به گزارش سئو بوی رگولاتوری اعتقاد دارد با هدف بهبود وضعیت کسب وکار دارندگان پروانه ارتباطات ثابت و کاهش هزینه های اپراتورها، رویکرد تأثیرگذاری از راه کاهش قیمت تمام شده خدمات برای اپراتورها را در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در پیش گرفته تا هزینه های این خدمات در سبد خانوار افزایش نیابد.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، ساماندهی پروانه ها و تصویب ضوابط حاکم بر صدور پروانه عرضه خدمات ارتباطات ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال ۹۳، نوید عرصه تازه ای از فعالیت را برای اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت می داد. چونکه این دفعه بعد از یک دهه، پروانه های جدید با رویکرد حذف وابستگی به فناوری، سرعت بخشیدن به توسعه خدمات در سراسر کشور و ایجاد رقابت بیش تر در توسعه شبکه و عرضه خدمات ارتباطی و انتقال داده صادر می شد، پروانه هایی که در دو بخش شبکه و سرویس و با نامهای FCP و Servco دسته بندی شدند.
همزمان با حوزه ارتباطات ثابت، ارتباطات سیار هم تغییراتی را تجربه می کرد که حلقه اول آن با ارتقای شبکه اپراتورهای تلفن همراه به نسل ۳ و بالاتر بوجود آمده بود. پهن باند سیار و کاربردهای آن در زندگی روزمره کاربران تلفن همراه پررنگ تر شد، اجرای ترابردپذیری (MNP) امکان جدیدتری در اختیار مشترکان تلفن همراه برای تغییر اپراتورشان گذاشت و اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO) با رؤیای عرضه خدمات ارزش افزوده متفاوت وارد فضای ICT شدند.
دارندگان پروانه های جدید هنوز در حال دست و پنجه نرم کردن با الزامات پروانه ای و مرزکشی های جدید حوزه فعالیت شان بودند که شرایط ناشی از وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور از یک سو و تغییر فرهنگ مصرف مردم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از جانب دیگر، فضایی متفاوت از پیشبینی های سال ۱۳۹۳ را برای فعالان این عرصه رقم زد. فضایی که این دفعه دست اندرکاران نهاد مقررات گذار حوزه ICT را بر آن داشت تا رویکرد کاهش هزینه های اپراتوری و استفاده بهینه از منابع و امکانات زیرساختی موجود و توسعه کسب وکارهای حوزه ICT را در تدوین مقررات پُررنگ تر از پیش دنبال کنند.
کسب وکارهای ICT هم از فضای اقتصادی کشور تأثیر می گیرد
حوزه ICT هم مانند سایر حوزه های کسب وکار تحت تأثیر شرایط اقتصادی کشور قرار گرفته، از جانب دیگر به علت ماهیت تکنولوژی و اقبال مردم به استفاده از آن انتظار می رود کمتر از شرایط موجود تأثیر بپذیرد. در این راستا، علی محمد منتظری -مدیرکل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- درباره ی تدوین مقررات در شرایط فعلی گفته است: عرصه کسب وکارهای حوزه ICT هم از فضای اقتصادی کشور تأثیر می پذیرد. شاید تفاوت در تدابیری باشد که با اندیشیدن به آنها و توسعه زیرساخت ها، فضای کسب وکار در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بهبود پیدا کند. در رگولاتوری هم مقررات، با عنایت به شرایط کشور و پیشبینی چالش های احتمالی در سال ۹۸ تدوین و در کمیسیون تصویب شده است.
وی درباره ی انتقال فیبر تاریک توضیح داد: یکی از مهم ترین مصوبات در سال ۹۷ شرایط و تعرفه اجاره و نگهداری فیبر (تار) تاریک بود که با هدف تخصیص بهینه منابع و امکانات و کاهش هزینه های اپراتوری برای ایجاد شبکه تصویب گردید. قبل از این مصوبه، شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت مخابرات ایران که دارای شبکه وسیع فیبرنوری هستند، روی این بستر خدمات انتقال را عرضه می کردند و سازوکار لازم برای عرضه این بستر، به صورت فیبر تاریک به سایر متقاضیان مهیا نبود.
