای گران قیمت، در آن به توسعه توان موشکی خود پرداخته و توازن قدرت را از این طریق به وجود آورده است، در فضای مجازی نیز بر توسعه پلت فرم ها بعنوان ابزاری کم هزینه و کارآمد، تمرکز کند. باید تلفیقی از قدرت سخت و نرم داشته باشیم و با هزینه های کم می توانیم امید داشته باشیم که در یک دهه آینده شرایط را تغییر دهیم. وی اظهار داشت: این مساله باتوجه به موقعیت راهبردی فرهنگی و سیاسی کشورمان و پیشینه قومی و زبانی با کشورهای همسایه، می تواند با هزینه های کم اجرائی شود. اما موضوع این است که ما در کشور در این عرصه وحدت نظری نداریم؛ حتی یک برنامه تحول دیجیتال تدوین نشده است. بنا بر این نباید خیلی امیدوار بود که از الان بازار کشورهای همسایه را فتح نماییم. بهتر است که از درون خودمان در حوزه خدمات و پلت فرم شروع نماییم. دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه پلت فرم ها در حکمرانی فضای مجازی ما دخالت می کنند، افزود: پس از تولید قلمرو روی پلت فرم ها و جمع آوری قدرت، می توان به مدیریت قدرت رسید که اسم آن حکمرانی است. در آینده شاهد عدم قدرت فیلترینگ خواهیم بود فیروزآبادی در مورد اینکه یکی از موضوعات حکمرانی، بحث فیلترینگ است و آیا باید به فیلترینگ بعنوان یک ابزار قدرت نگاه کرد، اظهار داشت: فیلتر ابزار قدرت سخت است؛ ما باید بنا را بر این بگذاریم که این ابزار، شدنی نبوده و در آینده هم نشدنی تر است. چونکه باتوجه به تعدد راه های دور زدن فیلترینگ مانند اینترنت ماهواره ای، در آینده شاهد عدم قدرت فیلترینگ خواهیم بود و تلاش شرکت های آمریکایی نیز بر همین منوال است. وی با اعلان اینکه الان دیتا دارای ارزش اقتصادیست و مانند نفت می باشد، اضافه کرد: باید برای ورود و خروج دیتا بعنوان یک کالای باارزش در عصر مجازی، مقررات گذاری و سیاستگذاری شود و این مقررات گذاری نباید بوسیله فیلتر صورت گیرد. دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به سانسور محتوای ایرانی در بستر پلت فرم های خارجی، اظهار داشت: اینها صاحب پلت فرم هستند و قاعده مالکیت خودرا دارند. ما توقع زیادی داریم که در زمین طرف بازی نماییم و توقع اعمال سیاست نداریم. وی با تاکید بر اینکه معتقد به مدیریت ورود و خروج داده از کشور هستم که باید بعنوان یک پدیده اقتصادی به آن توجه ویژه شود، اضافه کرد: برخی کشورها این مدیریت را با ابزار فیلترینگ و برخی با توافق با پلت فرم انجام می دهند. الان کشوری مانند ترکیه با گوگل به توافق رسیده است. این توافقات در کشورهایی مانند پاکستان و چین هم انجام می شود. پلتفرمی مانند تلگرام با دولت پاکستان و اندونزی به توافق رسیده است. گوگل صدها میلیارد تومان سالانه در ایران درآمد دارد اما هیچ نوع اعمال سیاستی روی آن نمی گردد. بی عملی و بی تدبیری وزارت ارتباطات برای مذاکره با پلت فرم های خارجی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه این فضای مذاکره در ایران هم وجود دارد و حتی شورای عالی فضای مجازی برای مذاکره با پلت فرم ها مجوز داده است، اظهار داشت: ما به دوستان می گوئیم بروید مذاکره کنید. اما متأسفانه یک نوع بی عملی و بی تدبیری در این عرصه وجود دارد و از روش های چانه زنی قدرتی کمتر استفاده می شود. حتی اگر بخواهند به صورت مکتوب نیز نامه می دهیم تا بروند مذاکره کنند اما دوستان نمی روند. وی افزود: وزارت ارتباطات می توانست برای مذاکره با اینستاگرام، توئیتر و گوگل بهتر عمل کند. این فضا وجود دارد اما ظرفیت نیست. دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این