سئو بوی: دولت همراه بناست خدمات دستگاه های دولتی را به صورت غیرحضوری ارائه کند؛ هرچند ارائه این خدمات بوسیله اپلیکیشن دولت همراه چندان مطابق میل مردم نیست، اما معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد می باشد که لازم نیست دولت اپلیکیشن یا برنامه عرضه نماید، بلکه خدمات دولت باید بوسیله اپلیکیشن های پرکاربر ارائه شود.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، “دولت همراه” راه اندازی شده تا با بهره گیری از آن، مردم بجای بازگشت حضوری برای دریافت خدمات دولتی، هر زمان و هر جا این خدمات را دریافت نمایند و بنا بر این است که حل چالش های آلودگی هوا، اشتغال، حفظ محیط زیست، حقوق شهروندی و ایجاد بهره وری، با بهره گیری از خدمات دولت همراه میسر می شود.
سامانه “دولت همراه” سال قبل رونمایی شد؛ البته پروژه هایی مانند شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیکی و دولت همراه از پروژه هایی هستند که افتتاح آنها تازه سرآغاز کارهای لازم در این طرح ها بشمار می رود و شروع به کارشان، به این معنا نیست که کاملا به پایان رسیده اند؛ بلکه لازم است خدمات متنوع در بستر این امکانات قرار بگیرد تا آنچه از ابتدا درباره کاهش مراجعات و صرفه جویی در زمان و سهولت در بروکراسی اداری مدنظر بوده محقق شود.
بارها از طرف کارشناسان گفته شده اگر در امتداد تسریع راه اندازی دولت الکترونیکی تلاش نماییم، فساد کاهش پیدا می کند و مردم نباید برای دریافت خدمات به طبقات بالای یک ساختمان اداری بروند. در نتیجه با “دولت همراه” بجای این که نیاز باشد مردم برای دریافت خدمات بازگشت کنند، می توان خدمات دولتی را همه وقت و همه جا به مردم ارائه داد. این خاصیت متمایز دولت همراه نسبت به گروه هاست.
در آخرین آماری که درباره دولت همراه از طرف سازمان فناوری اطلاعات اعلام شده، میزان نصب یونیک دولت همراه یا استفاده از USSD آن بیشتر از هفت میلیون بود که به معنای استفاده این تعداد از شهروندان به صورت G۲C (دولت به مصرف کننده) است. سایر موارد به تفکیک هر دستگاه متفاوت می باشد و میزان تراکنش میان دستگاهی سال ۱۳۹۷ نیز بالغ بر ۳۵۰ میلیون اعلام گردید.
این در حالیست که رضا باقری اصل – دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات- بتازگی در پاسخ به یکی از کاربران توییتر که نوشته بود: «مشکل دولت همراه برطرف شد؟ من از خبرهای خوش خوشحال می شم. اما از عدم پاسخگویی در ماجرای دولت همراه بسیار ناراحت. یعنی اینکه این سامانه این همه مدت پایین باشه یک درده و عدم پاسخگویی صحیح و روشن یک درد بزرگتر.» گفته است: «سامانه دولت همراه توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران مدیریت و راهبری می شود. حتما پیگیری می کنم که مشکل چیست.»
البته نظراتی که درباره اپلیکیشن دولت همراه در فروشگاه های آنلاین مطرح می شود حاکی از آنست که این اپلیکیشن ظاهرا نمی تواند پاسخگوی نیاز کاربران باشد؛ بعضی از کاربران به مشکل عدم احراز هویت اشاره می کنند که با وجود درج شماره ملی و تاریخ تولد اتفاق نمی افتد، بعضی می گویند کد فعال سازی برایشان ارسال نمی گردد و کاربرانی که از دریافت نکردم خدمات ناراضی هستند هم معتقدند اپلیکیشن دولت همراه برنامه ناکارآمدی است که حتی نمی توان آنرا حذف نمود.
