به گزارش سئو بوی، همراه اول در زون آینده ارتباطی خود در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۳، سرویس توسعه یافته ای برپایه فناوری حقیقت افزوده را رونمایی کرده که قابلیت تعمیر و نگهداری تجهیزات ارتباطی را فراهم می آورد.
به گزارش سئو بوی به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، تکنولوژی حقیقت افزوده (Augmented Reality) یا AR بعنوان یکی از فناوری های پیشرو به طور گسترده در صنایع مختلف در رابطه با مخابرات قابل استفاده می باشد. حقیقت افزوده، امکان ادغام عناصر مجازی با دنیای واقعی را فراهم می آورد و به کاربران اجازه می دهد تا با استفاده از دستگاههای هوشمند خود، محیط پیرامون خویش را به صورت بصری تغییر داده یا بهبود دهند. یکی از چالش های اساسی در بهینه سازی و نگهداری سایت های مخابراتی، احتیاج به بازدید میدانی همزمان با تعامل با آفیس و ضروری است متخصصان با تجربه کافی از این سایت ها بازدید کنند؛ بنابراین در تمامی نقاط کشور و همینطور تمامی مناطق، امکان دارد متخصصان با تجربه کافی در دسترس نباشند یا مهارت های لازم برای تعمیر و نگهداری تجهیزات را نداشته باشند. هدف این سامانه برپایه فناوری حقیقت افزوده که توسط همراه اول توسعه یافته است، «تعمیر و نگهداری تجهیزات ارتباطی» است که یکی از قابلیت های این سامانه، شبیه سازی تجهیزات سایت های مخابراتی و آموزش فرآیندهای نصب و نگهداری تجهیزات به صورت واقع گرایانه است. علاوه بر این، سامانه باید امکان برقراری تماس و نشست ویدیویی مخاطبان را به منظور همکاری و هدایت یکدیگر در تعمیر تجهیزات به صورت راه دور و با استفاده از فناوری حقیقت افزوده را فراهم آورد. فرایند عملیاتی به این شکل است که در قسمت دستیار راه دور این سامانه، با استفاده از فناوری حقیقت افزوده، دو شخص می توانند به یکدیگر متصل شوند که یکی از آنها متخصص سینیور و دیگری متخصص جونیور یا مشتری است. در این پلتفرم، شخص سینیور می تواند تصویر ویدیویی زنده دوربین فرد جونیور را در سیستم خود مشاهده کند. همینطور با استفاده از المان های از پیش تعیین شده و اسکچ کردن روی محیط فرد جونیور به صورت حقیقت افزوده، او را در مراحل مختلف راهنمایی کند. برای مثال، در یک سناریو که فرد جونیور مستقر در یک سایت مخابراتی با مشکل مواجه شود، می تواند از راه پلت فرم با فرد سینیور در مرکز تماس تماس بگیرد و او را در موقعیت خود قرار دهد؛ سپس، فرد سینیور می تواند مشکل را بررسی نموده و با استفاده از حقیقت افزوده، راهکار ها و دستورالعمل ها را به صورت مرحله به مرحله در محیط نیروی جونیور نشان داده و او را راهنمایی کند تا مشکل برطرف شود. در قسمت دستورالعمل های کاری، با استفاده از این سامانه میتوان دستورالعمل های مختلفی که به صورت سنتی بر روی کاغذ به کاربر منتقل می شوند را با استفاده از فناوری حقیقت افزوده و بر روی محیط واقعی اعمال کرد تا از این طریق در سریع ترین زمان و بدون امکان سوء تفاهم در عملیات و بدون احتیاج به متخصص ارشد، بعضی از عملیات توسط تکنسین حاضر در محل صورت گیرد. قابلیت های کارکردی این سامانه هم به صورت کلی شامل مواردی نظیر امکان برقراری تماس تصویری بین کاربران سامانه، ابزارهای برچسب گذاری، دستورالعمل های کاری، مشاهده داده ها و اطلاعات فنی و ضبط جلسه است.


منبع:

You may also like