به گزارش سئو بوی یک کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه والدین کلید اصلی مبحث اینترنت کودکان هستند، اظهار داشت:  باید به این سمت برویم که طیفی از طریق حل ها را در اختیار والدین بگذاریم و درباره آنها اطلاع رسانی نماییم و والدین بتوانند بین این امکانات انتخاب کنند.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، موضوع اینترنت کودکان در سالهای قبل و دولت های مختلف بارها مطرح گردیده است و بنظر می رسد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم هم بنا دارد دراین زمینه اقدامات جدی انجام دهد. عیسی زارع پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- که سال گذشته، از راه اندازی اینترنت پاک کودک و نوجوان آگاهی داده بود، توضیح داده است که ارائه اینترنت مخصوص کودکان یک جور تخصصی کردن استفاده از اینترنت است که حالا با اینترنت کودک شروع شده و پلت فرم های مطرح دنیا اکانت کودک و ابزار کنترل والدین روی پلت فرم خود راه اندازی می کنند تا پدر و مادرها روی محتوایی که در اختیار کودکان شان قرار می گیرد نظارت داشته باشند.
البته قبل از این هم اقداماتی همچون راه اندازی سیمکارت کودکان به راه افتاده بود که با بهره گیری از آن، والدین بتوانند زمان بندی استفاده از خدمات تلفن همراه (تماس، پیامک و اینترنت) را برای فرزند خود تنظیم کنند و ازراه دور می توانند به مدیریت سیمکارت فرزند خود بپردازند و کودکان نیز آزادی عمل و امکان استفاده از تلفن همراه شخصی را در فضای امن تجربه کنند. همین طور ویژه سازی رسانه های اجتماعی و پیامرسان ها برای کودکان، مناسب سازی اپلیکیشن ها و اجرای طرح های در رابطه با والدگری (Parenting)، آموزش و آگاه سازی کودکان، والدین و معلمان از تهدیدها و فرصت های مجازی، راه اندازی VOD های مختص کودکان و ایجاد مراکز شتاب دهی مختص حوزه کودک همچون اقدامات انجام شده بخش خصوصی دراین زمینه بوده است.
از طرف دیگر چند روز پیش مهدی سالم -سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- در شبکه اجتماعی توییتر با طرح این نظرسنجی که آیا برای مراقبت از فرزندانتان در فضای مجازی، تمایل به استفاده از اینترنت ایمن دارید، استفاده از سیمکارت نوجوان، امن کردن نت منزل با نصب فهرست سفید روی مودم یا اکسس پوینت منزل، استفاده از پرنتال کنترل را جزو روش های ایمنی از فرزندان اعلام نمود.
نقطه محوری داستان در اینترنت کودکان، والدین هستند
در این جهت محمد کشوری -کارشناس فناوری اطلاعات- در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره ساختن اینترنت امن برای کودکان، بیان کرد: موضوع اینترنت کودک، داستان جدیدی نیست و از سالهای ۱۳۹۳ هم مطرح بود، در زمان دولت اول آقای روحانی، این مفهوم که اینترنت امنی مخصوص کودکان داشته باشیم، مطرح بوده و در دولت دوم آقای روحانی هم این طرح باردیگر افتتاح شد، اما مساله اصلی دراین زمینه این است که نقطه محوری داستان در اینترنت کودکان، والدین هستند.
وی افزود: کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال که به تنهایی نمی توانند سیمکارت و اینترنت داشته باشند، بدین سبب والدین باید این ابزارها را تهیه کنند و نرم افزارهای کنترل گری والدین هم مخصوص والدین است. بدین سبب می توان اظهار داشت که موضوع اینترنت کودک، کاملا از مسیر والدین می گذرد، درنتیجه تا آن زمان که والدین به این ضرورت نرسند که اینترنت کودک الزامی است، یا این که ندانند یا نتوانند از این توانایی استفاده کنند، یا درنهایت این که نخواهند این کار را انجام دهد، همه این اقدامات بی فایده است.
این کارشناس فناوری اطلاعات اشاره کرد: اگر به این باور برسیم که کلید اصلی موضوع اینترنت کودکان، والدین هستند، تمرکزمان را روی آنها می گذاریم. اگر بخواهیم نرم افزاری توسعه دهیم یا سیم کارتی ارائه دهیم یا هر راهکار دیگری، این اقدامات باید اول از همه به اطلاع والدین برسد. حتی اگر همه این بخش ها هم بهترین اقدامات را فراهم آورند، تا آن زمان که به اطلاع والدین نرسد و آنها توجیه نشوند و نخواهند، هیچ فایده ای ندارد.
