سئو بوی: رییس قوه قضاییه از اقدامات انجام شده توسط «بانک مرکزی» و «مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه» در ایجاد سامانه «سیاق» که میانگین توقیف و رفع توقیف برخط حساب بانکی در اجرای احکام را از حدود ۲۰۰ روز به ۴ دقیقه می کاهد، قدردانی به عمل آورد.
به گزارش سئو بوی به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در ششمین جلسه شورای راهبری دادرسی الکترونیکی، ضمن تبیین و تشریح ماده ۶۴۹ قانون آیین دادرسی کیفری، اظهار داشت: بمنظور سیاست گذاری و تدوین راهبردهای ملی، برنامه ریزی میان مدت و بلندمدت و تدوین بخشنامه های لازم برای توسعه و ارتقای دادرسی الکترونیکی و نظارت بر حسن اجرای آنها، «شورای راهبری دادرسی الکترونیکی» با حضور ۲۰ عضو که عمدتا شخصیت های حقوقی هستند، تشکیل می شود.
رییس قوه قضاییه اشاره کرد: در عرصه مقوله های در رابطه با توسعه دادرسی الکترونیک و حرکت به سمت قوه قضائیه هوشمند پیشرفت های فراوانی داشتیم، ولی هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید در این راه کوشش های مضاعفی داشته باشیم.
رییس عدلیه بیان داشت: باید به میزان اهمیتی که مقوله هوشمندسازی فرایندهای قضایی و توسعه دادرسی الکترونیک دارد، برای آن، اختصاص اعتبار و بودجه صورت گیرد و به فراخور اهمیت بالای موضوع، آموزش های لازم در این زمینه به مدیران و مردم ارائه گردد و نیازهای نیروهای فنی و تخصصی این حوزه مرتفع شود.
وی اشاره کرد: باید نسبت به پرداخت دستمزدهای متناسب به نیروهای فنی و متخصص در عرصه هوشمندسازی و الکترونیکی کردن فرایندها، اهتمام صورت گیرد چونکه اگر به این مساله توجه نشود این نیروهای نخبه توسط کشورهای همسایه و غیرهمسایه جذب میشوند؛ این مقوله، خارج از عدالت نیست که به یک نیروی متخصص و فنی، پرداختی بیشتری نسبت به نیرویی غیرمتخصص تعلق گیرد.
رییس دستگاه قضا ضمن اشاره به ضرورت توسعه هر چه بیشتر اتصال و برخط شدن سامانه های الکترونیکی دستگاه های مختلف و مرتبط به یکدیگر، اظهار داشت: با توجه به توسعه برخط شدن و اتصال سامانه های دستگاه های مختلف، ممکنست لازم باشد در بعضی روش ها، سازوکارها و دستورالعمل های پیشین که فی المثل میان ارتباط برخط دو دستگاه وجود داشته است، بازبینی هایی صورت گیرد.
رییس شورای راهبری دادرسی الکترونیکی ضمن تشکر از عملکرد زارع پور وزیر ارتباطات در قوه قضائیه و همین طور در دولت بیان داشت: باید ظرفیتهای زیاد و بالقوه سامانه های الکترونیکی دستگاه های مختلف به فعلیت برسند و از حداکثر ظرفیت این سامانه ها در امتداد تسهیل و تسریع پیشبرد امور و خدمت رسانی مطلوب تر به مردم، بهره گرفته شود.
رییس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت صیانت و حفاظت همه جانبه از اطلاعات و داده های در رابطه با مردم در پروسه توسعه دادرسی الکترونیکی، اظهار داشت: در تمام جنبه های ناظر بر توسعه دادرسی الکترونیکی باید حداکثر اهتمام و توجه را به خرج داد تا اطلاعات و داده های در رابطه با مردم فقط به رؤیت مسئول و متولی مربوطه برسد و دغدغه مردم از این بابت، بصورت کامل رفع گردد.
