آمارها و گزارش ها نشان داده است اینستاگرام یکی از پرکاربردترین شبکه های اجتماعی در ایران بشمار می رود.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: مقایسه آمار منتشرشده از جانب مرکز پژوهشی بتا نشان داده است از بهمن سال قبل تابحال یک میلیون کاربر ایرانی به این اپلیکیشن اضافه شده و از ۴۷ میلیون به ۴۸ میلیون رسیده است. اما اهمیت این شبکه اجتماعی به همین جا ختم نمی گردد و بررسی ها نشان می دهند تعداد زیادی از صفحات موجود در این شبکه، به فعالیتهای تجاری اختصاص دارند و این صفحات تجاری عموما متعلق به کسب وکارهای خانگی، بومی و غیررسمی هستند و فضای این بستر اجتماعی به تدریج به سمت یک بازارگاه بزرگ برای کسب وکارهای خرد و خانگی رفته به صورتی که ارتزاق تعداد زیادی از خانوارها حالا به وجود اینستاگرام گره خورده است.
یک میلیون و ۷۰۰ هزار کسب و کار
درحقیقت اینستاگرام و بعضی دیگر از شبکه های اجتماعی، سبب حذف هزینه هایی مانند اجاره مغازه یا فروشگاه، سرمایه گذاری کلان ابتدای کار و حتی حذف هزینه سربار شده اند. بررسی های مرکز پژوهشی بتا نشان داده است که پارسال بیشتر از یک میلیون و ۷۰۰ هزار کسب و کار در اینستاگرام فعالیت داشته اند که حداقل ۲۰۰ هزار کسب و کار بزرگ و متوسط را شامل می شده و ۵۰۰ هزار کسب و کار استانی و بومی که هر کدام از این صفحات، منبع درآمد ماهانه یک یا چند نفر بوده است. در این بین یک میلیون صفحه هم در اینستاگرام وجود دارد که درآمد حداقلی دارند.
پیش از این هم تجارت نیوز، گزارشی به نقل از مرکز آمار منتشر نمود که نشان می داد ۶۵ درصد مردم ایران از شبکه های مجازی و پیام رسان ها استفاده و ۲۰ درصد آنها معادل ۱۱ میلیون نفر از راه شبکه های مجازی کسب درآمد می کنند. یعنی درآمد و اشتغال ۱۱ میلیون ایرانی وابسته به اینترنت و این شبکه هاست.
نکته مهم تر این که اینستاگرام با ۸۳ درصد در صدر استفاده کسب و کارها قرار دارد که این یعنی حدود ۹ میلیون نفر از راه اینستاگرام درحال کسب درآمد هستند.
آنچه مشخص است فضای پیش روی اینستاگرام نه فقط بعنوان یک شبکه سرگرم کننده و تفریحی، بلکه بعنوان بستری برای انجام فعالیتهای تجاری مطرح است. از آنجائیکه مرجعی قانونی و رسمی برای مدیریت مبادلات انجام شده در اینستاگرام وجود ندارد، میزان گردش مالی حاصل از مبادلات کالا و خدمات در این پلت فرم قابل محاسبه نیست.
اصلی ترین مشاغل اینستاگرامی
اصلی ترین حوزه کسب و کاری در اینستاگرام، پوشاک و پس از آن آرایشی و بهداشتی و در رتبه سوم مشاغل حوزه مشاوره و خدمات و در چهارمین جایگاه لوازم منزل و کسب و کارهای در رابطه با آن و پس از آن مواد غذایی قرار دارد. لوازم ساختمانی و دکور منزل و زیورآلات در جایگاه بعدی و همینطور در انتهای نمودار لوازم خودرو و کسب وکارهای در رابطه با گل و گیاه و حیوانات و در سه عنوان آخر کتاب، موبایل و لوازم الکترونیکی و دیگر کسب و کارها که به تنهایی سهم جدی نداشته اند، قرار دارد.






منبع:

You may also like