سئو بوی: عرضه دهندگان خدمات اینترنتی ثابت معتقدند این که اپراتوری از یک بخش درآمد کسب کرده و بخش دیگری را مجانی عرضه کند، مصداق دامپینگ است که بازار رقابت را محدود و درنتیجه مشتری را در کیفیت و کمیت متضرر می کند.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، به اعتقاد شرکت های عرضه دهنده خدمات اینترنت ثابت، بالا بودن تعرفه های صوت به دامپ بازار توسط اپراتورهای تلفن همراه کمک می نماید و آن ها با حاشیه سودی که از صوت دارند، حاشیه سود پایین اینترنت را پوشش می دهند. درصورتی که اگر تعرفه صوت موبایل واقعی و مانند اینترنت ثابت که به صورت متناسب کم شده، کاهش پیدا کند، تعرفه اینترنت موبایل هم واقعی می گردد.
از طرفی پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی سبب شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به جای ثابت باشد و این مورد سبب شده بعضی از شرکت های FCP و عرضه دهنده اینترنت ثابت کم کم دچار مشکلات مالی و از بازار خارج شوند و درنتیجه مشترکشان را از دست بدهند و اگر این شرکت ها نتوانند کارشان را حفظ کنند، این صنف دچار بحران خواهد شد.

اپراتورها سرویس صوت را با گران ترین نرخ عرضه می کنند
در این راستا، حسین ریاضی – مدیرعامل یک شرکت اینترنتی – اظهار نمود: زمانی که موبایل در ایران راه اندازی گردید، گران ترین تعرفه ی بین شهری ارتباط صوت روی سیم برای تلفن یعنی از آستارا تا بندرعباس را برای تعرفه موبایل قرار دادند. اکنون هزینه برقراری تماس با تلفن ثابت دقیقه ای چهار تومان اما با موبایل ۶۰ تومان است. در حالیکه اغلب کسانی که از موبایل برای تماس استفاده می نمایند، در یک شهر هستند و تعداد تماس های بین شهری بالا نیست.
وی با بیان این که هم اکنون اپراتورها سرویس صوت را با گران ترین نرخ عرضه می کنند، اظهار داشت: موبایل در ابتدا یک ابزار لوکس بود و بحث دیتا هم مطرح نبود، اما اکنون مردم مجبورند از موبایل استفاده کنند. بنابراین اگر اپراتوری که درآمد خوبی از مکالمات دارد، بخواهد پیشنهاد دیتای ارزان بدهد که مشترکش به اپراتور دیگری مهاجرت نکند، طبق قوانین تجارتی دامپینگ انجام داده است.
ریاضی با بیان این که باید یک بازار رقابتی بین اپراتورها برقرار باشد، تصریح کرد: ما هیچ گاه از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نخواستیم تعرفه ای را بالا ببرد، یا پایین بیاورد، اما هرچند اپراتوری از یک بخش درآمد کسب کرده و بخش دیگری را مجانی عرضه کند، مخالفیم. قواعد تجارت جهانی و ایران مخالف دامپینگ است، چونکه دامپینگ بازار رقابت را محدود می کند که درنتیجه مشتری در کیفیت و کمیت متضرر می گردد.

سرویس های رایگانی که انحصار تولید می کند
در این راستا برخی از شرکت ها شبکه موبایل و دیتا ندارند و صرفا در کار VOD و سرویس های ویدیویی هستند. اگر اپراتور موبایلی که از بخش دیتا منفعت خوبی می برد یا درآمد خودش را در صوت دارد، بخواهد خدمات VOD را به صورت مجانی در اختیار مشترکانش قرار دهد، به کسب وکارهای دیگر لطمه می زند و علاوه بر تولید انحصار، شرکتی که همه کسب وکارش عرضه محتوای تصویری است و انتظار دارد مشترک حق اشتراک ماهیانه بدهد، متضرر می گردد.
ظرف ۱۰ سال اخیر بازار حوزه ICT همه کشورها روند رشد چند ۱۰ برابری داشته و بسیار بزرگ شده اما این بزرگ شدن در بخش مکالمات نبوده، بلکه عمده اش در پهن باند بوده است. اما یکی از دلایلی که در کشور ما در بحث فیبر و FTTX سرمایه گذاری نشده، این است که درآمدی که باید از توسعه فیبر اپراتور عاید شود، کفاف سرمایه گذاری در این حوزه را نمی دهد.
برخی کارشناسان درباره ی پیشنهاد ادغام شرکت های FCP (شرکت های ارائه کننده اینترنت ثابت) معتقدند که ادغام شرکت ها همیشه سبب تولید تمرکز در سرمایه گذاری شود. در خارج از ایران هم این مورد وجود دارد و با این کار می توان شرایط را بهبود داد که جنبه های مختلف دارد؛ یک جنبه اش این است که کسب وکارهای کوچک ادغام شوند و کسب وکارهای بزرگ تر تولید کنند که بتواند راه روشن تری برای پیشرفت داشته باشند. اما اتحاد FCP ها و اصلاح تعرفه ها مکمل هم هستند و تناقضی با هم ندارند.



You may also like