لازم نیست دولت اپلیکیشن ارائه دهد
در همین حال، امیر ناظمی -رئیس سازمان فناوری اطلاعات- در گفت و گو با ایسنا، درباره مشکلاتی که اپلیکیشن “دولت همراه” دارد، اظهار نمود: دلیل این مساله به زبان ساده این است که لازم نیست دولت اپلیکیشن عرضه نماید و ارائه آن انحصاری باشد، آنچه من از روز اول با آن مخالفت کردم و الان هم به دنبال تغییر رویه هستیم، یعنی خدمات دولت بوسیله اپلیکیشن های پرکاربر ارائه شود. یعنی اگر روی موبایلتان اپلیکیشن اپراتوری را دارید، اشکالی ندارد که از همان اپلیکیشن خدمات دولت الکترونیک تان را هم بگیرید.
وی افزود: اگر راه های دریافت خدمات موازی باشد، رقابت ایجاد می شود، اما تا زمانی که این راه ها به صورت انحصاری در دست دولت باشد، هر روز به دلیلهای مختلف تحت تاثیر قرار می گیرد. بدین سبب خدمات می توند در اپلیکیشن دولت همراه متمرکز شود اما اپلیکیشن های مختلف هم می توانند به این هسته وصل شوند و هر سرویسی را که خواستند دریافت نمایند، یعنی کاربران اپ دولت همراه را داشته باشند اما قرار نباشد این انحصارا تنها راهی باشد که مردم با آن روبه رو می شوند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که اجرای این تغییر رویکرد زمان می برد، اضافه کرد: این مساله در این لحظه این اولویت یک ما نیست، بلکه اولویت این است که مردم بتوانند از اپلیکیشن ها یا برنامه هایی که سرویس را بهتر از دولت ارائه می دهند، سرویس بگیرند. اگر قرار بود همین سرویس هایی که اپلیکیشن پرداخت یا اپلیکیشن های حمل و نقل دارند، توسط دولت ارائه شود، با این کیفیتی که الان مردم دریافت می کنند ممکن نبود و امروز امکانات امروز فراهم نمی شد.
ناظمی اشاره کرد: ما می خواهیم مثل موارد دیگر که وقتی بازیگران مختلف وارد شدند، کیفیت سرویسی که مردم دریافت نمودند، افزایش پیدا کرد این اتفاق در دولت هم بیفتد، هرچند پافشاری بخش های مختلف دولت برای این زیاد است. یعنی بخش های مختلف دولت حاضر نیستند این را بپذیرند که ارائه سرویس به مردم از طرق اپلیکیشن های مختلف باشد.
منبع: سئو بوی
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، “دولت همراه” راه اندازی شده تا با بهره گیری از آن، مردم بجای بازگشت حضوری برای دریافت خدمات دولتی، هر زمان و هر جا این خدمات را دریافت نمایند و بنا بر این است که حل چالش های آلودگی هوا، اشتغال، حفظ محیط زیست، حقوق شهروندی و ایجاد بهره وری، با بهره گیری از خدمات دولت همراه میسر می شود.
سامانه “دولت همراه” سال قبل رونمایی شد؛ البته پروژه هایی مانند شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیکی و دولت همراه از پروژه هایی هستند که افتتاح آنها تازه سرآغاز کارهای لازم در این طرح ها بشمار می رود و شروع به کارشان، به این معنا نیست که کاملا به پایان رسیده اند؛ بلکه لازم است خدمات متنوع در بستر این امکانات قرار بگیرد تا آنچه از ابتدا درباره کاهش مراجعات و صرفه جویی در زمان و سهولت در بروکراسی اداری مدنظر بوده محقق شود.
بارها از طرف کارشناسان گفته شده اگر در امتداد تسریع راه اندازی دولت الکترونیکی تلاش نماییم، فساد کاهش پیدا می کند و مردم نباید برای دریافت خدمات به طبقات بالای یک ساختمان اداری بروند. در نتیجه با “دولت همراه” بجای این که نیاز باشد مردم برای دریافت خدمات بازگشت کنند، می توان خدمات دولتی را همه وقت و همه جا به مردم ارائه داد. این خاصیت متمایز دولت همراه نسبت به گروه هاست.
در آخرین آماری که درباره دولت همراه از طرف سازمان فناوری اطلاعات اعلام شده، میزان نصب یونیک دولت همراه یا استفاده از USSD آن بیشتر از هفت میلیون بود که به معنای استفاده این تعداد از شهروندان به صورت G۲C (دولت به مصرف کننده) است. سایر موارد به تفکیک هر دستگاه متفاوت می باشد و میزان تراکنش میان دستگاهی سال ۱۳۹۷ نیز بالغ بر ۳۵۰ میلیون اعلام گردید.
