به گزارش سئو بوی تشدید برخورد با پیامک های تبلیغاتی، قابلیت شارژ مجدد کارت های تلفن همگانی و راه اندازی سرویس جدید از جانب مخابرات ایران، بعضی از مهم ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته جاری بود.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، در حالی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، راه های گوناگونی را برای مقابله با پیامک های تبلیغاتی در نظر گرفته است اما هیچ یک به صورت کامل جلوی این پیامک ها را نگرفته بود، درنهایت، محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – کانال تبلیغ ارزان و تشدید شناسایی و برخورد با ارسال کنندگان را همچون تصمیم های دریافت شده برای حذف پیامک های مزاحم اعلام نمود و در عین حال، اظهار داشت که برخورد با دفاتر خدماتی فروش سیم کارت های غیرقانونی و لغو مجوز آنها در دستور کار قرار گرفت.
آذری جهرمی که به تازگی درباره ی پیامک های تبلیغاتی در صفحه ی توییتر خود نوشته بود: «مردم از پیامک های تبلیغاتی مزاحم متنفرند، این یک واقعیت است. ۷۰ هزار سیم کارت متخلف را هم مسدود کردیم ولی باز هم هستند»، با تولید یک نظرسنجی از کاربران خواست نظرات خویش را درباره ی بهترین روش برای مقابله با این پیامک های تبلیغاتی اعلام کنند و درنهایت اولین راهکار برای مقابله با این پیامک ها را کانال تبلیغ ارزان دانست.
وی راهکار دیگر را تشدید شناسایی و برخورد با ارسال کنندگان اعلام و اظهار نمود که از این پس سیستم کشف تخلفات سازمان تنظیم مقررات، با تنظیمات سخت گیرانه تری فعالیت خواهد نمود. برخورد با دفاتر خدماتی فروش سیم کارت های غیرقانونی و لغو مجوز آنها در دستور کار قرار گرفت.

خدمات جدید مخابرات، از شارژ مجدد کارت های تلفن تا سرویس میهمان من
قابلیت شارژ مجدد کارت های تلفن همگانی با توجه به نیاز بعضی از افراد جامعه و راه اندازی سرویس «مهمان من» با کاربرد شارژ در مقصد، برای این که تماس تلفنی مخاطبان شرکت ها هزینه ای برای تماس گیرنده نداشته باشد، از خدماتی است که خبر راه اندازی آن به تازگی توسط شرکت مخابرات ایران اعلام شده است.
در این راستا، سیدمجید صدری – مدیرعامل شرکت مخابرات ایران- با اشاره به نیاز بعضی از افراد جامعه به استفاده از کارت های تلفن همگانی، بیان کرد: باآنکه تولید کارت های اعتباری تلفن همگانی در دنیا به علت فناوری قدیمی آنها منسوخ شده است، ولی مخابرات ایران هم چنان با عنایت به نیاز جامعه بر تأمین ارتباط هم وطنان گرامی با استفاده از تلفن های همگانی کارتی تاکید دارد. فاز اول اجرای این پروژه بزودی از استان تهران آغاز خواهد شد.
وی با بیان این که شرکت مخابرات ایران، طرح های متعددی در جهت به روزرسانی تلفن های همگانی و عرضه نسل جدید کارت های تلفن در دست بررسی و انجام تست های تکمیلی دارد، اظهار داشت: با استفاده از دانش شرکت های داخلی تا آخر سال جاری، بخش عمده ای از این تلفن ها به روزرسانی خواهد شد. در روش جدید به روزرسانی تلاش شده است که کاربران تلفن های همگانی هم چنان از کارت های تلفن در اختیار خود استفاده و پس از اتمام اعتبار آن بتوانند نسبت به شارژ و استفاده مجدد از آن اقدام نمایند.
شرکت مخابرات ایران در خبری دیگر، از طریق اندازی سرویسی تحت عنوان «مهمان من» از آغاز بهمن ماه اطلاع داده بود. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درباره ی این سرویس توضیح داد: با راه اندازی سرویس جدید، با کاربرد شارژ در مقصد، تمام مشتریان می توانند نسبت به دریافت تماس تلفنی مخاطبان خود به گونه ای اقدام نمایند که هیچ هزینه ای برای تماس گیرنده نداشته باشد. تمام مشتریان شرکت می توانند برای اطلاع از جزئیات این سرویس و ثبت درخواست خود، از اول بهمن ماه سال جاری به پرتال شرکت مخابرات ایران به نشانی www.tci.ir و یا یکی از مراکز عرضه خدمات تلفن ثابت رجوع کنند.

