سئو بوی: کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات معتقدند هوش مصنوعی قادر به تشخیص اطلاعات درست از نادرست نیست و در صورتیکه برخی افراد فکر می کنند با هوش مصنوعی، امکان حذف افراد وجود دارد، اما فناوری هوش مصنوعی به همان اندازه افرادی که آنرا طراحی نموده اند، کارآمد است و در این میان رگولاتورها وظیفه به حداقل رساندن تهدیدات و حداکثر کردن منافع را بر عهده دارند.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، با یکپارچه شدن فزاینده هوش مصنوعی با فناوری های اطلاعات و ارتباطات (ICT) که سهم مهمی در تجارت، جوامع و زندگی ما دارد، رگولاتورها با وظیفه پیچیده به حداقل رساندن تهدیدات و حداکثر کردن منافع مواجهند. هوش مصنوعی بطور فوق العاده ای کاربردی است؛ هوش مصنوعی در حال تعبیه شدن در هر کجاست. مهم نیست که آیا شما در حرفه پزشکی مشغول هستید یا در تولید یا حتی در کشاورزی، شما با برنامه های کاربردی هوش مصنوعی سر و کار خواهید داشت.
ماشین های دارای هوش مصنوعی قادرند حجم عظیمی از داده های به دست آمده از منابع مختلف را برای انجام طیف گسترده ای از وظایف، بررسی نموده و آنها را به کار ببرند. گسترش هوش مصنوعی دوگانگی های مختلفی نظیر خطرات و فرصت ها، انسان و ماشین، محدودیت ها و توانمندسازها به وجود آورده است. رگولاتورها باید با این موضوعات و عدم اطمینان برای ایجاد زیرساختی امن و ایمن برای توسعه هوش مصنوعی تعامل داشته باشند.

هوش مصنوعی جهانی که ما می شناسیم را تغییر می دهد
زمانی که هوش مصنوعی فرصتی مناسب از جانب فناوری بود، خیلی وقت است که سپری شده است. بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، آناستازیا لاترباخ، نویسنده همکار کتاب «ضرورت هوش مصنوعی» می گوید: هوش مصنوعی یکی از قدرتمندترین فناوری های روی این سیاره است و پتانسیل باورنکردنی برای و بازتعریف تجارت، جوامع و سبک زندگی ما دارد. اینترنت قبل از این حدود ۲۰ درصد از اقتصاد جهانی را متحول کرده است و هوش مصنوعی مابقی آنرا تغییر شکل خواهد داد. این یعنی همین الان که ما صحبت می نماییم، ۸۰ درصد اقتصاد توسط هوش مصنوعی در حال تغییر شکل است.
بنا بگفته کمال حسین اویچ، مدیر دپارتمان زیرساخت های ITU، هوش مصنوعی می تواند یک تغییردهنده واقعی بازی باشد اما می تواند اثرات جدی و مشکلات بالقوه ای را نیز ایجاد کند. با وجود اینکه تأثیر بالقوه هوش مصنوعی در شرایط تغییر جهانی هنوز کاملاً روشن نیست، حسین اویچ از احتیاط و دقت در مقررات گذاری حمایت کرد.
همین طور طبق اظهارات الکساندر استویانویچ، مدیر اجرایی و بنیانگذار AVA، هوش مصنوعی قادر به تشخیص اطلاعات درست از نادرست نیست. وی به قضیه هکرهایی اشاره نمود که اطلاعات نادرست درباب ترافیک شدید را روی سیستمی گذاشتند که از اطلاعات راجع به منبع ترافیک برای مدیریت خیابان های شهر استفاده می کرد، اما منجر به تأخیر شد.
از طرفی چاره کاهش خطرات هوش مصنوعی شاید در مشکلات مربوط به آن تعبیه شده باشد. نیل ساهوتا، استاد مخترع IBM و راهنمای توسعه تجارت جهانی برای گروه واتسون IBM می گوید: هوش مصنوعی به خودی خود می تواند بعنوان یک دفاع کننده مقابل حملات خدمت کند. فناوری هوش مصنوعی، همانطور که قدرتمندتر می شود، بیشتر قادر به پیش بینی حملاتی می شود که ما هنوز تصورش را نکرده ایم.
اما فیلیپ ریتینگر، مدیرعامل اتحاد جهانی سایبری می گوید: ما باید خدماتی را ارائه نماییم که امنیت سایبری را در خود داشته باشد. توسعه محصولات و خدماتی که از هوش مصنوعی برای دفاع فعالانه مقابل حملات سایبری استفاده می نمایند، مهم می باشد. ما باید خدماتی را ارائه نماییم که امنیت سایبری را در خود داشته باشد. پتانسیل بزرگ هوش مصنوعی، توانایی ارائه آن خدمات زیربنایی را به یک روش امن تر امکان پذیر می کند.

