به گزارش سئو بوی به نقل از استریت تایمز، به نظر می آید این مبادرت به تنشی با اپل که به طور معمول چنین دستورالعمل هایی را نمی پسندد، منجر می شود. هندوستان یکی از بزرگترین بازارهای موبایل جهان است و ۱.۲ میلیارد کاربر دارد. آمار دولتی این کشور نشان داده است اپ مذکور که در ژانویه راه اندازی شده به یافتن بالاتر از ۷۰۰ هزار موبایل گمشده همچون ۵۰ هزار دستگاه فقط در ماه اکتبر کمک کرده است. اپل که قبلاً درباره ی توسعه یک اپل موبایل آنتی اسپم دولتی با رگولاتور ارتباطات مجادله داشت، در کنار شرکت هایی مانند سامسونگ، ویوو، اوپو و شیائومی مکلف به پیروی از دستور جدید هستند. در این دستور به تاریخ ۲۸ نوامبر (جمعه) به تمام شرکت های بزرگ سازنده موبایل ۹۰ روز مهلت داشته شده تا تضمین کنند اپ Sanchar Saathi روی تمام دستگاههای جدید بطور پیشر فرض نصب شده و کاربر نمی تواند آنرا غیرفعال نماید. طبق این دستور تولید کنندگان باید اپ مذکور را بوسیله آپدیت نرم افزاری برای دستگاه هایی که حالا در بازار عرضه شده اند، ارائه نماید. دولت در دستور خود اعلام نموده این برنامه برای مبارزه با خطر جدی امنیت سایبری ارتباطات از شماره های IMEI تکراری یا جعلی که امکان کلاهبرداری و سوءاستفاده از شبکه را فراهم می کنند، ضروری می باشد. IMEI یا شناسه بین المللی تجهیزات موبایل، یک شماره ۱۴ تا ۱۷ رقمی منحصر به فرد برای هر گوشی است که به طور معمول برای قطع دسترسی تلفن های سرقت شده به شبکه استفاده می شود. این نرم افزار دولتی به کاربران امکان می دهد تماسهای مشکوک را گزارش دهند، IMEI ها را تأیید کنند و دستگاههای دزدیده شده را بوسیله یک رجیستری مرکزی مسدود کنند. این برنامه با بالاتر از پنج میلیون دانلود از زمان راه اندازی، به مسدود کردن بالاتر از ۳.۷ میلیون تلفن همراه دزدیده شده یا گم شده کمک کرده است. دولت هند اعلام نموده این برنامه به پیشگیری از تهدیدات سایبری کمک کرده، به ردیابی و مسدود کردن تلفن های گم شده یا دزدیده شده کمک کرده، به پلیس در ردیابی دستگاهها کمک و از ورود کالاهای جعلی به بازار سیاه نیز جلوگیری می کند.