پرسش پرتکرار که اگر بحث حاکمیت سایبری دغدغه مشترک هم است، چرا کار عملیاتی اتفاق نمی افتد و کجای سیستم با اشکال روبرو است، اظهار داشت: دراین زمینه نباید افراط و تفریط کرد. نباید بگوییم هیچ کاری نمی گردد. ما در مورد مقررات گذاری در شورای عالی فضای مجازی کارهای خوبی صورت داده ایم. بااینکه تعداد جلسات شورا جای انتقاد دارد و تنها ۱۰ جلسه ۲ ساعته در یک سال تشکیل شده است. اما اسناد خوبی در این زمان کم به تصویب رسیده است. وی اظهار داشت: وضعیت فعلی پیام رسانه ای بومی قابل مقایسه با ۳ سال قبل نیست و الان این پلت فرم ها توانایی رفع نیاز کشور را دارند و شبکه ملی اطلاعات ما می تواند کار خودرا انجام دهد. فیروزآبادی با تاکید بر اینکه نهادسازی هایی که در کشور اتفاق می افتد قابل دفاع است، اضافه کرد: ما در کشور در عرض یک ماه و نیم، سرویس رمز پویا را راه اندازی کردیم. این مساله نشان از قدرت امنیتی در فضای مجازی دارد. البته موضوع اینجاست که متناسب با سرعت تحول فضای مجازی و نیز شدت فتنه و قدرت غرب برای حکمرانی بر ما، برنامه سرمایه گذاری در این عرصه صورت نمی گیرد و متناسب با این تحول، به سرمایه گذاری توجه نمی گردد. وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا که برخی موارد مربوط به فضای مجازی را تسریع کرد، افزود: یکی از چالش های مهم ما موضوع آموزش مجازی بود و بارها و بارها جلسه گذاشته و تاکید داشتیم که باید یک پلت فرم آموزش مجازی در کشور ایجاد شود تا نظام آموزشی از دست ما خارج نشود. به مدد کرونا بالاخره این مساله به انجام رسید و الان شبکه آموزش مجازی بومی در کشور وجود دارد. ۴۰۰ هزار نفر در کشور قمارباز آنلاین هستند دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تحولات یک سال اخیر نظام بانکی کشور بر اساس سیاستگذاری های موجود، اظهار داشت: اقدامات خوبی در حوزه مقابله با قمار در فضای مجازی صورت گرفته است. الان مطابق شناسایی های انجام شده بوسیله درگاه های بانکی، مشخص شده که ۴۰۰ هزار نفر در کشور قمارآنلاین بازی می کنند و درباب مقابله با آنها اقداماتی در دست انجام است. وی اظهار داشت: در حوزه مباحث مربوط به دروس حوزه علمیه، توافقات خوبی انجام شده است و مواردی مانند هوش مصنوعی، بلاکچین و سایر فناوری های نو به دروس حوزه وارد شده اند. بطور کل در خیلی از موارد اقدامات خوبی صورت گرفته و البته در بخش هایی نیز ضعف وجود دارد. وی درباره سیاستگذاری در حوزه پیام رسان های بومی در کشور اظهار داشت: از نظر ما شبکه شاد یک پیام رسان نیست و یک تلفیقی از پلت فرم آموزشی و پیام رسانی است. از نظر ما، کشور نیازمند ۳ مدل پیام رسانی بومی مانند توئیتر، اینستاگرام و تلگرام است. ما مدل شبیه اینها را باید در کشور پیاده سازی نماییم. فیروزآبادی با تاکید بر اینکه تعداد کاربر ایرانی فعال در توئیتر حدود ۴۰۰ هزار نفر ارزیابی می شود، اظهار داشت: مدلهای شبیه اینستاگرام و تلگرام بیشتر مورد توجه کاربران ایرانی است و ما سفارش کرده ایم که با توجه به این که بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در این عرصه نیست، از توان خصولتی (اپراتورهای موبایل) برای ایجاد پیام رسان های بومی قوی استفاده گردد. وی در پاسخ به اینکه چرا مسئولان مربوطه برای وضعیت اینستاگرام دغدغه ندارند و آیا قدرتی برای مذاکره با این پلت فرم وجود دارد اظهار داشت: باتوجه به تجربه تلگرام، تا زمانی که آلترناتیو و جایگزینی برای اینستاگرام نداشته باشیم، هر