سئو بوی: دبیر شورای عالی فضای مجازی موضوعات مختلفی همچون حکمرانی قانونمند در فضای مجازی را تشریح نمود.
به گزارش سئو بوی به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، سیدمحمد امین آقامیری دبیر شورایعالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در گفتگوی ویژه خبری با موضوع سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری درباب حکمرانی قانونمند در فضای مجازی اظهار داشت: توضیح شفاف و ملموس حکمرانی یعنی تنظیم روابط به منظور تامین حق مردم و اشخاص که در قانون اساسی در فضای سنتی تعریف شده است و افراد یک جامعه برای کسب و کار، تفریح، آموزش و حضور در فضاهای مختلف قوانین و مقررات داشته، روابط در این محیط ها تنظیم شده و حقوق مردم، دولت، شرکت ها و فعالین اقتصادی مشخص است اما حکمرانی در فضای مجازی که تمامی این فعالیتها در آن در حال انجام می باشد متفاوت بوده و نیاز است که روابط در آن مشخص شده و مدیریت شود. وی ضمن اشاره به مفهوم حکمرانی در فضای مجازی اضافه کرد: همانطور که در فضای سنتی نیاز به مجلس برای تعیین سیاست ها در کشور وجود دارد تا دستگاه ها بر اساس آن قانون تدوین کنند، در فضای مجازی هم باید این اتفاق بیفتد تا تبدیل به فرصت شود. آقامیری تصریح کرد: در فضای سنتی اشخاص می دانند که چطور و کجا فعالیت کنند و نسبت به حقوق خود آگاهی دارند اما در فضای مجازی بطورمثال در حوزه های مختلف مثل ارزهای دیجیتالی این حدود معلوم نیست و اگر این حوزه قانونمند شود، ما شاهد برخی صحبت های ضد و نقیض نخواهیم بود و این فضا فرصتی برای مردم خواهد شد. درباره ی کسب و کارهای فروشگاهی نیز این وجود دارد که اگر این فضا ضابطه مند باشد مردم با خیال راحت می توانند در این فضا فعالیت کنند و حتی در صورت مواجهه با کلاهبرداری قابلیت پیگیری وساماندهی وجود خواهد داشت. ما در فضای مجازی حکمرانی داریم رییس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه از مزایای فضای مجازی عدم محدودیت زمان و مکان است، افزود: کشور در فضای مجازی حکمرانی دارد اما باید توسعه یابد و مشابه مجلس که کار سیاستگذاری در آن تمامیت ندارد، در این فضا نیز مسائل با شدت تحول و سرعت تغییر درحال ظهور است که حکمرانی در آنرا پیچیده تر، مستمر و متغییر کرده است که خوشبختانه درحال پیشروی در آن هستیم. وی در پاسخ به اینکه آیا در حکمرانی در فضای مجازی کشور در نقطه مطلوب قرار دارد، خاطرنشان کرد: فضای مجازی مصادیقی دارد که هر کدام نیاز به سطحی از قوانین دارد، بطور مثال در اخبار جعلی نیاز به تدوین سیاست و قوانین جدید بود که با فضای سنتی تفاوت داشت و یا در بحث ساماندهی سکوها، و حتی بعضی مسائل مختص این فضاست که قوانین و تعاریفی نداشتند و اینها را باید از صفر برای کشور تعریف و تدوین می کردیم. آقامیری ضمن اشاره به تعبیر یله و رها بودن فضای مجازی، اظهار داشت: ما شهروندان جامعه مجازی هستیم و اگر در اصل سوم قانون اساسی حقوق دولت و ملت را تعیین کرده، آیا این حقوق در فضای مجازی جاری است؟ پاسخ اینست که در بعضی حوزه ها اقداماتی صورت گرفته تا این حقوق در فضای مجازی هم محقق شود؛ این روند با قدرت درحال پیگیری است. وی تصریح کرد: متاسفانه در این فضا ولنگاری وجود دارد اما بر طبق سیاست هایی که تدوین می شود و دستورالعمل سازی درحال مدیریت و راهبری آن هستیم که برخی انجام شده و برخی درحال پیگیری است. سند راهبردی به حکمرانی قانونمند کمک می کند وی ضمن اشاره به سند استراتژیک فضای مجازی کشور که نقشی مهم در حکمرانی این فضا خواهد داشت، تصریح کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران فراجا و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جزو دستگاههای فعال می باشند که خیلی از اسناد موظفی خودرا ارسال و مابقی را درحال بررسی و پیشرفت هستند و برخی از این اسناد در کمیسیون های عالی مربوطه در مرکز ملی فضای محازی درحال بررسی نهایی است. وی ضمن اشاره به دستگاههای غیر فعال اظهار داشت: امیدواریم بزودی به علت اهمیت و نقش این اسناد در حکمرانی فضای مجازی هر چه زودتر این دستگاه ها نیز همکاری کنند که متاسفانه تا حالا برخلاف اهمیت نظام آموزشی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور در طرح نظام شهر هوشمند بومی و تبلیغات سیاسی و قوه قضاییه، سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت علمی ریاست جمهوری و افتا اسناد خودرا ارسال نکردند. آقامیری اضافه کرد: بررسی و تصویب این اسناد یک پروسه است و چون از نوع اسناد سیاستی است، بر روی تک تک بندها حساسیت است که بمحض ارسال هر سند، در ابتدا آنرا برای دستگاه همکار می فرستیم و نظرات را جمع بندی کرده و برای اعضاء کمیسیون عالی مرتبط ارسال می نماییم. همزمان نیز برای اعضاء شورایعالی ارسال می شود که همه درجریان پروسه باشند. وی افزود: از تمامی کسانی که علاقمند هستند در کمیسیون تخصصی مربوطه که سند را بررسی می کند دعوت می شود تا وفاق کلی حول سند ایجاد شود و در نهایت در کمیسیون مربوطه بررسی و اگر مرجع کمیسیون باشد همان جا تصویب و ابلاغ می شود اما برای سندهایی که حساسیت بالایی دارند مانند سند حکمرانی داده که با اهمیت ترین موضوع فضای مجازی بوده و ستون فقرات این فضاست باید بعد از بررسی در سطح شورایعالی مطرح و آنجا مصوب شود که پس از تجمیع در کمیسیون مربوطه برای طرح در صحن شورایعالی ارائه می شود. دبیر شورایعالی فضای مجازی در پاسخ به این سؤال که اسناد حکم قانون دارد، عنوان کرد: در شورایعالی فضای مجازی و کمیسیون های عالی بحث سیاست ها و اصول کلی مطرح می شود و بطور معمول این سندها یک تقسیم کار نهایی دارند تا سیاست ها تبدیل به قانون، دستورالعمل و اقدام شوند که متولی آنها مشخص است و هر دستگاه مسئول، پیش نویس ها را ارائه می کند و شورایعالی فضای مجازی متولی جمع آوری، تعیین مرجع تصمیم و دستگاه مسئول است و مرکز ملی فضای مجازی پیگیر و ناظر بر اجرای آنهاست. آقامیری در توضیح سند استراتژیک مصوب سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: تقریباً عمده سندهای آن پیگیری شده و از سال ۱۴۰۲ پروسه آن با فشار کاری که بر دستگاه ها اعمال کردیم پیش رفته است و کمیسیون های عالی مربوطه با جلسات فشرده درحال پیگیری هستند و امیدواریم وزرای تازه نفس پر انرژی تا آخر سال آنرا به اتمام برسانند. وی ادامه داد: تعدادی نظام داریم که درصد قابل توجه حکمرانی قانونمند با آنها محقق می شود اما چون برای سال ۱۴۰۱ است و موضوعات جدیدی در این فضا ظهور کرده، سندهای این موضوعات تنظیم و نظامات آن به این اسناد اضافه شده تا منظومه کامل شود. دغدغه حکمرانی در فضای مجازی جهانی است آقامیری درباب اتفاق اخیر در فرانسه با دستگیری پاول دوروف مدیرعامل پیام رسان تلگرام، تصریح کرد: حکمرانی در