به گزارش سئو بوی، برای اولین بار در کشور، دوره آموزشی «مبانی هوش مصنوعی برای دانش آموزان» در مرکز آموزش های تخصصی کوتاه مدت دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و درحال برگزاری است.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه امیرکبیر، احد توکلی، رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: باتوجه به گسترش روز افزون فناوری هوش مصنوعی و استقبال چشم گیر دانش آموزان از این تکنولوژی نوظهور، به نظر می آید هوش مصنوعی دیگر تنها یک مبحث دانشگاهی نیست؛ این علم به سرعت درحال ورود به زندگی روزمره ی نسل جدید است؛ از تلفن های همراه و دستگاه های هوشمند گرفته تا بازی ها، آموزش و حتی تصمیم گیری های روزانه.
وی ادامه داد: در این راستا، دوره ی آموزشی مبانی هوش مصنوعی برای دانش آموزان با هدف آشنا کردن نسل جدید با نقش بنیادین مهندسی برق بعنوان ستون اصلی این دانش بین رشته ای و هم پرورش سواد فناورانه در سنین پایه، طراحی و اجرا شده است.
رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه تصریح کرد: در این دوره که توسط محققان دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری گروهی از معلمان مدارس تهران و اعضای انجمن نویسندگان کتاب کودک تدوین شده، دانش آموزان مهارت حل مساله با منطق محاسباتی را فرا می گیرند؛ یعنی یاد می گیرند هر مساله را مانند یک الگوریتم، مرحله به مرحله ببینند، داده ها را درک و سازمان دهی کنند، از الگوها نتیجه بگیرند، و طبق دستورها تصمیم بگیرند. این همان چیزی است که در آموزش جهانی با نام Computational Thinking (تفکر محاسبانی) شناخته می شود.
وی تصریح کرد: علاوه بر این، دانش آموزان با مفاهیم فنی مهندسی همچون الگوریتم، داده، یادگیری ماشین، شبکه های عصبی، بینایی ماشین و پردازش زبان طبیعی به زبانی ساده و تصویری آشنا می شوند.
توکلی در ادامه اشاره کرد: در طراحی این برنامه، علاقه مند کردن دانش آموزان به رشته ی مهندسی برق بعنوان یکی از علوم پایه شکل دهنده هوش مصنوعی مورد توجه ویژه قرار گرفته است. هوش مصنوعی در اولین مرحله بر پایه سخت افزارها، تراشه ها و پردازنده هایی شکل می گیرد که مهندسان برق آنها را طراحی می کنند.
وی اظهار داشت: در این دوره به شکل ساده برای دانش آموزان توضیح داده می شود که هوش مصنوعی برای کار کردن، به یک مغز دیجیتال نیاز دارد، و ساخت این مغز دیجیتال در تخصص دانش آموختگان مهندسی برق است.
توکلی اضافه کرد: این دوره، که در فاز اول به شکل آزمایشی در یکی از مدارس منتخب شهر تهران در حال اجرا می باشد، مورد استقبال دانش آموزان و والدین آنان قرار گرفته و برگزارکنندگان امیدوارند بتوانند با برنامه ریزی دقیق، این آموزش ها را در سطح ملی گسترش دهند.
او در آخر اظهار امیدواری کرد، فرزندان ایران زمین از سنین پایین با مبانی علمی و کاربردی هوش مصنوعی و نقش حیاتی مهندسی برق در این دانش بین رشته ای آشنا گردند، تا در آینده نه تنها مصرف کننده بلکه خالق و سازنده ی فناوری های هوشمند باشند.
حرف آخر اینکه رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه خاطرنشان کرد: در این دوره که توسط محققان دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری گروهی از معلمان مدارس تهران و اعضای انجمن نویسندگان کتاب کودک تدوین شده، دانش آموزان مهارت حل مسئله با منطق محاسباتی را فرا می گیرند؛ یعنی یاد می گیرند هر مسئله را مانند یک الگوریتم، مرحله به مرحله ببینند، داده ها را درک و سازمان دهی کنند، از الگوها نتیجه بگیرند، و طبق دستورها تصمیم بگیرند. وی گفت: در این دوره بشکل ساده برای دانش آموزان توضیح داده می شود که هوش مصنوعی برای کار کردن، به یک مغز دیجیتال نیاز دارد، و ساخت این مغز دیجیتال در تخصص دانش آموختگان مهندسی برق است.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه امیرکبیر، احد توکلی، رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: باتوجه به گسترش روز افزون فناوری هوش مصنوعی و استقبال چشم گیر دانش آموزان از این تکنولوژی نوظهور، به نظر می آید هوش مصنوعی دیگر تنها یک مبحث دانشگاهی نیست؛ این علم به سرعت درحال ورود به زندگی روزمره ی نسل جدید است؛ از تلفن های همراه و دستگاه های هوشمند گرفته تا بازی ها، آموزش و حتی تصمیم گیری های روزانه.
