به گزارش سئو بوی اگر هر یک از دستگاه ها بخواهند برای عرضه خدمات الکترونیکی خود روش جداگانه ای را در نظر بگیرند، شاید نتوان مفهوم دولت الکترونیکی که نیازمند یکپارچگی است را به درستی اجرا کرد.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، دولت الکترونیکی پدیده ای نوظهور نیست و درواقع با ظهور و بروز اینترنت، اتصال دستگاه های دولتی و سازمانی از راه شبکه ای که بتواند اطلاعات لازم را به صورت منسجم در اختیار کاربران قرار دهد، مورد توجه مسؤولان بوده است؛ اما یکی از مهم ترین نیازمندی های به بار نشستن خدمات الکترونیکی، هماهنگی دستگاه های دولتی برای اتصال به یک سیستم یکپارچه است.
درواقع این که هر یک از دستگاه ها به صورت جداگانه بخواهند اطلاعات خویش را به صورت انحصاری درون خود نگه دارند، نمی توان در راستای انتشار آزاد اطلاعات گام برداشت، چونکه این اطلاعات و داده ها، ملی است و باید در جهت منافع ملی مورد استفاده قرار بگیرد. طبق اعلام آخرین ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرایی، یکپارچگی خدمات در دستگاه های دولتی ۵۰.۱۹ درصد بوده است که این عدد نشان داده است هنوز نیمی از خدمات حتی اگر به صورت الکترونیکی عرضه شوند، هنوز یکپارچه نیستند.
روش های مختلف دستگاه ها برای حذف قبوض
یکی از قدم هایی که دولت می تواند در جهت الکترونیکی شدن بردارد، حذف قبوض کاغذی است، همچنان که اواخر پاییز سال گذشته، محمدجواد آذری جهرمی- وزیر فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات- از صرفه جویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی در صورت حذف قبوض کاغذی آب، برق، گاز و تلفن اطلاع داد و عنوان نمود ظرفیت کامل دولت الکترونیکی فراهم است که تمام این قبوض را به صورت الکترونیکی صادر کند.
این در شرایطی است که به نظر می آید وزارتخانه ای مانند وزارت نیرو، روش خویش را برای حذف قبوض کاغذی در پیش گرفته است، بدین ترتیب که مشترک برای دریافت اطلاعات قبض برق صورت پیامکی، باید شماره شناسه خویش را به همراه ستاره یک (۱*) به شماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ پیامک کند.
در این راستا رضا باقری اصل – دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات- با بیان این که هم اکنون با داشتن دولت همراه، برخی دستگاه ها، مردم را برای دریافت خدمات به نرم افزارهای مختلف ارجاع می دهند، اظهار داشت: برای مثال وزیر نیرو، برای دریافت قبض الکترونیکی مردم را به استفاده از یک نوع اپلیکیشن ارجاع می دهد، در حالیکه با دولت همراه به راحتی همه این امکانات قابل اجراست.
حالا در شرایطی که طبق ادعای مسؤولان وزارت ارتباطات، همه زیرساخت های لازم برای یک پارچه سازی خدمات و فرآیندها بوجود آمده است، این سوال وجود داردکه چرا باز هم علاقه ای به یکپارچه شدن نیست و آیا این مورد می تواند نشان دهنده ی این مورد باشد که هنوز عزم جزمی برای یکپارچه سازی وجود ندارد؟ این در شرایطی است که زیرساخت های دولت الکترونیکی در کشور فراهم شده و باید خدمات یکپارچه به مردم عرضه شود تا مردم با کمترین هزینه و بیش ترین سرعت بهترین خدمت را دریافت نمایند.



You may also like