به گزارش سئو بوی، راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یک آرزوی دیرینه ای بود که امسال سازمان های بسیاری به این پنجره متصل و خدمات خویش را عرضه کردند.

به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، شکل گیری دولت هوشمند همچون اهداف مهم دولت سیزدهم است و به خدمتی هوشمند گفته می شود که آن خدمت بدون رجوع حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که این مورد آخر کار سختی است و نیازمند اتصال بانکهای اطلاعاتی همه دستگاههای دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خویش را با هم به اشتراک گذارند.
در جهت عرضه خدمات دولت به صورت هوشمند، دولت سیزدهم گامهای بلندی برداشته و آنرا به یک تکلیف قانونی برای همه دستگاه ها تبدیل کرد. بر مبنای قانون بودجه سال ۱۴۰۱، همه دستگاههای اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند مکلف شدند که سه فعالیت انجام دهند، اول این که پنجره واحد خدمات هوشمند خویش را راه اندازی کنند تا مردم از رفتن به سامانه های مختلف آنها اجتناب کنند، دوم حداقل یک سوم از خدمات پرکاربرد خویش را به صورت هوشمند از راه پنجره واحد خود عرضه کنند و سوم پنجره خدمات خویش را به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» متصل کنند؛ البته دستگاه ها دو تکلیف اول را باید تا پایان شهریور ماه به سرانجام می رساندند.

وزارت ارتباطات در اردیبهشت ماه و هشت ماه زودتر از مهلت قانونی «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» را راه اندازی نمود و تا شهریورماه از مجموع حدود ۱۵۰ دستگاهی که خدمات عمومی ملی دارند و مشمول قانون هستند، بیشتر از ۴۰ دستگاه به پنجره ملی متصل شدند و مابقی هم در کوشش برای انجام تعهد خود در مهلت قانونی بودند و از آغاز پاییز دستگاه و سازمان های زیادی به این پنجره متصل و خدمات خویش را از این طریق عرضه کردند. در ادامه این گزارش به معرفی و خدماتی که برخی سازمان ها به این پنجره متصل شدند می پردازیم.

سازمان تأمین اجتماعی

یکی از دستگاه هایی که خیلی زودتر از مهلت قانونی، به پنجره ملّی خدمات دولت هوشمند متصل شد، سازمان تأمین اجتماعی بود. این سازمان با اتصال و اشتراک بانکهای اطلاعاتی خود در پنجره ملّی، تا هم اکنون موفق به ارائه ۴۲ خدمت برخط به میلیونها بیمه گزار شده که در گذشته مجبور بودند با صرف وقت، هزینه و انرژی قابل توجهی خویش را برای دریافت خدمات مورد احتیاج به مراکز تأمین اجتماعی برسانند.

امروز میلیونها هموطن برای خدماتی چون، دریافت سابقه خدمات بیمه، محاسبه مبلغ مستمری بازنشستگان، بیمه کارگران ساختمانی، خدمات سلامت، پرونده الکترونیک، دریافت تاییدیه از مراجع پزشکی، درخواست کمیسیون پزشکی، درخواست هدیه ازدواج و نسخه الکترونیکی دیگر احتیاج به رجوع حضوری به مراکز تأمین اجتماعی در شهر و روستا را ندارند و در هر ساعت از شبانه روز و در زمان بسیار کوتاهی و به صورت کاملا مجانی این خدمات را می توانند دریافت نمایند.

خدمات مالیات در پنجره واحد خدمات هوشمند

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند که به نشانی www.my.gov.ir در دسترس عموم قرار دارد، خدمات الکترونیکی حوزه مالیات در چارچوب «درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی» بدون داشتن رجوع حضوری و با یک مرتبه احراز هویت به مودیان ارائه می شود. این خدمات شامل ۱۹ مورد است اما مهم ترین آنها عبارت است از سامانه های دریافت و پردازش اظهارنامه، اعتراضات و شکایات، شیوه استرداد مالیات و مالیات ارث.

سازمان بهزیستی کشور

سازمان بهزیستی کشور، نهادی دولتی است که مسئولیت تأمین سلامت اجتماعی جامعه را به عهده دارد و اصلی ترین دستگاه عرضه دهنده خدمات به نیازمندان در سرتاسر ایران است؛ خیلی از گیرندگان خدمات بهزیستی به صورت خاص نیازمند دریافت خدمات به صورت غیرحضوری و الکترونیکی هستند.