فضای مجازی پیچیدگی های بسیاری دارد که همه کشورها درگیر آن هستند و جهانی است و این اقدام فرانسه نشان داده است که چقدر دنیا درگیر این مورد است و چون سازکار قانونی جواب نداده این شیوه را انجام دادند. وی اظهار داشت: پدیده سکوها در این فضا با تعداد بالای کاربران موضوعی است که در آن قوانین و مقررات کشورها اهمیت دارد و اگر سکوها عمل نکنند کشور ها گرفتار مشکل می شوند. در این خصوص آقای ماکرون چند سال پیش نیز در سخنرانی که داشتند تاکید نمودند که چگونه سکوها بر فرهنگ و اجتماع و تغییر نسل بعدی موثر هستند. این مشکل فقط برای فرانسه نیست و آمریکا هم چند وقت پیش در تیک تاک و سایر سکوهای بزرگ مانند فیسبوک، واتساپ، ایکس و … این اعمال قدرت را کرده و در کنگره با چند عنوان سوال با آنها درباب صیانت از خردسالان و ترویج مسائل فرهنگی و … برخورد کرد. آقامیری ضمن اشاره به این که این برخوردها برای تیک تاک سیاسی تر هم بود، اضافه کرد: این چالش جهانی است و کشورهای مختلف اتحادیه اروپا پیش تر از منظر تنظیم گری با قوانینی همچون جی دی پی آر در آن ورود کردند و قوانین سختگیرانه ای گذاشتند تا اگر سکویی در این کشورها با کاربر مشخص فعالیت کرد موظف شود تا نظام ها را رعایت کند و آمریکا، چین وکره جنوبی هم در این عرصه فعال می باشند و نظام حکمرانی خوبی دارند. دبیر شورایعالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: مساله دیگر اینست که ما همه قوانین و ضوابط را گذاشتیم و ابلاغ کردیم اما برخلاف فضای سنتی که اعمال حکمرانی در دسترس می باشد، اما اعمال حکمرانی در این فضا پیچیده است و بطورمثال در موضوع تلگرام ضوابط وجود دارد اما سکو ضوابط را اجرا نکرده است که این چالش را سایر کشورها نیز دارند ازاین رو باید بتوانیم ابزار اعمال حکمرانی داشته باشیم. وی ادامه داد: بعضی سکوها با کشورها تفاهم می کنند و برخی محتوا را نمایش نمی دهند اما در کشور ما به علت تحریم تبادل رسمی و تفاهمنامه حکمرانی نداریم و تلاشهای مختلفی در سالهای قبل نیز شده اما هدف محقق نشده است. آقامیری پیشنهاد داد: مذاکرات با شرکت هایی که مسئولیت قبول کنند و ابزارهای فنی که اعمال حکمرانی را امکان پذیر کنند همچون راهکارهاست که امیدواریم با پیاده سازی آنها بتوانیم آنرا محقق نماییم که در بعضی از سکوها در دسترس می باشد و اگر دستگاههای اجرای اراده داشته باشند که خوشبختانه در این دوره این انگیزه وجود دارد این چالش به سرعت برطرف خواهد شد. باید در حوزه هوش مصنوعی سرمایه گذاری کنیم آقامیری درباره ی تاکید مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان درباب هوش مصنوعی اظهار داشت: حوزه هوش مصنوعی پدیده جدیدی است و در فضای مجازی متولد شد که ما در فضای فیزیکی هوش مصنوعی نداریم اما در حوزه فیزیکی بهره برداری می شود که دو بخش دارد و اشاره دقیقی هم مقام معظم رهبری کردند به این دو بخش که یک بخش زیرساخت آن و یک بخش بهره برداری است که ما در مصرف فعال هستیم و در حوزه هسته و زیرساخت نیاز است هم سخت افزاری و هم نرم افزارهای پایه سرمایه گذاری خوبی در این عرصه بشود. وی ادامه داد: حوزه هوش مصنوعی در خدمات می تواند تحول شگرفی را در زندگی مردم ایجاد نماید و در بحث عدالت که خدمات فضای مجازی مهمتر ین امکان سازهای توسعه عدالت است، این پدیده حائز اهمیت می باشد. وی با بیان اینکه آموزش یکی از این مباحث