به گزارش سئو بوی معاون مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره سامان دهی پیام رسان ها و هم شروع فاز دوم پشتیبانی از آنان، اظهار داشت: در فاز اول، دولت و دستگاه های ذی ربط طبق مصوبه شورا و در حد توان، حمایت های لازم را از پیام رسان ها به عمل آورده اند و این امیدواری وجود دارد تا این حمایت ها در این مرحله هم ادامه داشته باشد.
عباس آسوشه در گفت وگو با ایسنا، بر لزوم ارتقاء جایگاه پیام رسان های داخلی برای اثرگذاری و تامین نیاز جامعه، تاکید و اظهار نمود: تابحال پیام رسان های داخلی موفق به کسب جایگاه مناسب نشده اند و این که با شروع مرحله دوم پشتیبانی از آنان مشکلاتشان هم حل شده و بتوانند بعنوان جایگزین پیام رسان های خارجی و حذف آنان بعنوان یک گلوگاه، عمل کنند، هنوز معلوم نیست.
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی، اجرای بخش دیگر مصوبه شورا درباره شروع فرآیند ساماندهی و اعطاء پروانه و مجوز به پیام رسان ها را هم مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: در این مصوبه گفته شده پیام رسان ها چه خارجی و چه داخلی، برای فعالیت در فضای مجازی کشور باید مجوز داشته باشند، اما هم اکنون این فرآیند شکل نگرفته و متاسفانه هر پیام رسانی با هر کیفیت و شرایطی و بدون رعایت ضوابط قانونی و کسب مجوز لازم، می تواند فعالیت کند.
وی با تشریح روند گذشته تا حال، اضافه کرد: در ابتدای کار هفت پیام رسان شکل گرفت و قرار بود تا وزارت ICT، طبق مصوبه شورای عالی روند صدور مجوز را ساماندهی و عملیاتی کند که تابحال و در آستانه شروع فاز دوم حمایت ها، این روند اجرایی نشده است؛ هرچند در کمیسیون های مرکز ملی فضای مجازی که وزارت ارتباطات به همراه سایر دستگاه های ذیربط هم حضور دارند، به این نتیجه رسیدیم که هفت پیام رسان زیاد است و دو پیام رسان برای تامین نیاز جامعه کافی است و این دو پیام رسان هم انتخاب شدند ولی بدلیل این که هنوز نهاد ارزیابی کننده برای تعیین پیام رسانی که می تواند تا در سطح ملی فعالیت کند، اعلام نظر نکرده، ناگزیر به پیام رسان های یاد شده کمک و مساعدت لازم، صورت گرفت.
آسوشه با اشاره به پرهزینه بودن پیام رسان بعنوان یک کسب و کار اظهار داشت: هم اکنون پیام رسان های زیادی هستند که درخواست فعالیت دارند، اما باید به این نکته توجه داشت که بدلیل محدودیت هایی که از جهات مختلف با آن مواجهیم، امکان فعالیت همه آنها نیست و هم اکنون نمی توان انتظار داشت که هفت پیام رسان یا بیش تر در کشور فعالیت کنند.
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با بیان این که وزارت ارتباطات علیرغم این که تمام تلاش خویش را برای پشتیبانی از پیام رسان ها انجام داده، اما فرآیند ساماندهی را باید سریعتر به سرانجام برساند، اظهار داشت: این کار برای ساماندهی فضای پیام رسانی در کشور لازم و ضروری می باشد و مشکلات فنی مدل کسب و کاری آنان هم باید حل شود و به عبارتی شرایط بگونه ای فراهم شود که پیام رسان ها هم همانند اپراتورهای تلفن همراه، ابتدا مجوز و پروانه کار را خویش را دریافت کرده و سپس در راه خدمت دهی به مردم قرار بگیرند.
وی ادامه داد: اوایلی که تلگرام فعالیت خویش را در کشور شروع کرد، سرویس های آن به روانی سرویس های امروز نبود، اما چون شرایط لازم برای این پیام رسان مهیا بوده، کم کم توانسته به توانمندی لازم برای تامین نیاز مردم برسد، ازاین رو ما باید زمینه رشد و توسعه پیام رسان های داخلی را هم به صورت قانونمند و برپایه ضوابط و مقررات مربوطه فراهم نماییم تا به بلوغ لازم رسیده و سرویس های مورد نیاز جامعه را عرضه کنند.
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی، با تاکید بر لزوم تبعیت کلیه پیام رسان ها از قوانین کشور، اظهار داشت: هم اکنون پیام رسان های خارجی همچون واتس اپ بدون مجوز در داخل کشور فعالیت می نمایند، این درحالی است که طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، کلیه پیام رسان ها باید مجوز فعالیت را از مبادی ذی ربط دریافت نمایند.
وی، فیلتر نشدن یک پیام رسان فعال در کشور را به معنای قانونی بودن فعالیت آن ندانست و اضافه کرد: این پیام رسان ها هم باید تقاضای مجوز کنند و دستگاه های ذی ربط هم برای آنها شرایطی را همچون حفظ کلیه اطلاعات مربوط به مردم در داخل کشور تعیین کند، البته این رویه مختص کشور ایران نیست و اتحادیه اروپا هم قانونی را مصوب کرده که اطلاعات مربوط به مردم کشورهای عضو اتحادیه در کشور خودشان نگهداری شود و این مورد از سال ۲۰۱۸ عملیاتی شده و با شرکت های بزرگ هم در صورت عدم رعایت آن، برخورد می گردد.
آسوشه، با اذعان به این که اگر مطابق با مصوبه شورای عالی فضای مجازی پیش می رفتیم، مردم گرفتار رفت و برگشت بین پیام رسان ها مختلف نبودند، اظهار نمود: زمانی که تلگرام فیلتر شد، مردم به پیام رسان های داخلی برگشتند اما با شرایطی که برای بعضی از نسخه های فارسی بوجود آمد و هم با کند شدن روند فیلترینگ و دلایل دیگر، دوباره مردم به شرایط قبلی باز گشتند.
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر این که پیام رسان ها هم همانند سایر کسب و کارها باید در چارچوب قانون فعالیت کنند، ابراز امیدواری کرد که با تمهیدات دستگاه های ذی ربط در اجرای قوانین و مقررات مصوب مراجع قانونگذاری، شرایطی فراهم گردد تا همانند اپراتورهای همراه که فعالیت خویش را از ابتدا با دریافت مجوز آغاز کرده و مورد وثوق مردم هم قرار دارند، پیام رسان ها هم از ضوابط تعیین شده تبعیت کرده و بعد از طی مراحل و فرآیند دریافت پروانه کار و مجوزهای مربوطه، فعالیت قانونی خویش را شروع کنند.




You may also like