اقدام شتابزده ای نتیجه عکس خواهد داد. ما معتقدیم فضای مجازی نیاز امروز ما است و شکل زندگی ما بدون پیام رسان ممکن نیست. بنا بر این ما باید بتوانیم در نظام به این توافق برسیم که یک پیام رسان در این قالب راه اندازی نماییم. دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه برخی فقط به مشکلات اخلاقی اینستاگرام می اندیشند، اما من مشکلات را خیلی فراتر می بینم، اشاره کرد: اینستاگرام مخاطب را در حباب اطلاعاتی قرار می دهد، خودشیفتگی دیجیتالی را در کاربران دامن می زند و اراده پلت فرم را بر افراد تحمیل می کند. این مساله بحران زا است. اما با وجود این، عده زیادی در این بستر زیست می کنند و ما نمی توانیم به آسانی این بستر را مسدود نماییم. بلکه باید جایگزینی برای آن پیدا نماییم.
منبع: سئو بوی
به گزارش سئو بوی به نقل از مهر، چهلمین نشست هم افزایی فعالان فضای مجازی پاک با حضور ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و با هدف بررسی وضعیت حکمرانی فضای مجازی کشور اجرا شد. در این نشست فعالان فضای مجازی پاک با اشاره به مساله فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که تبدیل به حاکمیت در دنیا شده است، به نبود موفقیت کشور در لایه و سرویس خدمات فضای مجازی پرداختند که قدرت حاکمیت ما را گرفتار مشکل کرده است. در این نشست کوتاهی وزارت ارتباطات در مذاکره با سکوهای خارجی فراگیر در ایران برای گرفتن امتیاز و اعمال سیاست های کشور، مورد انتقاد قرار گرفت. ابوالحسن فیروزآبادی در این نشست با اشاره به تحولات قدرت در دنیا که از قدرت سخت به سمت قدرت نرم حرکت کرده است، گفت: الان رسانه های اجتماعی و پلت فرم ها در دنیا قدرت نرم به وجود آورده اند و به صورتی استفاده کنندگان از این شبکه ها، تحت تأثیر این قدرت قرار گرفته و حتی مدافع آن هستند. اعمال حکمرانی پلتفرمی در فضای مجازی وی با اشاره به اینکه قدرت نرم در دنیای امروز از انحصار حکمرانی اینترنت و اطلاعاتی بودن این فضا، حاصل می شود، افزود: اعمال این قدرت نیز بوسیله پلت فرم اتفاق می افتد و آن هم در انحصار شرکت های آمریکایی است. دبیر شورای عالی فضای مجازی با اعلان اینکه امروزه شاهد می باشیم که پلت فرم ها، قلمروی فضای مجازی را شکل داده اند، اظهار داشت: در کنار این تحول، شاهد تحول برهم زنندگی و آنارشیزم در فضای مجازی هستیم که بی قاعدگی و هنجارشکنی را به همراه دارد و به سبب این ویژگی، شاهد انکار گزاره های علمی و بی نظمی های گسترده در این فضا هستیم. فیروزآبادی با اعلان اینکه در این فضا، نوآوری به صورت افراطی مورد تبلیغ قرار می گیرد، اظهار داشت: ما شاهد یک نوآوری بی هدف برای بزرگ کردن بازار سرمایه و بهم ریختن نظم اقتصادی در فضای مجازی هستیم. وی با تاکید بر اینکه تکنولوژی های امروز بمنظور برهم زدن نظم به وجود آمده اند و موجب دور زدن اعمال حاکمیت ها بر دروازه های ورودی کشورها شده اند، افزود: برای مثال پروژه هایی مانند اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس، این نظم را به هم ریخته است. دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه مساله آنارشیزم در فضای مجازی، چالشی برای حکمرانی کشورها در این فضا است، اظهار داشت: امروز شاهد فراحکمرانی فضای مجازی هستیم که در اختیار شرکت های بزرگ آمریکایی است و اینترنت به روش فراحکمران در اختیار پلت فرم های آمریکایی قرار دارد. وی اظهار داشت: در این سطح از حکمرانی، دولت ها وجود ندارند و قدرت در اختیار شرکت هایی است که پلت فرم دارند. در این فضا پاسخگویی و مسئولیت پذیری دیده نمی گردد و ابهام و گمنامی از دیگر خاصیت های این فضا است. فیروزآبادی با اشاره به اخراج ترامپ از سکوهای اجتماعی در آمریکا اضافه کرد: این مساله مثالی برای ناهنجاری در حکمرانی فضای مجازی و آنارشیزم در این فضا است. آیا باید مدل جهانی شدن اینترنت را بپذیریم؟ رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به تفاوت فرهنگی و تمدنی کشور ما با قلمرو حاکمیت پلت فرم ها در دنیا، آیا این مدل جهانی شدن را باید بپذیریم یا توانمندی جدا شدن از این ناهنجاری وجود دارد، توضیح داد. وی اظهار داشت: قبل از این کشور آمریکا قول داده بود از حکمرانی یکجانبه اینترنت دست بردارد. اما به این وعده عمل نکرد. به همین خاطر ما شاهد جریان های پرقدرت حتی در اروپا هستیم. الان اروپا، مخالفت با حکمرانی یکجانبه آمریکا را تحت عنوان دفاع از حریم خصوصی مطرح کرده و این مساله خلاف نظر آمریکا در حکمرانی مشارکتی و تقدم آزادی بر همه چیز است. فیروزآبادی افزود: چین هم موضع مشخصی در این زمینه دارد. با نگاه به بازار جهانی، نخستین استراتژی تهاجمی خودرا با ۵G ارائه کرده و به دنبال این است که پلت فرم هایش بازارهای دیگر را فتح کنند. روسیه هم به فکر استقلال است و باتوجه به توانایی های فرامرزی همچون همکاری با کشورهای مشترک المنافع، ارائه خدمات پایه ای مانند موتورهای جستجو و پیام رسان ها را فراهم نموده است. وی اظهار داشت: در ایران اما برنامه های بلندمدتی دراین زمینه وجود نداشته است و با توجه به این که ما وسعت سرزمینی و جمعیتی و قابلیت های فرامرزی نداریم، باید به موقعیت های فرهنگی و زبانی با کشورهای همسایه توجه می کردیم. اما شواهد نشان میدهد که نگاه ما بیشتر به سمت محدودسازی بوده و قلمروسازی در این عرصه شکل نداده ایم. فیروزآبادی با اشاره به ورود شرکت هواوی به بازار تجهیزات مخابراتی کشورمان از سال ۷۶ اظهار داشت: حدود ۲۳ سال از آن زمان می گذرد و ما برای بازیگری در عرصه حاکمیت فضای مجازی فکری نکرده ایم. وی اظهار داشت: الان اعتقاد بنده بر این است که باید از تکنیک بومی سازی پلت فرم عمل نماییم. چونکه ماهیت پلت فرم ها بر پایه مغزافزار است و در صورتیکه روی این مساله تمرکز نماییم، ظرف ۵ سال آینده می توانیم به نقطه فعلی چین برسیم. در وضعیت فعلی کشور، بهتر است که بخش غیرسرمایه ای که همان پلت فرم ها هستند، را قلمروسازی نماییم. دبیر شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد: سفارش ما هم اکنون این است که بجای آغاز برنامه های کلان، بهتر است فعلاً بر پلت فرم ها تمرکز نماییم. ایران باید با پیروی از الگوی قدرت سخت خود، که بجای تولید و خرید هواپیماهای گران قیمت، در آن به توسعه توان موشکی خود پرداخته و توازن قدرت را از این طریق به وجود آورده است، در فضای مجازی نیز بر توسعه پلت فرم ها بعنوان ابزاری کم هزینه و کارآمد، تمرکز کند. باید تلفیقی از قدرت سخت و نرم داشته باشیم و با هزینه های کم می توانیم امید داشته باشیم که در یک دهه آینده شرایط را تغییر دهیم. وی اظهار داشت: این مساله باتوجه به موقعیت راهبردی فرهنگی و سیاسی کشورمان و پیشینه قومی و زبانی با کشورهای همسایه، می تواند با هزینه های کم اجرائی شود. اما موضوع این است که ما در کشور در این عرصه وحدت نظری نداریم؛ حتی یک برنامه تحول دیجیتال تدوین نشده است. بنا بر این نباید خیلی امیدوار بود که از الان بازار کشورهای همسایه را فتح نماییم. بهتر است که از درون خودمان در حوزه خدمات و