منتظری در ادامه بیان کرد: از یک سو اپراتورها در صورت احتیاج به ظرفیت انتقال بسیار زیاد و لزوم ایجاد شبکه باید در تمام مسیرهای مورد نظرشان فیبرکشی انجام می دادند که این کار با عنایت به هزینه های بالای عملیات اجرایی مقرون به صرفه نبود و از جانب دیگر ایجاد بستر موازی، مسیر اپراتورها را در شبکه سازی دشوار می کرد و در نهایت هزینه تمام شده خدمات ارتباطی بالا می رفت. این در شرایطی است که شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت مخابرات ایران فقط بخشی از تارهای در اختیار خویش را استفاده می نمایند و قسمت قابل توجهی از این امکانات و منابع قابل واگذاری به سایر دارندگان پروانه است.
ضرورت واگذاری امکانات مازاد دستگاه ها
مدیرکل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این که آیا این مصوبه تنها در مورد شرکت زیرساخت و مخابرات قابل پیاده سازی است، اظهار داشت: علاوه بر این دو شرکت، دستگاه هایی که در قالب بند ب ماده ۶۷ قانون برنامه پنج ساله ششم و مصوبه ۲۷۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مجوز عرضه تار تاریک را دریافت کرده اند هم می توانند امکانات مازاد خویش را با نظر رگولاتوری در اختیار سایر دارندگان پروانه قرار دهند.
منتظری با اشاره به انحصارزدایی برای بهبود کسب وکار اپراتورها، بیان کرد: بر مبنای پیشبینی کارشناسان اقتصادی، در سال ۹۸ کسب وکارهایی موفق هستند که بتوانند درآمد ارزی بیشتری داشته باشند. بر همین مبنا کمیسیون در اسفند سال ۱۳۹۷ مقررات حاکم بر آزادسازی ترافیک مکالمات صوتی بین الملل را تصویب کرد. این مصوبه با هدف ایجاد شرایط لازم برای فعالیت اپراتورهای همراه و ثابت در حوزه ترافیک وارده و صادره مکالمه بین الملل و از بین بردن انحصار، کاهش هزینه اپراتورها، افزایش سرمایه گذاری تصویب و ابلاغ گردید تا در نهایت به عرضه خدمات مکالمه بین الملل با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب تر به مشترکین منجر شود.
وی درباره ی تعرفه مکالمات بین الملل توضیح داد: نرخ تعرفه مکالمات بین الملل و نرخ ترافیک صوتی وارده به کشور بر مبنای شرایط بازار و به صورت کاملاً رقابتی خواهد بود و طبق مصوبه، دارندگان پروانه شبکه ای که به صورت مستقیم با کریرهای بین الملل قرارداد دارند، موظف می باشند نرخ عمده فروشی خدمات مکالمه صادره بین الملل را حداقل ۳۰ درصد پائین تر از میانگین نرخ خرده فروشی به مشترکین خود در هر ماه تعیین کنند.
مدیرکل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: تعرفه انجام وظایف حاکمیتی شرکت ارتباطات زیرساخت بابت عبور ترافیک از مراکز سوئیچینگ بین الملل در مکالمات بین الملل صادره و وارده در مصوبه کمیسیون تعیین شده است و تمامی دارندگان پروانه موظف می باشند مشترکینی را که به صورت غیرمجاز ترافیک بین الملل را به داخل یا خارج کشور وارد می کنند شناسایی و با آنها برخورد کنند.
اصلاح روش محاسبه تعرفه پهنای باند اینترنت
منتظری با اشاره به هزینه عرضه سرویس توسط اپراتورهای ارائه دهنده خدمات با عنایت به نوسانات ارزی، اظهار نمود: اصلاح روش محاسبه تعرفه پهنای باند اینترنت که با هدف کاهش هزینه های ارائه کنندگان خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات انجام شده، یکی از اقدامات حمایتی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از اپراتورهاست. قبلاً محاسبه تعرفه پهنای باند اینترنت طبق مصوبه کمیسیون در اسفند سال ۹۵ بر اساس بیش ترین پیک مصرف ماهانه با میانگین ۵ دقیقه ای انجام می شد و در صورت بروز پیک های مصرف ناخواسته، دریافت کنندگان خدمات پهنای باند باید متناسب با پیک ناخواسته، هزینه پهنای باند اینترنت را پرداخت می کردند که در واقع هزینه اضافی به اپراتورها تحمیل می کرد.