در ادامه ششمین جلسه شورای راهبری دادرسی الکترونیکی، رییس قوه قضاییه به عنوان رییس جلسه، توضیحاتی تخصصی را درباب موضوع «دسترسی به بانک اطلاعاتی مجرمان متواری جهت ایجاد محدودیت در ارائه خدمات ارفاقی از قبیل خدمات الکترونیکی و غیرحضوری» ارائه کرد و فرمان داد در ارتباط با این مقوله، متنی منقّح با ذکر برخی مصادیق ناظر بر «خدمات ارفاقی» توسط دبیرخانه شورا تهیه و تدوین شود.
رئیس عدلیه همین طور به سازمان بازرسی کل کشور فرمان داد تا نحوه عملکرد دستگاه های مسئول در داخل و خارج از قوه قضاییه در امر توسعه و ارتقای دادرسی الکترونیکی را مورد بررسی و نظارت ویژه قرار دهد.
رئیس شورای راهبری دادرسی الکترونیکی همین طور بر تشکیل جلسات این شورا در قالب هر ۶ ماه یکبار اصرار کرد.
در ششمین جلسه شورای راهبری دادرسی الکترونیکی، مقرر بود از «سامانه یکپارچه احکام قضایی» موسوم به «سیاق» در امتداد «توقیف و رفع توقیف برخط حساب بانکی در اجرای احکام» توسط رییس قوه قضاییه رونمایی شود، اما بنا بر پیشنهاد ریاست عدلیه، معیّن شد که با توجه به نقش مؤثر بانک مرکزی در ایجاد این سامانه، رونمایی از آن به زمان حضور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در بانک مرکزی موکول گردد.
رئیس قوه قضاییه در همین راستا از اقدامات انجام شده توسط «بانک مرکزی» و «مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه» در ایجاد سامانه «سیاق» که میانگین توقیف و رفع توقیف برخط حساب بانکی در اجرای احکام را از حدود ۲۰۰ روز به ۴ دقیقه می کاهد، قدردانی به عمل آورد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: استفاده از سامانه های الکترونیکی و ارائه خدمات مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات از طرف قوه قضاییه، هم سرعت رسیدگی به کار مردم در مراکز و مراجع قضایی را بالا برده
قبل از سخنان رییس دستگاه قضا، «زارع پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تقدیر از اقدامات قوه قضاییه در حوزه انجام خدمات مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات بمنظور تسهیل کار مردم در مراکز و مراجع قضایی اظهار داشت: استفاده از سامانه های الکترونیکی و ارائه خدمات مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات از طرف قوه قضاییه، هم سرعت رسیدگی به کار مردم در مراکز و مراجع قضایی را بالا برده و هم دقت در پروسه دادرسی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.
وی ادامه داد: همانگونه که طی مدت اخیر مسیر هوشمندسازی قوه قضاییه با شتاب بالایی طی شده است، امیدواریم این روند همچنان استمرار داشته باشد.
زارع پور اضافه کرد: تا کنون حدود ۹۰۰ ساختمان دستگاه قضایی بوسیله فیبرنوری به شکل اختصاصی به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند و طی تفاهم نامه ای که در ایام آتی با مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه خواهیم داشت، ۶۰۰ ساختمان دیگر قوه قضاییه را نیز طی سه سال به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهیم کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلان اینکه قوه قضاییه یکی از نخستین دستگاه هایی بود که در شهریور سال ۱۴۰۱ به پنجره ملی واحد خدمات هوشمند متصل شد، اظهار داشت: البته برخی بخش های قضایی همچنان به پنجره ملی واحد خدمات هوشمند متصل نشده اند و ما امیدواریم که با تاکیدات رییس قوه قضاییه دراین زمینه، روند اتصال سایر بخش های قضایی به این پنجره تسریع شود.