پلت فرم شروع نماییم. دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه پلت فرم ها در حکمرانی فضای مجازی ما دخالت می کنند، افزود: پس از تولید قلمرو روی پلت فرم ها و جمع آوری قدرت، می توان به مدیریت قدرت رسید که اسم آن حکمرانی است. در آینده شاهد عدم قدرت فیلترینگ خواهیم بود فیروزآبادی در مورد اینکه یکی از موضوعات حکمرانی، بحث فیلترینگ است و آیا باید به فیلترینگ بعنوان یک ابزار قدرت نگاه کرد، اظهار داشت: فیلتر ابزار قدرت سخت است؛ ما باید بنا را بر این بگذاریم که این ابزار، شدنی نبوده و در آینده هم نشدنی تر است. چونکه باتوجه به تعدد راه های دور زدن فیلترینگ مانند اینترنت ماهواره ای، در آینده شاهد عدم قدرت فیلترینگ خواهیم بود و تلاش شرکت های آمریکایی نیز بر همین منوال است. وی با اعلان اینکه الان دیتا دارای ارزش اقتصادیست و مانند نفت می باشد، اضافه کرد: باید برای ورود و خروج دیتا بعنوان یک کالای باارزش در عصر مجازی، مقررات گذاری و سیاستگذاری شود و این مقررات گذاری نباید بوسیله فیلتر صورت گیرد. دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به سانسور محتوای ایرانی در بستر پلت فرم های خارجی، اظهار داشت: اینها صاحب پلت فرم هستند و قاعده مالکیت خودرا دارند. ما توقع زیادی داریم که در زمین طرف بازی نماییم و توقع اعمال سیاست نداریم. وی با تاکید بر اینکه معتقد به مدیریت ورود و خروج داده از کشور هستم که باید بعنوان یک پدیده اقتصادی به آن توجه ویژه شود، اضافه کرد: برخی کشورها این مدیریت را با ابزار فیلترینگ و برخی با توافق با پلت فرم انجام می دهند. الان کشوری مانند ترکیه با گوگل به توافق رسیده است. این توافقات در کشورهایی مانند پاکستان و چین هم انجام می شود. پلتفرمی مانند تلگرام با دولت پاکستان و اندونزی به توافق رسیده است. گوگل صدها میلیارد تومان سالانه در ایران درآمد دارد اما هیچ نوع اعمال سیاستی روی آن نمی گردد. بی عملی و بی تدبیری وزارت ارتباطات برای مذاکره با پلت فرم های خارجی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه این فضای مذاکره در ایران هم وجود دارد و حتی شورای عالی فضای مجازی برای مذاکره با پلت فرم ها مجوز داده است، اظهار داشت: ما به دوستان می گوئیم بروید مذاکره کنید. اما متأسفانه یک نوع بی عملی و بی تدبیری در این عرصه وجود دارد و از روش های چانه زنی قدرتی کمتر استفاده می شود. حتی اگر بخواهند به صورت مکتوب نیز نامه می دهیم تا بروند مذاکره کنند اما دوستان نمی روند. وی افزود: وزارت ارتباطات می توانست برای مذاکره با اینستاگرام، توئیتر و گوگل بهتر عمل کند. این فضا وجود دارد اما ظرفیت نیست. دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این پرسش پرتکرار که اگر بحث حاکمیت سایبری دغدغه مشترک هم است، چرا کار عملیاتی اتفاق نمی افتد و کجای سیستم با اشکال روبرو است، اظهار داشت: دراین زمینه نباید افراط و تفریط کرد. نباید بگوییم هیچ کاری نمی گردد. ما در مورد مقررات گذاری در شورای عالی فضای مجازی کارهای خوبی صورت داده ایم. بااینکه تعداد جلسات شورا جای انتقاد دارد و تنها ۱۰ جلسه ۲ ساعته در یک سال تشکیل شده است. اما اسناد خوبی در این زمان کم به تصویب رسیده است. وی اظهار داشت: وضعیت فعلی پیام رسانه ای بومی قابل مقایسه با ۳ سال قبل نیست و الان این پلت فرم ها توانایی رفع نیاز کشور را دارند و شبکه ملی اطلاعات ما می تواند کار خودرا انجام دهد. فیروزآبادی با تاکید بر اینکه نهادسازی هایی که در کشور اتفاق