وی افزود: اما در مصوبه اصلاحی کمیسیون در مرداد سال ۹۷ برای حذف پیک های مصرف ناخواسته و غیرقابل کنترل، روش Burstable Billing با احتساب پرسنتایل ۹۵ ام پیشبینی شده که در این روش ۵ درصد از نمونه های اندازه گیری شده در هر ماه که رتبه های بالای مصرف را دارند از نمونه گیری خارج و مبنای محاسبه مصرف بر مبنای ۹۵ درصد باقیمانده است.
مدیرکل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی رگولاتوری همینطور تصریح کرد: ضمن این که در مصوبه ۲۷۸ کمیسیون به منظور تشویق دارندگان پروانه به توزیع شدگی و پایداری هرچه بیشتر شبکه، ملاک تعیین سطح تعرفه پهنای باند اینترنت، ظرفیت فروخته شده به صورت تجمیع ترافیک هر مشتری در تمام نقاطی است که شرکت ارتباطات زیرساخت حضور دارد. در واقع از تاریخ ابلاغ این مصوبه ترافیک مصرفی بر مبنای ترافیک تجمیعی کشوری (country profile) انجام می شود که این روش با عنایت به محاسبه پلکانی تعرفه پهنای باند اینترنت به کاهش بیشتر هزینه اپراتورها منجر می شود.
هدف: بهبود وضعیت کسب وکار دارندگان پروانه
منتظری با تاکید بر هدف بهبود وضعیت کسب وکار دارندگان پروانه ارتباطات ثابت و کاهش هزینه های اپراتورها در تدوین مقررات در کمیسیون، بیان کرد: در واقع رویکرد کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تأثیرگذاری از راه کاهش قیمت تمام شده خدمات برای اپراتورها بوده تا هزینه های این خدمات در سبد خانوار افزایش نیابد. هم اکنون هزینه ایجاد و یا توسعه شبکه بسیار بالاست. رویکرد اصلی کمیسیون کاهش این هزینه ها و استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود در کشور است. این مورد را حتی در حوزه توسعه خدمات در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته هم در مقررات گذاری سال ۹۷ مدنظر داشتیم.
بر مبنای اطلاعات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، ایشان در ادامه با بیان این که یکی از برنامه های محوری وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم توسعه خدمات در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته و گسترش پوشش جاده ای از راه توسعه و ارتقا شبکه دارندگان پروانه است، اضافه کرد: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به منظور سرعت بخشیدن به این مورد و تسهیل در عرضه خدمات USO در دی ماه ۹۷ مقررات عمده فروشی خدمات شبکه USO را تصویب کرد و با عنایت به شرایط خاص کشور و به منظور کاهش هزینه های توسعه شبکه و استفاده از منابع و امکانات موجود در مصوبه ۲۸۹ امکان عمده فروشی خدمات شبکه USO از جانب ارائه کننده خدمات USO به دارندگان پروانه های ارتباطی و فناوری اطلاعات از سازمان برای بازه زمانی مشخص فراهم گردید.