است که مشکل اختلاف طبقاتی در آن با استفاده از هوش مصنوعی و آموزش برخط مرتفع می شود، اضافه کرد: توسعه نرم افزار و سخت افزار باید در آن بوجود آمده و چون هوش مصنوعی خودش یک پدیده است که از رشد جهشی آن زمان زیادی نگذشته است بنا براین فاصله زمانی ما با آن زیاد نیست اما رشد آن سریع است و با عنایت به استعدادهای خوبی که داریم امکان رسیدن به جایگاه جهانی در آنرا داریم. دستورالعمل حریم خصوصی درحال پیگیری است آقامیری درباب پیگیری دستورالعمل حریم خصوصی و پایان مهلت اجرای آن در تیر ماه اظهار داشت: این دستورالعمل دو بخش دارد که یکی سامانه های دولتی و دیگری بخش خصوصی است که برای بخش خصوصی تنظیم گران بخشی باید انجام دهند که مجوز می دهند و بخش دولتی دستگاههای نظارتی که در فاز اول جلسات گوناگون گذاشتیم و وزارت خانه ها و بخش های ذیل شان گزارش دادند و و درصد پیشرفت خوبی داشتند و گزارش ها خوب بود. وی اعلام نمود: برخی وزارت خانه ها مانده که البته همزمان با کسب و کارها نیز جلسه گذاشتیم و بازخورد گرفتیم و حتی برای رفع چالش های اجرای آن کمک کردیم که با عنایت به اینکه دکتر پزشکیان دغدغه این حوزه را دارند و دکتر عارف متخصص این حوزه هستند امیدوار هستم بزودی به پایان مرحله پیاده سازی برسیم. این در شرایطی است که دستگاه ها ی نظارتی دیگر را فعال کردیم که عملکردها را ارزیابی کنند و گزارش دهند. رئیس مرکز ملی فضای مجازی در انتها این گفتگوی ویژه درباره ی کارگروه بررسی علت کندی اینترنت اظهار داشت: بمحض تشکیل کارگروه، تیم های فنی و بخش های شبکه، هسته و… فعال شدند و ما در بازه ای علت را شناسایی کردیم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئول پیاده سازی و ما مسئول نظارت هستیم که گزارش ها و نشانگرهای شبکه در زمستان بیان کننده بهبود شرایط بود اما به هر حال شبکه نوسان دارد که امیدوارم با حضور دکتر هاشمی در وزارت ارتباطات شرایط بهبود آن بوجود آمده و حرکت جهشی را در آن شاهد باشیم.
به گزارش سئو بوی به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، سیدمحمد امین آقامیری دبیر شورایعالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در گفتگوی ویژه خبری با موضوع سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری درباب حکمرانی قانونمند در فضای مجازی اظهار داشت: توضیح شفاف و ملموس حکمرانی یعنی تنظیم روابط به منظور تامین حق مردم و اشخاص که در قانون اساسی در فضای سنتی تعریف شده است و افراد یک جامعه برای کسب و کار، تفریح، آموزش و حضور در فضاهای مختلف قوانین و مقررات داشته، روابط در این محیط ها تنظیم شده و حقوق مردم، دولت، شرکت ها و فعالین اقتصادی مشخص است اما حکمرانی در فضای مجازی که تمامی این فعالیتها در آن در حال انجام می باشد متفاوت بوده و نیاز است که روابط در آن مشخص شده و مدیریت شود. وی ضمن اشاره به مفهوم حکمرانی در فضای مجازی اضافه کرد: همانطور که در فضای سنتی نیاز به مجلس برای تعیین سیاست ها در کشور وجود دارد تا دستگاه ها بر اساس آن قانون تدوین کنند، در فضای مجازی هم باید این اتفاق بیفتد تا تبدیل به فرصت شود. آقامیری تصریح کرد: در فضای سنتی اشخاص می دانند که چطور و کجا فعالیت کنند و نسبت به حقوق خود آگاهی دارند اما در فضای مجازی بطورمثال در حوزه های مختلف مثل ارزهای دیجیتالی این حدود معلوم نیست و اگر این حوزه قانونمند