سئو بوی: پیش نویس سند نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی که با مشارکت نخبگان دانشگاهی، صنعتی و بخش خصوصی در مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شده بود به مرحله انتشار رسید.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی که قبل از این با هدف تهیه برنامه عملیاتی، اجرائی و نقشه راه گسترش زیرساخت ها و کاربردهای توسعه هوش مصنوعی، نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی را تدوین کرده بود، امروز مبادرت به انتشار پیش نویش این نقشه راه کرد تا امکان بهره برداری از آن برای ذینفعان صنعت هوش مصنوعی فراهم گردد.
محمد شهرام معین – رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه – در رابطه با هدف و چگونگی تنظیم و تدوین این سند اظهار داشت: برای تدوین این نقشه راه از متدولوژی شورای عالی عتف استفاده شده که شامل مطالعات تطبیقی، تحلیل محیط، نظر سنجی از خبرگان و تدوین چشم انداز می باشد. همین طور سیاست های کلان، ارزش ها و راهبردهای کلان، اقدامات ذیل راهبردها و برنامه ها و پروژه ها و کارهای ذیل اقدامات نیز در این نقشه راه ملاحظه شده است.
طبق اعلام پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی همین طور با اعلان اینکه این سند در دو بخش کلی توسعه کاربردها و توانمندسازها ارائه شده، بیان کرد: در بخش توسعه کاربردها هدف استفاده از هوش مصنوعی در زمینه های اولویت داری همچون سلامت، حمل و نقل و کشاورزی، آموزش، صنعت و محیط زیست است.
معین اضافه کرد: در بخش دوم یا همان توانمندسازهای هوش مصنوعی، تربیت نیروی انسانی متخصص، زیرساخت ها، استانداردها، آزاد سازی داده ها و موضوعات حقوقی و اخلاقی هوش مصنوعی از با اهمیت ترین موارد هستند.
رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد: این مرکز ضمن اعلام آمادگی خود جهت همکاری با نهادهای مختلف و سازمان های در رابطه با حوزه های کاربردی، تجربه کسب شده در تدوین نقشه راه را نیز در اختیار آنها قرار خواهد داد تا نهادها و سازمان ها از فناوری هوش مصنوعی بهره لازم را ببرند.
یکی از مهم ترین تغییراتی که در سده اخیر در همه بخش های سیاسی، حقوقی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی و در سطوح مختلف فردی، سازمانی و اجتماعی در جوامع مختلف شایع شده، توسعه هوش مصنوعی است. کشورهای مختلف همچون ایالات متحده امریکا، چین، آلمان و سنگاپور سرمایه گذاری ویژه ای بمنظور نهادینه سازی و توسعه هوش مصنوعی انجام داده اند و در سیاستگذاری ها، راهبرد نگاری ها و عملیات مختلف مدیریتی، اقتصادی و اجتماعی به تدوین اسناد بالادستی و تشکیل و تأسیس سازمان ها و نهادها و مؤسسات مختلف اهتمام ویژه ای مصروف داشته اند. در جمهوری اسلامی ایران نیز با وجود کوشش های انجام شده، خلأهای جدی در توسعه هوش مصنوعی وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها، عدم تدوین برنامه کلان، جامع و راهبردی بمنظور توسعه هوش مصنوعی می باشد.
باتوجه به پیش بینی رشد بیش از پیش به کارگیری هوش مصنوعی در زمینه های مختلف شامل بهداشت و سلامت، کشاورزی، اقتصاد، حمل و نقل، انرژی و… نیاز به هوش مصنوعی بیش ازپیش احساس می شود چونکه هوش مصنوعی یک فناوری قدرتمند، همه منظوره و انعطاف پذیر است که می تواند موجب پیشرفت خیلی از صنایع و کسب وکارها شود.
در همین راستا و بمنظور افزایش گستره استفاده از خدمات این حوزه، هوش مصنوعی هم در بخش فنی و هم در بخش غیرفنی (اخلاقی، قوانین و… ) دائماً درحال تغییر بوده تا بتواند کارایی و ظرفیت خودرا در کنار خاصیت پوشش دهی جامع و مناسب افزایش دهد.
بدین سبب در این سند به تدوین چشم انداز، اهداف کلان و همین طور تعیین روش دستیابی و اقدامات، فعالیت ها و پروژه های موردنیاز جهت توسعه فناوری های هوش مصنوعی اقدام شده است. متدولوژی مورداستفاده در پروژه ترکیبی از متدولوژی “تدوین برنامه راهبردی هوش مصنوعی مجمع جهانی اقتصاد” و متدولوژی “تدوین اسناد ملی فناوری های راهبردی” می باشد.
علاقه مندان می توانند این پیش نویس را در این لینک ببینند.




منبع:

You may also like