صداوسیما باید در حوزه اینترنت ایمن، فرهنگ سازی کند
کشوری با اعلان اینکه اگر فرض نماییم ابزارهایی که تا حالا برای رسیدن به هدف اینترنت امن ارائه شده، ایرادی نداشته است، باید دید چرا تا حالا این طرح ها از سیمکارت های مخصوص کودکان و نرم افزارهای کنترلگری والدین، موفق نبودند، اظهار داشت: زمانی صداوسیما با تبلیغات خود، مقررات راهنمایی و رانندگی را روشن می کرد که به فرهنگ سازی خیلی کمک کرد، اقدامات مخصوص اینترنت کودکان را هم می شود به همین صورت در صداوسیما که هنوز هم فراگیرترین رسانه کشور است و بخصوص روی والدین هم نفوذ دارد، آموزش داد.
وی افزود: شاید در دو سال اخیر، رسانه های اجتماعی پررنگ تر شدند، اما تا قبل از آن صداوسیما نفوذ بالایی داشته و همین حالا هم تاثیر زیادی دارد، اما این تاثیر نادیده گرفته شده است. بدین سبب اگر وزارت ارتباطات در دوره ی جدید هم، بهترین سیمکارت را ارائه کند، بهترین نرم افزارها را توسعه دهد اما اگر به اطلاع پدران و مادران نرسد، فرهنگ سازی نشود و به اشتباه به جامعه منتقل شود، تاثیر خودرا نخواهد داشت.
این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به ذهنیتی که در کاربران نسبت به طبقه بندی کردن اینترنت بوجود آمده، بیان کرد: یکی از دلیلهای انتقال بد هم این است که گاهی نسبت به تصمیماتی که گرفته می شود، بدبینی وجود دارد؛ بطورمثال این ذهنیت که بخواهند اینترنت را محدود کنند؛ امروز اینترنت کودکان عرضه می شود و فردا اینترنت دانشجویان و اساتید دانشگاه ها و….
باید پذیرفت یک سری از نرم افزارها برای کودکان مناسب نیست
کشوری افزود: بزرگسالان باید مختار باشند بین پلت فرم های مختلف انتخاب کنند، اما باید قبول نماییم یک سری از این نرم افزارها برای کودکان مناسب نیستند، کمااینکه خیلی از آنها خودشان شرط بالای ۱۳ یا ۱۸ سال سن را برای عضویت گذاشته اند. بدین سبب ما هم باید اطمینان حاصل نماییم که کودکان از شبکه هایی که برایشان مناسب نمی باشد، استفاده نکنند؛ برای این کار هم طیفی از راه حل در اختیار والدین قرار می دهیم، از سیمکارت مخصوص تا نرم افزار کنترلگری والدین یا ایجاد فهرست سفید برای سایت های مخصوص کودکان.
وی اشاره کرد: در عین حال و با وجود همه امکانات، ممکنست برخی والدین نخواهند ابزارهای کنترلی را برای کودکان خود اعمال کنند و حتی با آگاهی از وجود سایت های مخرب، فیلترشکن در اختیار کودکانشان قرار دهند؛ حتی اگر این تصمیمشان اشتباه باشد، نمی توان آنها را مجبور کرد. تنها راهکار این مساله فرهنگ سازی است که باز هم ممکنست برخی تمایل نداشته باشند، اما مهم این است که والدین حق انتخاب داشته باشند. والدینی که معتقدند بطورمثال اینستاگرام مناسب فرزندشان نیست، باید گزینه جایگزینی داشته باشند و این گزینه به اطلاعشان برسد.
این کارشناس فناوری اطلاعات در آخر اشاره کرد: همزمان هم باید به بزرگسالان اطلاع دهیم که راه اندازی اینترنت کودکان به این معنا نیست که در آینده بخواهیم اینترنت بزرگسالان را هم محدود نماییم. اما در عین حال، اینترنت کودک لازم و لازم است و والدین باید حق انتخاب های گوناگون داشته باشند و اطلاع رسانی مناسبی به آنها صورت گیرد. البته صرف سیمکارت کودک داشتن هم ابزار کافی نیست، برای اینکه شاید بسیاری افراد از اینترنت ثابت استفاده می نمایند و باید برای آنها امکانات مناسبی برای کنترل گری والدین وجود داشته باشد و سیاست ها روی سیمکارت متمرکز نباشد.




منبع:

You may also like