شود، ما شاهد برخی صحبت های ضد و نقیض نخواهیم بود و این فضا فرصتی برای مردم خواهد شد. درباره ی کسب و کارهای فروشگاهی نیز این وجود دارد که اگر این فضا ضابطه مند باشد مردم با خیال راحت می توانند در این فضا فعالیت کنند و حتی در صورت مواجهه با کلاهبرداری قابلیت پیگیری وساماندهی وجود خواهد داشت. ما در فضای مجازی حکمرانی داریم رییس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه از مزایای فضای مجازی عدم محدودیت زمان و مکان است، افزود: کشور در فضای مجازی حکمرانی دارد اما باید توسعه یابد و مشابه مجلس که کار سیاستگذاری در آن تمامیت ندارد، در این فضا نیز مسائل با شدت تحول و سرعت تغییر درحال ظهور است که حکمرانی در آنرا پیچیده تر، مستمر و متغییر کرده است که خوشبختانه درحال پیشروی در آن هستیم. وی در پاسخ به اینکه آیا در حکمرانی در فضای مجازی کشور در نقطه مطلوب قرار دارد، خاطرنشان کرد: فضای مجازی مصادیقی دارد که هر کدام نیاز به سطحی از قوانین دارد، بطور مثال در اخبار جعلی نیاز به تدوین سیاست و قوانین جدید بود که با فضای سنتی تفاوت داشت و یا در بحث ساماندهی سکوها، و حتی بعضی مسائل مختص این فضاست که قوانین و تعاریفی نداشتند و اینها را باید از صفر برای کشور تعریف و تدوین می کردیم. آقامیری ضمن اشاره به تعبیر یله و رها بودن فضای مجازی، اظهار داشت: ما شهروندان جامعه مجازی هستیم و اگر در اصل سوم قانون اساسی حقوق دولت و ملت را تعیین کرده، آیا این حقوق در فضای مجازی جاری است؟ پاسخ اینست که در بعضی حوزه ها اقداماتی صورت گرفته تا این حقوق در فضای مجازی هم محقق شود؛ این روند با قدرت درحال پیگیری است. وی تصریح کرد: متاسفانه در این فضا ولنگاری وجود دارد اما بر طبق سیاست هایی که تدوین می شود و دستورالعمل سازی درحال مدیریت و راهبری آن هستیم که برخی انجام شده و برخی درحال پیگیری است. سند راهبردی به حکمرانی قانونمند کمک می کند وی ضمن اشاره به سند استراتژیک فضای مجازی کشور که نقشی مهم در حکمرانی این فضا خواهد داشت، تصریح کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران فراجا و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جزو دستگاههای فعال می باشند که خیلی از اسناد موظفی خودرا ارسال و مابقی را درحال بررسی و پیشرفت هستند و برخی از این اسناد در کمیسیون های عالی مربوطه در مرکز ملی فضای محازی درحال بررسی نهایی است. وی ضمن اشاره به دستگاههای غیر فعال اظهار داشت: امیدواریم بزودی به علت اهمیت و نقش این اسناد در حکمرانی فضای مجازی هر چه زودتر این دستگاه ها نیز همکاری کنند که متاسفانه تا حالا برخلاف اهمیت نظام آموزشی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور در طرح نظام شهر هوشمند بومی و تبلیغات سیاسی و قوه قضاییه، سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت علمی ریاست جمهوری و افتا اسناد خودرا ارسال نکردند. آقامیری اضافه کرد: بررسی و تصویب این اسناد یک پروسه است و چون از نوع اسناد سیاستی است، بر روی تک تک بندها حساسیت است که بمحض ارسال هر سند، در ابتدا آنرا برای دستگاه همکار می فرستیم و نظرات را جمع بندی کرده و برای اعضاء کمیسیون عالی مرتبط ارسال می نماییم. همزمان نیز برای اعضاء شورایعالی ارسال می شود که همه درجریان پروسه باشند. وی افزود: از تمامی کسانی که علاقمند هستند در کمیسیون تخصصی مربوطه