سئو بوی: سئو بوی: با تصمیم مایکروسافت جهت استفاده از برنامه هوش مصنوعی چت جی پی تی (ChatGPT) در موتور جستجوی بینگ، گوگل برای اولین بار در ۲۰ سال قبل ممکنست با رقابت روبرو شود.

به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، اپلیکیشن هوش مصنوعی چت جی پی تی ساخت شرکت OpenAI که اواخر سال ۲۰۲۰ به سرعت همه گیر شد، بعنوان ناجی یا نابودگر همه چیز، از استانداردهای آموزشی آکادمیک تا کل حرفه بازاریابی، توصیف شده و الان نوبت به موتورهای جستجو رسیده است.

گوگل بعنوان حاکم بلامنازع بازار جستجوی اینترنتی شناخته شده است اما بسیاری می گویند چت جی پی تی می تواند برتری این شرکت را به چالش بکشد.

وب سایت اینفورمیشن گزارش کرده است که مایکروسافت و شرکت OpenAI سرگرم همکاری برای یکپارچه کردن این فناوری در موتور جستجوی بینگ مایکروسافت هستند. مایکروسافت یک میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ در OpenAI سرمایه گذاری کرد و به نظر می آید این سرمایه گذاری درحال به ثمر نشستن است.

بینگ در بیشتر از یک دهه گذشته، عرصه را به گوگل واگذار کرده است اما گنجانده شدن فناوری چت جی پی تی، امکان دارد دلیل قانع کننده ای باشد که کاربران را ترغیب کند به جای گوگل، از بینگ استفاده نمایند.

علاوه بر اینکه استفاده از چت جی پی تی، سبب بهبود بینگ می شود، این مبادرت به نفع مایکروسافت خواهد بود چونکه شرکت OpenAI از خدمات ابری آزور استفاده می نماید.

در حالی که چت جی پی تی محبوبیت پیدا می کند، برخی از مدیران گوگل به اینسایدر گفتند: فناوری مورد استفاده در چت جی پی تی، محدودیت های آشکاری دارد که اغلب سبب تولید پاسخ های اشتباه می شود و استفاده از آن، گران است.

با این حال، بر اساس گزارش نیویورک تایمز، گوگل وضعیت قرمز در مورد چت جی پی تی اعلام نموده و مدیریت این شرکت، جهت استفاده از محصولات هوش مصنوعی، دیدارهایی برگزار کرده اند.

آیا گوگل مجبور می شود بهبود بیشتری پیدا کند؟

موتور جستجوی گوگل در چند سال قبل زیر ذره بین رفته است. آتلانتیک از موتور جستجوی گوگل انتقاد کرده و گفته است دیگر مثل سابق نیست. شرکت فست کامپانی می گوید: بدتر شده است و ماریسا مایر، کارمند سابق گوگل و مدیرعامل سابق یاهو گفته است کیفیت موتور جست و جوی گوگل ارتباط مستقیمی با کاهش کیفیت وبسایت هایی دارد که باید به آنها نگاه کند. وبسایت فناوری تِک کرانچ در اوت گزارش کرد گوگل تدابیری را برای بهبود رتبه بندی وب سایتهای کیفیت بالا، به اجرا گذاشته است.

اما در مورد چت جی پی تی، باآنکه برخی از کاربرانی که از این برنامه بهره برده اند، نتایج خیره کننده ای را دریافت کرده اند اما چت جی پی تی هنوز راه طولانی در پیش دارد تا به یک محصول جا افتاده تبدیل گردد. همان گونه که یک تحلیلگر مورگان استنلی گفته است، برای اینکه یک محصول واقعا اثرگذار باشد، باید راه کاری عرضه نماید که باید ۱۰ برابر بهتر از دومین گزینه عالی باشد. بینگ مجهز به چت جی پی تی، باید خودش را ثابت کند.

اما اگر یکپارچه شدن چت جی پی تی در بینگ با استقبال کاربران روبرو شود، امکان دارد سبب شود گوگل هم دست به کار شده و قابلیت های جستجوی زبان طبیعی را عرضه نماید.

در واقع، گوگل با مدلهای زبانی که چت جی پی تی استفاده می نمایند، بیگانه نیست. مدل دقیقی که چت جی پی تی از آن استفاده می نماید، توسط گوگلی های سابق ساخته شده است. این غول اینترنتی، مدل زبان خود به نام لامدا (LaMDA) را دارد که بعد از ادعای یک مهندس گوگل در رابطه با قدرت درک آن، برای مدت کوتاهی سر و صدا به پا کرد.

اما گوگل باید در رابطه با تأثیر بکپارچه کردن مدلهای زبان طبیعی در کسب و کار خود، فکر کند. گوگل به درآمد تبلیغات متکی است و معمولاً لینک های اسپانسر را در بین نتایج جستجو قرار می دهد. باید دید آیا یک زبان طبیعی از چنین مدلی حمایت می کند یا خیر.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، با این وجود، موتور بینگ مایکروسافت برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ که راه اندازی گردید، امکان دارد بالاخره شانسی برای جلو زدن از گوگل پیدا کند.




You may also like