انسان در مقابل ماشین
اما حالا این سوال مطرح می شود که آیا پیشرفت در هوش مصنوعی تأثیر منفی بر انسان خواهد داشت؟ لوییجی ریبافی، دبیر کل سازمان امنیت سایبری اروپایی (ECSO) می گوید: فاکتور انسانی همیشه مهم تر از فناوری خواهد بود. از طرفی سرژ دروز، معاون شرکت CERT و رئیس هیات مدیره FIRST می گوید: من واقعاً در مورد ماشین هایی که وظایف انسان ها را به عهده می گیرند نگران نیستم. من نگران غرق شدن در باتلاقی از ماشین هایی هستم که کامل نیستند.
مهندسان همچنان نقش حیاتی در طراحی الگوریتم های جامع، امن و موثر دارند. بگفته ایلیا کولوشنکو، مدیرعامل شرکت High-Tech Bridge، برخی افراد فکر می کنند که با هوش مصنوعی، امکان حذف افراد وجود دارد. اما فناوری هوش مصنوعی به همان اندازه کارآمد است که افرادی که آنرا طراحی نموده اند، هستند. همین طور میهو ناگانوما، مدیر اداره تحقیقات رگولاتوری و بخش استراتژی امنیت سایبری شرکت NEC می گوید: هوش مصنوعی نیاز به حضور متخصصان با مهارت را به وجود می آورد برای اینکه تصمیم آخر باید توسط انسان گرفته شود.

چطور هوش مصنوعی اخلاقی و کامل ایجاد کنیم؟
مقررات هوش مصنوعی نه فقط باید امنیت و ایمنی را در نظر بگیرد، بلکه اخلاق و جامعیت را نیز باید مد نظر داشته باشد. مایک بست، مدیر موسسه دانشگاهی سازمان ملل متحد در محاسبات و جامعه (UNU-C) می گوید: ما همه باید با چشمان کاملاً باز و با ملاحظات اخلاقی و موضوعاتی که از ابتدا مطرح گردیده است، وارد این سیستم ها شویم.
هوش مصنوعی بجای اینکه جایگزین انسان شود، به ما امکان می دهد با انجام وظایف سنگین و روزمره، از آنچه که انسان می تواند تعریف کند، فراتر برویم و فراتر از آنچه که می توانیم تصور نماییم را ببینیم.
بگفته آرون کلینر، مدیر صنعت بیمه و پشتیبانی از سیاست های شرکت مایکروسافت، مقررات باید از هوش مصنوعی انسان محور حمایت کند. از طرفی هوش مصنوعی نه فقط جایگزین افراد نمی گردد بلکه آنها را قادر می سازد کارهای بیشتری را انجام دهند.
خیلی از مباحث در رابطه با هوش مصنوعی بر نیاز به هماهنگی مقررات گذاری بین پیشرفت نوآوری و اطمینان از امنیت و اعتماد، تاکید می کنند. بگفته دروز، اطمینان از قابل اعتماد بودن اطلاعات، ستون اصلی هوش مصنوعی و خدمات قابل اعتماد خواهد بود. همین طور هر خدمات هوش مصنوعی که می خواهد رقابت کند، باید اطمینان حاصل کند که از داده ها و فیلترها به روشی مفید استفاده می نماید.
گایدر بالسایتایت، مدیر توسعه دولتی و بین المللی ثبت آمار توسعه نروژ (NRD) بر اهمیت چارچوب های در حال توسعه برای اطمینان از ایمنی، تاکید کرده و می گوید: فناوری حل و فصل موضوعات را امکان پذیر می کند، اما نمی تواند خودش را حل و فصل کند. اگر سازمان دهی نداشته باشیم و نتوانیم از ظرفیت های مرتبط به خوبی استفاده نمائیم، حتی به سختی می توانیم به چالش های تکنولوژیهای جدید بپردازیم.
ایجادکنندگان هوش مصنوعی و رگولاتورها باید اخلاق شامل میزان فراگیر بودن الگوریتم ها را نیز در نظر بگیرند. هماهنگی هدف بین خدمات اتوماتیک ماشینی و انسان، موضوعی است که از لحاظ طراحی، کدگذاری و تبدیل آن اصول به مدلهای تجاری کنونی و آینده باید بررسی شود. پیشروی با موثرترین و امن ترین مقررات هوش مصنوعی نیازمند آگاهی زیاد از فناوری از یک سو و رویکرد هماهنگ سیاستگذاران، بخش خصوصی و رگولاتورها از طرف دیگر است.
محمد عزیزی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات افغانستان (رگولاتوری افغانستان)، نیز بر اهمیت هماهنگی تاکید کرده و می گوید: در جهانی که امنیت سایبری و هوش مصنوعی در اینترنت اشیاء در شماری از موضوعات اهمیت فزاینده ای دارد، خصوصاً در سیستم های مخصوص سلامت دیجیتال، زیرساخت های دیجیتال و سیستم های امنیتی و حمل و نقل، آنچه اهمیت دارد این است که سازمان های اجرای قانون و رگولاتورها نمی توانند به تنهایی عمل کنند- واقعاً لازم است که آنها با یکدیگر کار کنند.




منبع:

You may also like