می افتد قابل دفاع است، اضافه کرد: ما در کشور در عرض یک ماه و نیم، سرویس رمز پویا را راه اندازی کردیم. این مساله نشان از قدرت امنیتی در فضای مجازی دارد. البته موضوع اینجاست که متناسب با سرعت تحول فضای مجازی و نیز شدت فتنه و قدرت غرب برای حکمرانی بر ما، برنامه سرمایه گذاری در این عرصه صورت نمی گیرد و متناسب با این تحول، به سرمایه گذاری توجه نمی گردد. وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا که برخی موارد مربوط به فضای مجازی را تسریع کرد، افزود: یکی از چالش های مهم ما موضوع آموزش مجازی بود و بارها و بارها جلسه گذاشته و تاکید داشتیم که باید یک پلت فرم آموزش مجازی در کشور ایجاد شود تا نظام آموزشی از دست ما خارج نشود. به مدد کرونا بالاخره این مساله به انجام رسید و الان شبکه آموزش مجازی بومی در کشور وجود دارد. ۴۰۰ هزار نفر در کشور قمارباز آنلاین هستند دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تحولات یک سال اخیر نظام بانکی کشور بر اساس سیاستگذاری های موجود، اظهار داشت: اقدامات خوبی در حوزه مقابله با قمار در فضای مجازی صورت گرفته است. الان مطابق شناسایی های انجام شده بوسیله درگاه های بانکی، مشخص شده که ۴۰۰ هزار نفر در کشور قمارآنلاین بازی می کنند و درباب مقابله با آنها اقداماتی در دست انجام است. وی اظهار داشت: در حوزه مباحث مربوط به دروس حوزه علمیه، توافقات خوبی انجام شده است و مواردی مانند هوش مصنوعی، بلاکچین و سایر فناوری های نو به دروس حوزه وارد شده اند. بطور کل در خیلی از موارد اقدامات خوبی صورت گرفته و البته در بخش هایی نیز ضعف وجود دارد. وی درباره سیاستگذاری در حوزه پیام رسان های بومی در کشور اظهار داشت: از نظر ما شبکه شاد یک پیام رسان نیست و یک تلفیقی از پلت فرم آموزشی و پیام رسانی است. از نظر ما، کشور نیازمند ۳ مدل پیام رسانی بومی مانند توئیتر، اینستاگرام و تلگرام است. ما مدل شبیه اینها را باید در کشور پیاده سازی نماییم. فیروزآبادی با تاکید بر اینکه تعداد کاربر ایرانی فعال در توئیتر حدود ۴۰۰ هزار نفر ارزیابی می شود، اظهار داشت: مدلهای شبیه اینستاگرام و تلگرام بیشتر مورد توجه کاربران ایرانی است و ما سفارش کرده ایم که با توجه به این که بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در این عرصه نیست، از توان خصولتی (اپراتورهای موبایل) برای ایجاد پیام رسان های بومی قوی استفاده گردد. وی در پاسخ به اینکه چرا مسئولان مربوطه برای وضعیت اینستاگرام دغدغه ندارند و آیا قدرتی برای مذاکره با این پلت فرم وجود دارد اظهار داشت: باتوجه به تجربه تلگرام، تا زمانی که آلترناتیو و جایگزینی برای اینستاگرام نداشته باشیم، هر اقدام شتابزده ای نتیجه عکس خواهد داد. ما معتقدیم فضای مجازی نیاز امروز ما است و شکل زندگی ما بدون پیام رسان ممکن نیست. بنا بر این ما باید بتوانیم در نظام به این توافق برسیم که یک پیام رسان در این قالب راه اندازی نماییم. دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه برخی فقط به مشکلات اخلاقی اینستاگرام می اندیشند، اما من مشکلات را خیلی فراتر می بینم، اشاره کرد: اینستاگرام مخاطب را در حباب اطلاعاتی قرار می دهد، خودشیفتگی دیجیتالی را در کاربران دامن می زند و اراده پلت فرم را بر افراد تحمیل می کند. این مساله بحران زا است. اما با وجود این، عده زیادی در این بستر زیست می کنند و ما نمی توانیم به آسانی این بستر را مسدود نماییم. بلکه باید جایگزینی برای آن پیدا نماییم.
منبع: سئو بوی