وی ادامه داد: در این راستا، دوره ی آموزشی مبانی هوش مصنوعی برای دانش آموزان با هدف آشنا کردن نسل جدید با نقش بنیادین مهندسی برق بعنوان ستون اصلی این دانش بین رشته ای و هم پرورش سواد فناورانه در سنین پایه، طراحی و اجرا شده است.
رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه تصریح کرد: در این دوره که توسط محققان دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری گروهی از معلمان مدارس تهران و اعضای انجمن نویسندگان کتاب کودک تدوین شده، دانش آموزان مهارت حل مساله با منطق محاسباتی را فرا می گیرند؛ یعنی یاد می گیرند هر مساله را مانند یک الگوریتم، مرحله به مرحله ببینند، داده ها را درک و سازمان دهی کنند، از الگوها نتیجه بگیرند، و طبق دستورها تصمیم بگیرند. این همان چیزی است که در آموزش جهانی با نام Computational Thinking (تفکر محاسبانی) شناخته می شود.
وی تصریح کرد: علاوه بر این، دانش آموزان با مفاهیم فنی مهندسی همچون الگوریتم، داده، یادگیری ماشین، شبکه های عصبی، بینایی ماشین و پردازش زبان طبیعی به زبانی ساده و تصویری آشنا می شوند.
توکلی در ادامه اشاره کرد: در طراحی این برنامه، علاقه مند کردن دانش آموزان به رشته ی مهندسی برق بعنوان یکی از علوم پایه شکل دهنده هوش مصنوعی مورد توجه ویژه قرار گرفته است. هوش مصنوعی در اولین مرحله بر پایه سخت افزارها، تراشه ها و پردازنده هایی شکل می گیرد که مهندسان برق آنها را طراحی می کنند.
وی اظهار داشت: در این دوره به شکل ساده برای دانش آموزان توضیح داده می شود که هوش مصنوعی برای کار کردن، به یک مغز دیجیتال نیاز دارد، و ساخت این مغز دیجیتال در تخصص دانش آموختگان مهندسی برق است.
توکلی اضافه کرد: این دوره، که در فاز اول به شکل آزمایشی در یکی از مدارس منتخب شهر تهران در حال اجرا می باشد، مورد استقبال دانش آموزان و والدین آنان قرار گرفته و برگزارکنندگان امیدوارند بتوانند با برنامه ریزی دقیق، این آموزش ها را در سطح ملی گسترش دهند.
او در آخر اظهار امیدواری کرد، فرزندان ایران زمین از سنین پایین با مبانی علمی و کاربردی هوش مصنوعی و نقش حیاتی مهندسی برق در این دانش بین رشته ای آشنا گردند، تا در آینده نه تنها مصرف کننده بلکه خالق و سازنده ی فناوری های هوشمند باشند.
حرف آخر اینکه رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه خاطرنشان کرد: در این دوره که توسط محققان دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری گروهی از معلمان مدارس تهران و اعضای انجمن نویسندگان کتاب کودک تدوین شده، دانش آموزان مهارت حل مسئله با منطق محاسباتی را فرا می گیرند؛ یعنی یاد می گیرند هر مسئله را مانند یک الگوریتم، مرحله به مرحله ببینند، داده ها را درک و سازمان دهی کنند، از الگوها نتیجه بگیرند، و طبق دستورها تصمیم بگیرند. وی گفت: در این دوره بشکل ساده برای دانش آموزان توضیح داده می شود که هوش مصنوعی برای کار کردن، به یک مغز دیجیتال نیاز دارد، و ساخت این مغز دیجیتال در تخصص دانش آموختگان مهندسی برق است.