به گزارش سئو بوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به هزینه ناخواسته رومینگ در شبکه تلفن همراه کشور آذربایجان در تماسهای شهروندان ایرانی در مناطق مرزی اظهار داشت: تفاهمی کرده بودیم که این تداخل را به حداقل برسانیم تا این هزینه رومینگ ناخواسته به مردم تحمیل نشود.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، در سفر به کشورهای خارجی، با استفاده از سیمکارت کشور مقصد، از تعرفه های آن کشور برای تماس تلفنی، ارسال پیامک و دیتا استفاده می شود اما اگر مسافران بخواهند از سیمکارت های ایرانی استفاده کنند، تعرفه های رومینگ برایشان محاسبه می شود که ناآگاهی از این تعرفه ها و نحوه استفاده از رومینگ بین الملل می تواند به هزینه های بالا منجر شود.
با فعال کردن سرویس رومینگ، اینترنت رومینگ و اینترنت گوشی همراه هنگام سفر می توان از اینترنت همراه بهره برد و هر یک از سیمکارت های دائمی و اعتباری شرایط خاص خویش را جهت استفاده از سرویس رومینگ دارند. تعرفه رومینگ هر یک از اپراتورها در شرایط حضور در کشورهایی که قرارداد رومینگ با آنها بسته شده، متفاوت می باشد و در وب سایت اپراتورهای همراه قرار گرفته است.
از طرفی امکان دارد تصور کنید به محض ورود به کشورهای دیگر، هزینه رومینگ برای سیم کارتتان محاسبه می شود، اما این طور نیست. رومینگ امکان استفاده از تلفن همراه برای برقراری تماس، دریافت و ارسال پیامک و استفاده از دیتا در خارج از محدوده جغرافیایی تحت پوشش شبکه اپراتور را فراهم می کند؛ ازاین رو تنها زمانی که مشترکی از یکی از این سرویس ها استفاده نماید، هزینه رومینگ برای او محاسبه می گردد و این طور نیست که به محض ورود به کشورهای دیگر، هزینه رومینگ برای سیمکارت افراد در نظر گرفته شود.
از سوی دیگر، صرف نظر از مسافرت یا عدم مسافرت به خارج از مرزهای کشور، در صورت برقراری ارتباط از راه شبکه تلفن همراه کشورهای همسایه، هزینه های رومینگ بین الملل مطابق با تعرفه آن کشور محاسبه می گردد و در شهرها و نقاط مرزی به دلیل پوشش آنتن شبکه های تلفن همراه کشورهای همسایه، همواره احتمال انجام مکالمه در داخل کشور از راه شبکه آنها وجود دارد که این مورد می تواند باعث استفاده ناخواسته از رومینگ و تحمیل هزینه به کاربران شود.
چندی قبل مجید حقی – معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اشاره به شکایت های مردمی که در سامانه ۱۹۵ رگولاتوری ثبت می شود، اظهار نمود: بر مبنای بررسی های انجام شده رضایت مشترکین در شهرها و مناطق مختلف متفاوت می باشد، به این مفهوم که در شهرها و مناطق برخوردارتر مبحث کیفیت برای ایجاد رضایت مشترک در اولویت است اما در مناطق کمتر برخوردار، امکانات اولیه برای ایجاد رضایت آنان در اولویت قرار دارد. به صورت مثال در استان های مرزی مساله رومینگ نارضایتی بوجود می آورد و باید در اولویت حل مشکل قرار گیرد.
در این راستا محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اخیرا در دیدار با رامین قلی زاده – وزیر ارتباطات و حمل و نقل جمهوری آذربایجان- با اشاره مبحث تداخل فرکانسی مرزی بین دو کشور، اظهار نمود: تماسهای بعضی از شهروندان ما در مناطق مرزی به صورت ناخواسته به شبکه تلفن همراه کشور آذربایجان رومینگ می شود. به صورت متقابل هم این مسئله وجود دارد. هر چند این مسئله به شدت کاهش پیدا کرده و تا شعاع ۲.۵ کیلومتری به شکلی مدیریت شده است. ولی حدودا نزدیک به ۱۸۰ روستا در استان اردبیل همچنان در این شعاع ۲.۵ کیلومتری قرار دارند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: تفاهمی کرده بودیم که این تداخل را به حداقل برسانیم که این هزینه رومینگ ناخواسته به مردم تحمیل نشود. کارگروه مشترکی تشکیل شده بود تا کارهای اندازه گیری را انجام دهند که این کار را شروع کرده اند و مقرر شده تا طرف آذربایجانی سریع تر تعهدات خویش را در این رابطه عملیاتی کند.



You may also like