مهم ترین رخدادها و تحقیقات سایبری جهان در مجله هفتگی سایبرنما بررسی گردید.
به گزارش سئو بوی به نقل از سازمان فضای مجازی سراج، چهل و پنجمین شماره مجله هفتگی «سایبرنما» که توسط مرکز تحقیقات و آینده پژوهی سازمان فضای مجازی سراج انتشار یافته است، با معرفی آخرین و مهم ترین رخدادهای تکنولوژیک دنیا و تبیین اهمیتِ آنها در آینده بشریت، شما را با مسیر انقلاب تمدنی سایبری آشنا می کند. مجله این هفته سایبرنما به معرفی نسل آینده بازی های ویدئویی مبتنی بر بلاک چین پرداخته است. در ادامه به طراحی پلت فرم تشخیص ناهنجاری در اینترنت اشیا بوسیله ی یک شرکت اسرائیلی، تحویل کالا با پهپاد توسط شرکت والمارت، ممنوعیت صادرات تکنولوژی های کوانتوم به هشت شرکت چینی و حرکت پروژه «ربات های روزمره» شرکت آلفابت از وضعیت آزمایشگاهی به سمت تجاری سازی اشاره شده است. متن کامل این مجله به شرح زیر است: ۱. آیا بلاک چین و NFT آینده بازی های ویدئویی هستند؟ تا امروز شما برای بازی کردن یک بازی باید پول پرداخت می کردید و آن بازی را بعنوان یک «محصول سرگرم کننده» می خریدید. بازی کردن مانند هزینه کردن برای اوقات فراغت در یک سفر تفریحی بود. اما به نظر می آید که مسیر آینده بازی های ویدئویی به همین ترتیب پیش نخواهد رفت. بازی ها آن قدر زیاد شده اند که شاید آنها برای «خریدِ زمانِ شما» باید به شما پول پرداخت کنند. بلاکچین در بازی های ویدئویی سابقه کمی ندارد اما پژوهشگران بر این باور هستند که آینده اقتصاد صنعت بازی (به خصوص از آن جهت که بازی های ویدئویی پیش درآمدی بر تمدنی سایبری هستند) بزودی متحول خواهد شد. بازی کردن چیزی جدا و متفاوت (به عنوان اوقات فراغت یا سرگرمی) از زندگی عادی نخواهد بود و «کارکردن» در بازی های ویدئویی معنادار می شود. این پیشبینی ها در حالی است که برخی شرکتهای بزرگ در مدیریت صنعت بازی های ویدئویی (مانند اپل، گوگل و valve) در مقابل این روند مقاومت کرده اند و اجازه توزیع بازی های مبتنی بر بلاک چین را نمی دهند. باید منتظر ماند و دید که «نبرد بر سر صنعت بازی های ویدئویی» چه زمانی رسماً شروع می شود. ۲. یک شرکت اسرائیلی پلت فرم تشخیص ناهنجاری در اینترنت اشیا را بوجود آورده است در آینده پیش رو همه چیز به اینترنت متصل خواهند بود. این یعنی هر وسیله ای مانند میز، کتاب، یخچال، دیوار، پارکت ها یا حتی سنگ فرش های خیابان نیز به یک شبکه امن یا شبکه جهانی متصل خواهند بود. این آینده با تمام امکانات جدیدی که به منظور زندگی کردن به ارمغان می آورد یک «معضل بزرگ امنیتی» هم است: این که داده ها دست کیست، چه کسی به آنها دسترسی دارد و چطور می توان از این داده ها استفاده کرد؟ کسی که بتواند زودتر پروتکلهای امنیتی پایداری را برای چنین جهانی طراحی کند، برنده آینده اطلاعات و امنیت خواهد بود. در همین زمین بازی است که یک شرکت اسرائیلی پلتفرمی را طراحی نموده تا بتواند با استفاده از هوش مصنوعی حجم عظیمی از اشیا متصل به اینترنت را رصد کرده و با محاسبات ریاضی احتمالات ناهنجاری در این شبکه عظیم را پیشبینی و مرتفع سازد. مدیریت امنیتی این حجم عظیم اشیا اینترنتی و داده های ساخته شده توسط آنها می تواند معیار «قدرت و قوت در فضای مجازی آینده» را تعیین کند. ۳. والمارت تحویل کالا با پهپاد را شروع کرد دو هفته پیش بود که از ابرخرده فروش آمریکایی یعنی شرکت والمارت و طرح های آرمانی