چالش توسعه فناوری های پیشرفته با پنج یورو در ماه
اما پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی سبب شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به جای ثابت باشد و این مورد سبب شده بعضی از شرکت های FCP و عرضه دهنده اینترنت ثابت، کم کم گرفتار مشکلات مالی و از بازار بیرون بروند و درنتیجه مشترکشان را هم از دست بدهند. اما ارتباطات ثابت در خیلی از حوزه های پهن باند بخصوص خدمات ویدیویی و ابری، لازم است و به اعتقاد مسئولان، بدون آن، تحول در کسب وکارها و صنایع و درنتیجه تحول دیجیتالی امکان پذیر نخواهد بود.
در این راستا، بهزاد اکبری – عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت – با اشاره به وضعیت خوب توسعه دسترسی ها در بخش ارتباطات سیار، توسعه در بخش دسترسی ارتباطات ثابت را مناسب ندانسته و می گوید: زیرساخت هایی که در بخش ارتباطات ثابت داریم مثل سیم های مسی و زیرساخت های پسیو (Passive) شبکه های درون شهری (فیبرهای نوری، کانال ها و غیره) در اختیار شرکت مخابرات ایران است که برای تولید تحول در بخش دسترسی ارتباطات ثابت و حرکت به سمت فناوری های پیشرفته تر از ADSL که برای کشور یک نیاز اساسی است، باید آنها را با سایر اپراتورها به اشتراک بگذارد.
وی با رد این نظر که به علت توسعه خوب شبکه ارتباطات سیار، بی نیاز از شبکه ارتباطات ثابت هستیم، می گوید: ایران کشور پهناور و پرجمعیتی است، بدون شک دسترسی پهن باند سیار به هیچ وجه در کشور ما نمی تواند جایگزین دسترسی پهن باند ثابت شود. تجربه کشورهای اروپایی و سایر کشورهای با شرایط مشابه ما این مورد را نشان داده است. رسیدن به سرانه مصرف دیتای دنیا تنها با دسترسی پهن باند سیار سرمایه گذاری بسیار عظیمی نیاز دارد که از عهده اپراتورهای سیار ما خارج است.

کاهش تعرفه اینترنت با شبکه علمی کشور
بهره برداری از نسل سوم شبکه علمی کشور در حالی موجب کاهش تعرفه ۵۰ درصدی خدمات دانشگاه ها شد که این بحث طی یک سال گذشته، به صورت جدی مطرح شده و بعد از اتصال دانشگاه های مراکز استان ها به این شبکه، در فازهای بعدی اتصال دانشگاه ها و مراکز علمی سایر شهرستان ها در دستور کار قرار دارد.
اشتراک گذاری دستاوردهای علمی و پژوهشی، تسهیل در انتقال اطلاعات میان مراکز دانشگاهی و علمی و پژوهشی، استفاده از پخش زنده کلاس های درس، استفاده از شبکه اختصاصی مجازی که منابع علمی را به یکدیگر متصل کند، دسترسی به سامانه های رساله و اطلاعات عمومی، دسترسی آنلاین به کنفرانس های علمی و درنهایت تولید دانش همچون کاربردهای مدنظر در راه اندازی شبکه علمی کشور است.
بعد از اجرای فاز سوم توسعه شبکه علمی، به سرعت فازهای بعدی که شامل اتصال دانشگاه ها و مراکز علمی سایر شهرستان هاست، در دستور کار قرار می گیرد. با آخر فاز سوم توسعه شبکه علمی کشور شمار دانشگاه ها و مراکز علمی متصل به این شبکه، به ۲۰۰ دانشگاه می رسد.

خبرنگار: فائزه طاهری
دبیر خبر: فاطمه محمدنژاد


You may also like