ایشان سپس صحبت های خود با اعلان اینکه طی ۲۰ ماه گذشته، ۴ هزار روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند و این در حالیست که طی ۴ سال قبل از آن حدود سه هزار و ۵۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده بودند، اظهار داشت: تا انتهای سال ۱۴۰۲ تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهیم کرد که این رخداد بزرگ، این امکان را فراهم می آورد که مردم از دورافتاده ترین نقاط روستایی هم بتوانند بصورت تصویری در جلسات دادرسی الکترونیکی حضور داشته باشند.
زارع پور با اعلان اینکه هم اکنون پروژه بزرگ فیبر نوری در ۱۵۰ شهر شروع شده است که با این رخداد، سرعت ارائه خدمات الکترونیکی ۸۰ برابر خواهد شد، اظهار داشت: در وزارت ارتباطات در حوزه تقویت شبکه داخلی کشور نیز اقدامات زیادی انجام شده و پروژه ای را در دستور کار داریم که تا ۷۰ درصد به ظرفیت شبکه مادر مخابراتی کشور اضافه خواهدنمود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور از ۲۳ درصد در آغاز دولت سیزدهم هم اکنون به حدود ۶۰ درصد است و این پیشرفت توسط مرکز ملی فضای مجازی نیز تایید شده است.
رشد ۶۲ درصدی ارسال شکواییه ها و گزارش های الکترونیکی فراجا به قوه قضاییه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰
کاظمی فرد رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه نیز در این نشست با اعلان اینکه یکی از مصوبات جلسه پیشین شورای راهبری دادسی الکترونیک، موضوع اجرای الکترونیک ماده ۳۷ آیین دادرسی کیفری بود، اظهار داشت: کار مشترکی که دراین زمینه میان قوه قضاییه و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران انجام شد از این قرار بود که چنانچه فردی به کلانتری مراجعه کند در همان محل شکواییه تنظیم و بصورت برخط برای مرجع قضایی ارسال شود و مرجع قضایی نیز تمام دستورات خودرا بصورت برخط برای کلانتری ارسال نماید و هیچگونه داده کاغذی میان دستگاه قضایی و مراجع انتظامی رد و بدل نشود.
وی ادامه داد: این پروسه که از سال ۱۳۹۹ بصورت آزمایشی شروع و از سال ۱۴۰۰ بصورت کامل در کل کشور اجرائی شد مزایای زیادی را برای مردم و قوه قضاییه به همراه داشته که از آن جمله می توان به تسریع در رسیدگی ها، کاهش هزینه ها، حذف رفت و آمدها و کاهش جعل و سوءاستفاده های احتمالی اشاره نمود.
کاظمی فرد در همین رابطه از رشد ۶۲ درصدی ارسال شکواییه ها و گزارش های الکترونیکی فراجا به قوه قضاییه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ آگاهی داد و اظهار داشت: هم اکنون تمامی کلانتری های مراکز استانها بصورت الکترونیکی به قوه قضاییه متصل هستند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اعلان اینکه یکی از راهبردهای سند تحول قضایی در حوزه کاهش اجرای ناقص و دیرهنگام برخی احکام قضایی، کاهش مداخلات انسانی در شناسایی اموال و دارایی های محکومان است، اظهار داشت: سامانه الکترونیکی شناسایی اموال محکوم مقابل که در دوره مسئولیت آقای زارع پور در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه افتتاح شد تا حالا برکات زیادی را به همراه داشته و ان شاالله طی روزهای آتی، موضوع توقیف و رفع توقیف برخط حساب بانکی در اجرای احکام نیز به قابلیت های این سامانه اضافه خواهد شد.
وی با اعلان اینکه سامانه الکترونیکی شناسایی اموال محکوم مقابل اکنون در اجرای احکام و بررسی دعاوی اعسار در شعب حقوقی مورد استفاده قرار می گیرد، اظهار داشت: سامانه الکترونیکی شناسایی اموال محکوم مقابل که تا کنون در یک میلیون پرونده مورد استفاده قرار گرفته، ۴ استعلام پرکاربرد موجودی حساب بانکی، دارایی بورس، پلاک ثبتی و پلاک انتظامی را شامل می شود.
