به گزارش سئو بوی، دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات از اعطای ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مالیاتی به اپراتورهای داخلی برای بومی سازی فناوری های ارتباطی اطلاع داد.

به گزارش سئو بوی به نقل از مهر، محمد کرباسی در نشست خبری که امروز در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار گردید، رصد فناوری، ترویج فرهنگ و سواد فناوری در جامعه، حمایت پژوهشی، توسعه فناوری در شرکتهای دانش بنیان، توسعه بازار و تبادل فناوری بین المللی را همچون مأموریت های این ستاد برشمرد و اظهار داشت: زیرساخت های ارتباطی نسل جدید ۵ و ۶ مخابرات، هوشمند سازی صنایع و امنیت سایبری از محورهای اصلی موضوعی ستاد هستند و پروژه هایی مثل خودرو متصل، ارتباط ماهواره ای و مخابرات کوانتومی از محورهای فرعی بشمار می رود گه در رابطه با دیگر ستادها پیگیری می شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی با اشاره به حضور در نمایشگاه تلکام و همینطور معرفی ستاد به زیست بوم فناوری اظهار داشت: در این نمایشگاه از چند فراخوان شامل نوآفرین، پشتیبانی از طرح های پژوهشی و دوره پسا دکتری رونمایی شد؛ در فراخوان نوآفرین که دوم دیماه اعلام شد، از هسته های نوپا جهت هدایت آنها به سمت کسب و کار در محدوده TRl۲ تا ۵ و ۶ و رسیدن به MVP حمایت می شود که این مهم در همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی و مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی رقم خورد و تا ۱۵ بهمن شرکت در آن تمدید شده است.
وی از ثبت ۱۲۰ طرح در این فراخوان اطلاع داد و اظهار داشت: پس از اتمام مراحل داوری، طرح های برگزیده حداکثر ۵۰۰ میلیون تومان از جانب صندوق نوآوری و شکوفایی و ۵۰۰ میلیون تومان از جانب ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات تسهیلات بلاعوض دریافت خواهند کرد.
کرباسی در رابطه با فراخوان پشتیبانی از طرح های پژوهشی و دوره های پسادکتری اظهار داشت: هدف از این فراخوان، پشتیبانی از پژوهش های با TRL پائین است که می توانند آینده زیست بوم را بسازند. مخاطبان این فراخوان اغلب اساتید دانشگاه و دانشجویان پسادکتری هستند و در صورت تمایل می توانند پروپوزال های خویش را تا ۱۵ اسفندماه در سامانه کایپر بنیاد ملی علم ایران ثبت کنند. در قسمت طرح های پسا دکتری، چهار میلیارد تومان و در قسمت طرح های پژوهشی تا سقف دو میلیارد حمایت می شود. برای فراخوان پسادکتری ۱۵ حوزه تعریف شده و برای طرح های پژوهشی این فراخوان محورهایی که عموما در حوزه آینده فناوری ۶G است، در نظر گرفته شده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی در ادامه به فعالیت ستاد در بحث بومی سازی شبکه ملی اطلاعات اشاره نمود و اظهار داشت: در همکاری با وزارت ارتباطات به یک محور منسجم رسیده ایم و در این راستا، لیستی از محورهایی که برای توسعه فناوری های ارتباطی و بومی شدن اطلاعات، لازم است، تعریف شده که دائما درحال به روز رسانی است.
وی همینطور از توافقنامه سرمایه گذاری مشترک برای پشتیبانی از توسعه فناوری تجهیزات رادیویی نسل جدید (ترنج) اطلاع داد و اظهار داشت: هدف از این توافقنامه سه جانبه رسیدن به محصول قابل تجاری سازی است که مخاطبان آن شرکتهای دانش بنیان هستند. بر طبق این توافق نامه مقرر شد تا ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات و معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات سیار ایران (هر طرف ۱۰ میلیارد تومان) به ارزش ۳۰ میلیارد تومان از توسعه فناوری تجهیزات رادیویی نسل جدید حمایت کنند.
کرباسی پشتیبانی از پایان نامه های دوره های تحصیلات تکمیلی را از دیگر فراخوان های ستاد عنوان نمود و اظهار داشت: هدف از برگزاری این فراخوان، پشتیبانی از توسعه پژوهش های کاربردی، رصد تکنولوژی های جدید و حل چالش ها و نیازهای کشور، بومی سازی محصولات و خدمات در امتداد نیازمندی های بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور و تشویق و بهره مندی از ظرفیت اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها، مراکز آموزشی و پژوهشگاه ها است. از محورهای مورد حمایت میتوان به فناوری های رادیویی، ارتباطات ماهواره ای، ارتباطات نوری، ارتباطات ثابت، مدیریت شبکه، هوش مصنوعی، حکمرانی داده، استانداردهای هوش مصنوعی، فناوری های پردازش فوق سریع، زیرساخت های ذخیره سازی، مرکز داده، زیرساخت ها و سکوهای ابری، زیرساخت های تحلیل داده، دولت هوشمند، مدیریت دانش، تحول دیجیتال، حکمرانی دیجیتال، اقتصاددیجیتال و امنیت فضای سایبری اشاره نمود.
وی با اعلان اینکه این حمایت در امتداد محورهای اولویت دار اعلامی از جانب پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و ستاد است، گفت: مبالغ حمایتی برای دانشجویان ارشد ۲۴۰ میلیون ریال و برای دانشجویان دکتری ۷۲۰ میلیون ریال است. فراخوان هکاتون اینترنت اشیاء و آغاز فرایند اجرای طرح لابراتوار ساخت سریع تخصصی اینترنت اشیاء در همکاری با مرکز تحقیق و توسعه یک اپراتور همراه تا سقف ۲۰ میلیارد تومان (هر طرف ۱۰ میلیارد تومان) از دیگر برنامه هایی است که در دستور کار ستاد قرار دارد.
کرباسی به توافق نامه با ۲ اپراتور برای بومی سازی تجهیزات ارتباطی اشاره نمود و اظهار داشت: اعتبار مالیاتی تا سقف ۶۰۰ میلیارد تومان برای بومی سازی تجهیزات ارتباطی اختصاص خواهد یافت.
دبیر ستاد توسعه فناوری های ارتباطات و اتصال پذیری برگزاری مسابقات ساخت ماهواره های مکعبی با حمایت مالی سازمان فضایی ایران بعنوان مشتری خرید سه نمونه اولیه از این ماهواره ها را از دیگر اقدامات ستاد برشمرد و اظهار داشت: تابحال ۴۰ تیم در این طرح شرکت کرده اند و در نهایت سه تیم از میان آنها برگزیده خواهد شد.


منبع:

You may also like