این در حالیست که رضا باقری اصل – دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات- بتازگی در پاسخ به یکی از کاربران توییتر که نوشته بود: «مشکل دولت همراه برطرف شد؟ من از خبرهای خوش خوشحال می شم. اما از عدم پاسخگویی در ماجرای دولت همراه بسیار ناراحت. یعنی اینکه این سامانه این همه مدت پایین باشه یک درده و عدم پاسخگویی صحیح و روشن یک درد بزرگتر.» گفته است: «سامانه دولت همراه توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران مدیریت و راهبری می شود. حتما پیگیری می کنم که مشکل چیست.»
البته نظراتی که درباره اپلیکیشن دولت همراه در فروشگاه های آنلاین مطرح می شود حاکی از آنست که این اپلیکیشن ظاهرا نمی تواند پاسخگوی نیاز کاربران باشد؛ بعضی از کاربران به مشکل عدم احراز هویت اشاره می کنند که با وجود درج شماره ملی و تاریخ تولد اتفاق نمی افتد، بعضی می گویند کد فعال سازی برایشان ارسال نمی گردد و کاربرانی که از دریافت نکردم خدمات ناراضی هستند هم معتقدند اپلیکیشن دولت همراه برنامه ناکارآمدی است که حتی نمی توان آنرا حذف نمود.
لازم نیست دولت اپلیکیشن ارائه دهد
در همین حال، امیر ناظمی -رئیس سازمان فناوری اطلاعات- در گفت و گو با ایسنا، درباره مشکلاتی که اپلیکیشن “دولت همراه” دارد، اظهار نمود: دلیل این مساله به زبان ساده این است که لازم نیست دولت اپلیکیشن عرضه نماید و ارائه آن انحصاری باشد، آنچه من از روز اول با آن مخالفت کردم و الان هم به دنبال تغییر رویه هستیم، یعنی خدمات دولت بوسیله اپلیکیشن های پرکاربر ارائه شود. یعنی اگر روی موبایلتان اپلیکیشن اپراتوری را دارید، اشکالی ندارد که از همان اپلیکیشن خدمات دولت الکترونیک تان را هم بگیرید.
وی افزود: اگر راه های دریافت خدمات موازی باشد، رقابت ایجاد می شود، اما تا زمانی که این راه ها به صورت انحصاری در دست دولت باشد، هر روز به دلیلهای مختلف تحت تاثیر قرار می گیرد. بدین سبب خدمات می توند در اپلیکیشن دولت همراه متمرکز شود اما اپلیکیشن های مختلف هم می توانند به این هسته وصل شوند و هر سرویسی را که خواستند دریافت نمایند، یعنی کاربران اپ دولت همراه را داشته باشند اما قرار نباشد این انحصارا تنها راهی باشد که مردم با آن روبه رو می شوند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که اجرای این تغییر رویکرد زمان می برد، اضافه کرد: این مساله در این لحظه این اولویت یک ما نیست، بلکه اولویت این است که مردم بتوانند از اپلیکیشن ها یا برنامه هایی که سرویس را بهتر از دولت ارائه می دهند، سرویس بگیرند. اگر قرار بود همین سرویس هایی که اپلیکیشن پرداخت یا اپلیکیشن های حمل و نقل دارند، توسط دولت ارائه شود، با این کیفیتی که الان مردم دریافت می کنند ممکن نبود و امروز امکانات امروز فراهم نمی شد.
ناظمی اشاره کرد: ما می خواهیم مثل موارد دیگر که وقتی بازیگران مختلف وارد شدند، کیفیت سرویسی که مردم دریافت نمودند، افزایش پیدا کرد این اتفاق در دولت هم بیفتد، هرچند پافشاری بخش های مختلف دولت برای این زیاد است. یعنی بخش های مختلف دولت حاضر نیستند این را بپذیرند که ارائه سرویس به مردم از طرق اپلیکیشن های مختلف باشد.
منبع: سئو بوی