کاظمی فرد با اعلان اینکه اکنون تعداد استعلاماتی که در سامانه الکترونیکی شناسایی اموال محکوم مقابل انجام شده به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار استعلام رسیده است، اظهار داشت: استقبال همکاران قضایی در استفاده از این سامانه رو به افزایش است.
فرزین رییس کل بانک مرکزی در این نشست با اشاره به ایجاد سامانه یکپارچه احکام قضایی موسوم به سیاق اظهار داشت: بانک مرکزی با هدف تسهیل و تسریع در اجرای احکام قضایی در شبکه بانکی و احقاق حقوق شاکیان محق مالی و همین طور دستیابی سریع و آسان و باکیفیت مردم به خدمات بین دستگاهی با همکاری قوه قضاییه و شبکه بانکی، اقدام به ایجاد سامانه یکپارچه احکام قضایی (سیاق) کرده تا با بهره بردن از این سامانه ابلاغ و اجرای احکام قضایی در شبکه بانکی بصورت برخط و لحظه ای صورت گیرد.
وی ادامه داد: با بهره بردن از سامانه سیاق از این پس با حذف مکاتبات کاغذی و دیوان سالاری بین دستگاهی و بوسیله گسترش تعاملات الکترونیکی بین نظام بانکی و دستگاه های قضایی، کلیه مراحل شناسایی حساب ها توسط مرجع قضایی استعلام موجودی لحظه ای حساب و صدور دستور مسدودی و رفع مسدودی حساب بصورت آنلاین و در لحظه و در تمام ساعات شبانه روز قابل انجام است.
فرزین افزود: با استقرار این سامانه متوسط اجرای حکم از ۲۰۰ روز در سال ۹۴ به حداکثر ۴ دقیقه در سال ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرده است که این امر تاثیر به سزایی در تحقق عدالت اجتماعی، کاهش زمان رسیدگی و حصول نتیجه در پرونده های قضایی به نفع مردم و همین طور جلوگیری از عدم اجرای احکام قانونی بواسطه برداشت از حساب های تحت پیگرد خواهد داشت.
رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: همین طور زیر ساخت مدرن نرم افزاری و سخت افزاری سامانه با به هم پیوستن کل بانکها در شبکه بانکی و قوه قضائیه با محوریت بانک مرکزی شکل گرفته است که ثمره این تلاش ۸ ساله گام بلندی در راستای تحقق عدالت قضایی ایجاد فرصت آحاد برابر برای دسترسی مردم به خدمات در کل جغرافیای کشور و تحقق دولت الکترونیک خواهد بود.
وی اشاره کرد: سامانه سیاق که برمبنای ماده ۱۹ و ۲۱ نحوه ی اجرای محکومیت های مالی و بند «الف» و «ت» ماده ۱۱۷ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه به راه افتاده است بطور متوسط سالانه بیش از ۵۰ میلیون نفر ساعت، صرفه جویی در رسیدگی به احکام قضایی مالی را محقق خواهدنمود.
سردار دولت خواه معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات فراجا نیز در این نشست از اتصال برخط هزار و ۲۰۰ کلانتری و پاسگاه به مراجع قضایی آگاهی داد.
حجت الاسلام نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس نیز با اعلان اینکه قوه قضاییه طی مدت اخیر در عرصه های در رابطه با مسائل الکترونیکی، عملکرد پیشتازانه ای داشته و موجب کوتاه شدن خیلی از فرآیندها شده است، اظهار داشت: عدم ارسال فیزیکی پرونده از کلانتری به شعبه قضایی و حذف رفت و آمدها و کاهش هزینه ها دراین زمینه، ثمرات بسیار زیادی داشته که می تواند به عنوان الگو به سایر قوا و بقیه دستگاهها معرفی شود.
وی همین طور خواهان آن شد که در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه موارد مدنظر خودرا خصوصاً در امتداد تسهیل امور مربوط به دادرسی الکترونیک، با نمایندگان مجلس در بین بگذارد.



You may also like