مدیرکل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی رگولاتوری در پاسخ به اینکه آیا در سال پیش رو هم تدوین و تصویب مقررات با همین رویکرد ادامه خواهد یافت، اظهار نمود: در سال ۹۸ هم کاهش هزینه های توسعه شبکه و عرضه خدمات ارتباطی از راه تغییر مدل فروش پهنای باند اینترنت و خدمات انتقال، تکمیل مقررات اشتراک گذاری زیرساخت ها و تدوین مقررات عمده فروشی خدمات ثابت و سیار از مهم ترین برنامه های رگولاتوری است. در حوزه ارتباطات ثابت هم به دنبال ساماندهی، توسعه و ارتقا شبکه ارتباطی ثابت کشور مبتنی بر انواع فناوری FTTX هستیم که امیدواریم با مجموعه این اقدامات و اجرای برنامه ها، اتفاقات خوبی در حوزه ICT رقم بخورد و شاهد توسعه کسب وکارها و خدمات نو در کشور باشیم.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، ساماندهی پروانه ها و تصویب ضوابط حاکم بر صدور پروانه عرضه خدمات ارتباطات ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال ۹۳، نوید عرصه تازه ای از فعالیت را برای اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت می داد. چونکه این دفعه بعد از یک دهه، پروانه های جدید با رویکرد حذف وابستگی به فناوری، سرعت بخشیدن به توسعه خدمات در سراسر کشور و ایجاد رقابت بیش تر در توسعه شبکه و عرضه خدمات ارتباطی و انتقال داده صادر می شد، پروانه هایی که در دو بخش شبکه و سرویس و با نامهای FCP و Servco دسته بندی شدند.
همزمان با حوزه ارتباطات ثابت، ارتباطات سیار هم تغییراتی را تجربه می کرد که حلقه اول آن با ارتقای شبکه اپراتورهای تلفن همراه به نسل ۳ و بالاتر بوجود آمده بود. پهن باند سیار و کاربردهای آن در زندگی روزمره کاربران تلفن همراه پررنگ تر شد، اجرای ترابردپذیری (MNP) امکان جدیدتری در اختیار مشترکان تلفن همراه برای تغییر اپراتورشان گذاشت و اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO) با رؤیای عرضه خدمات ارزش افزوده متفاوت وارد فضای ICT شدند.
دارندگان پروانه های جدید هنوز در حال دست و پنجه نرم کردن با الزامات پروانه ای و مرزکشی های جدید حوزه فعالیت شان بودند که شرایط ناشی از وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور از یک سو و تغییر فرهنگ مصرف مردم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از جانب دیگر، فضایی متفاوت از پیشبینی های سال ۱۳۹۳ را برای فعالان این عرصه رقم زد. فضایی که این دفعه دست اندرکاران نهاد مقررات گذار حوزه ICT را بر آن داشت تا رویکرد کاهش هزینه های اپراتوری و استفاده بهینه از منابع و امکانات زیرساختی موجود و توسعه کسب وکارهای حوزه ICT را در تدوین مقررات پُررنگ تر از پیش دنبال کنند.
کسب وکارهای ICT هم از فضای اقتصادی کشور تأثیر می گیرد
حوزه ICT هم مانند سایر حوزه های کسب وکار تحت تأثیر شرایط اقتصادی کشور قرار گرفته، از جانب دیگر به علت ماهیت تکنولوژی و اقبال مردم به استفاده از آن انتظار می رود کمتر از شرایط موجود تأثیر بپذیرد. در این راستا، علی محمد منتظری -مدیرکل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- درباره ی تدوین مقررات در شرایط فعلی گفته است: عرصه کسب وکارهای حوزه ICT هم از فضای اقتصادی کشور تأثیر می پذیرد. شاید تفاوت در تدابیری باشد که با اندیشیدن به آنها و توسعه زیرساخت ها، فضای کسب وکار در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بهبود پیدا کند. در رگولاتوری هم مقررات، با عنایت به شرایط کشور و پیشبینی چالش های احتمالی در سال ۹۸ تدوین و در کمیسیون تصویب شده است.
وی درباره ی انتقال فیبر تاریک توضیح داد: یکی از مهم ترین مصوبات در سال ۹۷ شرایط و تعرفه اجاره و نگهداری فیبر (تار) تاریک بود که با هدف تخصیص بهینه منابع و امکانات و کاهش هزینه های اپراتوری برای ایجاد شبکه تصویب گردید. قبل از این مصوبه، شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت مخابرات ایران که دارای شبکه وسیع فیبرنوری هستند، روی این بستر خدمات انتقال را عرضه می کردند و سازوکار لازم برای عرضه این بستر، به صورت فیبر تاریک به سایر متقاضیان مهیا نبود.