این شرکت برای هوشمندسازی لجستیک این شرکت صحبت کردیم. چندی نگذشت که خبری دیگر از این شرکت منتشر شد: انتقال بسته های خرید با استفاده از پهپادها. مشتریان این شرکت می توانند برخی اقلام کوچک و سبک مانند پوشک، تن ماهی، بشقاب های کاغذی و … را با استفاده از دلیوری پهپادی تحویل بگیرند. والمارت پیش از این نیز اعلام نموده بود که برنامه مفصلی برای پیاده سازی دلیوری پهپادی را پیاده سازی خواهد نمود اما درحال حاضر به علت محدودیت های قانونی در پرواز پهپادی منطقه های زیر پوشش این نوع از تحویل کالا بسیار محدود است. به نظر می رسد تکنولوژی تحویل هوشمند و خودکار پهپادی در سرتاسر جهان به اندازه ی کافی پیشرفت کرده است اما رگولاتوری و قانون گذاری برای پرواز حجم کثیری از پهپادهای حامل احتمالاً تا سال ها زمان ببرد. خوب است که رگولاتورهای ایرانی نیز از همین حالا به فکر طراحی قواعد پرواز پهپادهای خودران در فضای شهری باشند. ۴. آمریکا صادرات کوانتومی به ۸ شرکت چینی را ممنوع کرد نبرد سرد تکنولوژیک میان چین و ایالات متحده ابعاد گوناگونی دارد. یک سر این رقابت در ارتباط با تلاش هر دوی این کشورها برای اختراع تکنولوژی های قوی تر نسبت به دیگری است و سر دیگر، تلاش هر دو برای تخریب پروژه ها یا پیشگیری از پیشرفت آن دیگری است. به نظر می رسد ایالات متحده در زمینه دوم رفتاری پرخاشگرانه تر نسبت به چین دارد. این کشور چند ماه پیش قانونی را وضع کرد که به سبب آن هیچ شرکت چینی نمی تواند بدون حق فسخ یک طرفه طرفِ آمریکایی در هیچکدام از برنامه های تولید ایالات متحده شراکت کند. هفته گذشته اعلام گردید که IBM قوی ترین کامپیوتر کوانتومی جهان را ساخته است و حال وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام نموده است که صادرات تکنولوژی های کوانتوم به هشت شرکت چینی بطور کلی ممنوع می باشد. علت اتخاذ این تصمیم توانایی تکنولوژی های کوانتوم برای رخنه ی امنیتی به سیستم های نظامی اعلام شده است و در بیانیه ی این وزارت خانه بر این مسئله تاکید گردیده است که ایالات متحده به دنبال رمزنگاری های پست کوانتومی بر روی سیستم های نظامی خود است. ۵. ربات های روزمره آلفابت از آزمایشگاه خارج می شوند امروزه ربات ها در صنایع سنگین (مانند تولید خودرو) به صورت گسترده استفاده می شوند اما ما آنها را کمتر پیرامون خودمان و در زندگی روزمره مان دیده ایم. تصور ما از ربات های امروزی ماشین های غول پیکری است که بازوهای بزرگی دارند و درحال جوشکاری هستند اما فیلمهای سینمایی به خوبی ما را با نوع دیگری از روبات هایی که می توانند در خانه هایمان حضور داشته باشند نیز آشنا کرده است. شرکتهای مختلفی مانند تویوتا یا سامسونگ پیش از این ربات های خدمتکار یا ربات های آشپز را معرفی کرده اند اما این دفعه یک نام بزرگ یعنی گوگل به میدان آمده است. بنا بر اعلامیه شرکت آلفابت پروژه «ربات های روزمره» از وضعیت تحقیقاتی و آزمایشگاهی خودش خارج شده است و الان بعنوان یک شرکت اقماری به سمت تجاری سازی قدم برمی دارد. این ربات ها که از تکنولوژی یادگیری ماشینی استفاده می نمایند می تواند محیط پیرامونی خودرا بفهمند و به دیگران در کارهای روزمره شان مانند آشپزی، تمیزکاری، نوشتن نامه و … کمک کنند. پیشبینی می شود که تا سال ۲۰۳۵ چیزی در حدود ۴۰ درصد جامعه ی بشری به چنین ربات هایی دسترسی داشته باشند.

You may also like