پیشخوان مجازی سازمان بهزیستی با ۱۰ خدمت هم اکنون بر روی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند قرار دارد متقاضیان به صورت یکپارچه و با یک مرتبه احراز هویت می توانند از آن بهره مند شوند. بعضی از پرکاربردترین خدمات پیشخوان بهزیستی را میتوان فرزندخواندگی، خدمات مشاوره، صدور، تمدید و ابطال پروانه و پاسخ گویی به شکایات مردمی نام برد.

گمرک

گمرک در بین دستگاههای اجرایی بعنوان یکی از سازمانهای مهمی است که دقت و سرعت در ارائه خدمات آن بسیار حائز اهمیت می باشد و هرگونه وقفه و اختلال در ارائه خدمات آن مشکلات جدی را برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد نمود. از طرفی همزمان با افزایش تصاعدی حجم متقاضیان خدمات گمرکی که به علل مختلف چون رونق بازار و رشد اقتصادی رخ می دهد، ادامه عرضه خدمات به روش های سنتی را حدودا ناممکن می سازد و مانع بزرگی در ایجاد رضایتمندی مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم خواهد بود.

از همین رو با برنامه ریزی های انجام شده، گمرک جمهوری اسلامی ایران به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد تا خدمات گمرکی به صورت یکپارچه، سریع و آسان و برخط در دسترس عموم مردم، تجار و فعالین اقتصادی کشور قرار گیرد. الان حدود ۵۰ خدمت شناسه دار این سازمان در قسمت های واردات، صادرات، ترانزیت داخلی و خارجی، محموله های پستی ورودی و خروجی و همینطور مسافری با تنها یک مرتبه احراز هویت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس می باشد. بطوریکه متقاضیان با رفتن به آدرس my.gov.ir می توانند از این خدمات به صورت تمام وقت و بدون رجوع حضوری بهره مند شوند که همچون آنها میتوان به خدماتی چون «تشریفات گمرکی بسته های پستی ورودی و خروجی»، «صدور پروانه صادرات قطعی»، «صدور پروانه ترانزیت داخلی و خارجی»، «رجیستری تلفن همراه»، «تعیین ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی» و «رسیدگی به اختلافات گمرکی» اشاره نمود.

سازمان مناطق آزاد، تجاری و صنعتی

سازمان مناطق آزاد، تجاری و صنعتی یکی دیگر از سازمان هایی است که به پنجره ملّی خدمات دولت هوشمند پیوسته است. با عنایت به شرایط خاص و حجم بالای خدمات این سازمان عرضه خدمات مورد نظر و در چارچوب پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گام مهمی در تسریع خدمات یاد شده به متقاضیان به حساب می آید.

هموطنان از این پس می توانند با رفتن به آدرس my.gov.ir خدماتی مانند صدور، تمدید، اصلاح، انتقال، تعلیق جواز تأسیس واحد صنعتی؛ صدور، تمدید، اصلاح، انتقال و تعلیق پروانه بهره برداری واحد صنعتی؛ صدور، تمدید، اصلاح، انتقال و تعلیق جواز تاسیس واحد صنعتی، استخراج رمز ارز، درخواست صدور کارت صنعتگر، درخواست ثبت شرکت برای شهروندان ایرانی و همینطور اتباع خارجی، صدور پروانه بهره برداری اقامتگاه بومگردی و خانه مسافر، صدور مجوز برگزاری نمایشگاه فرهنگی و هنری، درخواست واردات قطعات و ماشین آلات خط تولید، درخواست ثبت وادارت کالای همراه مسافر و… را در چارچوب پنجره ملّی خدمات دولت هوشمند دریافت نمایند.

علاوه بر سازمان های ذکر شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده است. اجرای قانون کار، رفع مشکلات جامعه کارگری، هدفمندسازی یارانه ها و برنامه ریزی برای نظام تعاون کشور از اصلی ترین وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حساب می آید. هم اکنون پنج زیرمجموعه از بدنه اصلی وزارت تعاون، خدمات الکترونیکی خود از راه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی https: //my.gov.ir/ عرضه می دهند.

درحالی که اتصال دستگاه ها به این پنجره ادامه دارد چندی قبل وزیر ارتباطات و فناوری اطاعات از اتصال حدود ۹۳ درصد دستگاه ها به پنجره ملی خدمات هوشمند اطلاع داد و اظهار داشت: راه اندازی پنجره ملی خدمات هوشمند آرزویی بود که در قدم اول راه اندازی شده و حدود ۳۰۰۰ خدمت از این طریق به مردم ارائه می شود که این اتفاق بزرگی است. همینطور معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات در این حوزه اعلام نمود که ۱۱ میلیون کاربر رجیستر شده هم از شهریورماه تا کنون از خدمات این پنجره استفاده می نمایند.





منبع:

You may also like