منتظری در ادامه بیان کرد: از یک سو اپراتورها در صورت احتیاج به ظرفیت انتقال بسیار زیاد و لزوم ایجاد شبکه باید در تمام مسیرهای مورد نظرشان فیبرکشی انجام می دادند که این کار با عنایت به هزینه های بالای عملیات اجرایی مقرون به صرفه نبود و از جانب دیگر ایجاد بستر موازی، مسیر اپراتورها را در شبکه سازی دشوار می کرد و در نهایت هزینه تمام شده خدمات ارتباطی بالا می رفت. این در شرایطی است که شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت مخابرات ایران فقط بخشی از تارهای در اختیار خویش را استفاده می نمایند و قسمت قابل توجهی از این امکانات و منابع قابل واگذاری به سایر دارندگان پروانه است.
ضرورت واگذاری امکانات مازاد دستگاه ها
مدیرکل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این که آیا این مصوبه تنها در مورد شرکت زیرساخت و مخابرات قابل پیاده سازی است، اظهار داشت: علاوه بر این دو شرکت، دستگاه هایی که در قالب بند ب ماده ۶۷ قانون برنامه پنج ساله ششم و مصوبه ۲۷۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مجوز عرضه تار تاریک را دریافت کرده اند هم می توانند امکانات مازاد خویش را با نظر رگولاتوری در اختیار سایر دارندگان پروانه قرار دهند.
منتظری با اشاره به انحصارزدایی برای بهبود کسب وکار اپراتورها، بیان کرد: بر مبنای پیشبینی کارشناسان اقتصادی، در سال ۹۸ کسب وکارهایی موفق هستند که بتوانند درآمد ارزی بیشتری داشته باشند. بر همین مبنا کمیسیون در اسفند سال ۱۳۹۷ مقررات حاکم بر آزادسازی ترافیک مکالمات صوتی بین الملل را تصویب کرد. این مصوبه با هدف ایجاد شرایط لازم برای فعالیت اپراتورهای همراه و ثابت در حوزه ترافیک وارده و صادره مکالمه بین الملل و از بین بردن انحصار، کاهش هزینه اپراتورها، افزایش سرمایه گذاری تصویب و ابلاغ گردید تا در نهایت به عرضه خدمات مکالمه بین الملل با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب تر به مشترکین منجر شود.
وی درباره ی تعرفه مکالمات بین الملل توضیح داد: نرخ تعرفه مکالمات بین الملل و نرخ ترافیک صوتی وارده به کشور بر مبنای شرایط بازار و به صورت کاملاً رقابتی خواهد بود و طبق مصوبه، دارندگان پروانه شبکه ای که به صورت مستقیم با کریرهای بین الملل قرارداد دارند، موظف می باشند نرخ عمده فروشی خدمات مکالمه صادره بین الملل را حداقل ۳۰ درصد پائین تر از میانگین نرخ خرده فروشی به مشترکین خود در هر ماه تعیین کنند.
مدیرکل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: تعرفه انجام وظایف حاکمیتی شرکت ارتباطات زیرساخت بابت عبور ترافیک از مراکز سوئیچینگ بین الملل در مکالمات بین الملل صادره و وارده در مصوبه کمیسیون تعیین شده است و تمامی دارندگان پروانه موظف می باشند مشترکینی را که به صورت غیرمجاز ترافیک بین الملل را به داخل یا خارج کشور وارد می کنند شناسایی و با آنها برخورد کنند.
اصلاح روش محاسبه تعرفه پهنای باند اینترنت
منتظری با اشاره به هزینه عرضه سرویس توسط اپراتورهای ارائه دهنده خدمات با عنایت به نوسانات ارزی، اظهار نمود: اصلاح روش محاسبه تعرفه پهنای باند اینترنت که با هدف کاهش هزینه های ارائه کنندگان خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات انجام شده، یکی از اقدامات حمایتی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از اپراتورهاست. قبلاً محاسبه تعرفه پهنای باند اینترنت طبق مصوبه کمیسیون در اسفند سال ۹۵ بر اساس بیش ترین پیک مصرف ماهانه با میانگین ۵ دقیقه ای انجام می شد و در صورت بروز پیک های مصرف ناخواسته، دریافت کنندگان خدمات پهنای باند باید متناسب با پیک ناخواسته، هزینه پهنای باند اینترنت را پرداخت می کردند که در واقع هزینه اضافی به اپراتورها تحمیل می کرد.
وی افزود: اما در مصوبه اصلاحی کمیسیون در مرداد سال ۹۷ برای حذف پیک های مصرف ناخواسته و غیرقابل کنترل، روش Burstable Billing با احتساب پرسنتایل ۹۵ ام پیشبینی شده که در این روش ۵ درصد از نمونه های اندازه گیری شده در هر ماه که رتبه های بالای مصرف را دارند از نمونه گیری خارج و مبنای محاسبه مصرف بر مبنای ۹۵ درصد باقیمانده است.
مدیرکل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی رگولاتوری همینطور تصریح کرد: ضمن این که در مصوبه ۲۷۸ کمیسیون به منظور تشویق دارندگان پروانه به توزیع شدگی و پایداری هرچه بیشتر شبکه، ملاک تعیین سطح تعرفه پهنای باند اینترنت، ظرفیت فروخته شده به صورت تجمیع ترافیک هر مشتری در تمام نقاطی است که شرکت ارتباطات زیرساخت حضور دارد. در واقع از تاریخ ابلاغ این مصوبه ترافیک مصرفی بر مبنای ترافیک تجمیعی کشوری (country profile) انجام می شود که این روش با عنایت به محاسبه پلکانی تعرفه پهنای باند اینترنت به کاهش بیشتر هزینه اپراتورها منجر می شود.
هدف: بهبود وضعیت کسب وکار دارندگان پروانه
منتظری با تاکید بر هدف بهبود وضعیت کسب وکار دارندگان پروانه ارتباطات ثابت و کاهش هزینه های اپراتورها در تدوین مقررات در کمیسیون، بیان کرد: در واقع رویکرد کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تأثیرگذاری از راه کاهش قیمت تمام شده خدمات برای اپراتورها بوده تا هزینه های این خدمات در سبد خانوار افزایش نیابد. هم اکنون هزینه ایجاد و یا توسعه شبکه بسیار بالاست. رویکرد اصلی کمیسیون کاهش این هزینه ها و استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود در کشور است. این مورد را حتی در حوزه توسعه خدمات در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته هم در مقررات گذاری سال ۹۷ مدنظر داشتیم.
بر مبنای اطلاعات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، ایشان در ادامه با بیان این که یکی از برنامه های محوری وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم توسعه خدمات در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته و گسترش پوشش جاده ای از راه توسعه و ارتقا شبکه دارندگان پروانه است، اضافه کرد: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به منظور سرعت بخشیدن به این مورد و تسهیل در عرضه خدمات USO در دی ماه ۹۷ مقررات عمده فروشی خدمات شبکه USO را تصویب کرد و با عنایت به شرایط خاص کشور و به منظور کاهش هزینه های توسعه شبکه و استفاده از منابع و امکانات موجود در مصوبه ۲۸۹ امکان عمده فروشی خدمات شبکه USO از جانب ارائه کننده خدمات USO به دارندگان پروانه های ارتباطی و فناوری اطلاعات از سازمان برای بازه زمانی مشخص فراهم گردید.
مدیرکل دفتر بررسی های فنی و اقتصادی رگولاتوری در پاسخ به اینکه آیا در سال پیش رو هم تدوین و تصویب مقررات با همین رویکرد ادامه خواهد یافت، اظهار نمود: در سال ۹۸ هم کاهش هزینه های توسعه شبکه و عرضه خدمات ارتباطی از راه تغییر مدل فروش پهنای باند اینترنت و خدمات انتقال، تکمیل مقررات اشتراک گذاری زیرساخت ها و تدوین مقررات عمده فروشی خدمات ثابت و سیار از مهم ترین برنامه های رگولاتوری است. در حوزه ارتباطات ثابت هم به دنبال ساماندهی، توسعه و ارتقا شبکه ارتباطی ثابت کشور مبتنی بر انواع فناوری FTTX هستیم که امیدواریم با مجموعه این اقدامات و اجرای برنامه ها، اتفاقات خوبی در حوزه ICT رقم بخورد و شاهد توسعه کسب وکارها و خدمات نو در کشور باشیم.