که سند را بررسی می کند دعوت می شود تا وفاق کلی حول سند ایجاد شود و در نهایت در کمیسیون مربوطه بررسی و اگر مرجع کمیسیون باشد همان جا تصویب و ابلاغ می شود اما برای سندهایی که حساسیت بالایی دارند مانند سند حکمرانی داده که با اهمیت ترین موضوع فضای مجازی بوده و ستون فقرات این فضاست باید بعد از بررسی در سطح شورایعالی مطرح و آنجا مصوب شود که پس از تجمیع در کمیسیون مربوطه برای طرح در صحن شورایعالی ارائه می شود. دبیر شورایعالی فضای مجازی در پاسخ به این سؤال که اسناد حکم قانون دارد، عنوان کرد: در شورایعالی فضای مجازی و کمیسیون های عالی بحث سیاست ها و اصول کلی مطرح می شود و بطور معمول این سندها یک تقسیم کار نهایی دارند تا سیاست ها تبدیل به قانون، دستورالعمل و اقدام شوند که متولی آنها مشخص است و هر دستگاه مسئول، پیش نویس ها را ارائه می کند و شورایعالی فضای مجازی متولی جمع آوری، تعیین مرجع تصمیم و دستگاه مسئول است و مرکز ملی فضای مجازی پیگیر و ناظر بر اجرای آنهاست. آقامیری در توضیح سند استراتژیک مصوب سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: تقریباً عمده سندهای آن پیگیری شده و از سال ۱۴۰۲ پروسه آن با فشار کاری که بر دستگاه ها اعمال کردیم پیش رفته است و کمیسیون های عالی مربوطه با جلسات فشرده درحال پیگیری هستند و امیدواریم وزرای تازه نفس پر انرژی تا آخر سال آنرا به اتمام برسانند. وی ادامه داد: تعدادی نظام داریم که درصد قابل توجه حکمرانی قانونمند با آنها محقق می شود اما چون برای سال ۱۴۰۱ است و موضوعات جدیدی در این فضا ظهور کرده، سندهای این موضوعات تنظیم و نظامات آن به این اسناد اضافه شده تا منظومه کامل شود. دغدغه حکمرانی در فضای مجازی جهانی است آقامیری درباب اتفاق اخیر در فرانسه با دستگیری پاول دوروف مدیرعامل پیام رسان تلگرام، تصریح کرد: حکمرانی در فضای مجازی پیچیدگی های بسیاری دارد که همه کشورها درگیر آن هستند و جهانی است و این اقدام فرانسه نشان داده است که چقدر دنیا درگیر این مورد است و چون سازکار قانونی جواب نداده این شیوه را انجام دادند. وی اظهار داشت: پدیده سکوها در این فضا با تعداد بالای کاربران موضوعی است که در آن قوانین و مقررات کشورها اهمیت دارد و اگر سکوها عمل نکنند کشور ها گرفتار مشکل می شوند. در این خصوص آقای ماکرون چند سال پیش نیز در سخنرانی که داشتند تاکید نمودند که چگونه سکوها بر فرهنگ و اجتماع و تغییر نسل بعدی موثر هستند. این مشکل فقط برای فرانسه نیست و آمریکا هم چند وقت پیش در تیک تاک و سایر سکوهای بزرگ مانند فیسبوک، واتساپ، ایکس و … این اعمال قدرت را کرده و در کنگره با چند عنوان سوال با آنها درباب صیانت از خردسالان و ترویج مسائل فرهنگی و … برخورد کرد. آقامیری ضمن اشاره به این که این برخوردها برای تیک تاک سیاسی تر هم بود، اضافه کرد: این چالش جهانی است و کشورهای مختلف اتحادیه اروپا پیش تر از منظر تنظیم گری با قوانینی همچون جی دی پی آر در آن ورود کردند و قوانین سختگیرانه ای گذاشتند تا اگر سکویی در این کشورها با کاربر مشخص فعالیت کرد موظف شود تا نظام ها را رعایت کند و آمریکا، چین وکره جنوبی هم در این عرصه فعال می باشند و نظام حکمرانی خوبی دارند. دبیر شورایعالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: مساله دیگر اینست که ما همه قوانین و ضوابط را گذاشتیم و ابلاغ کردیم اما برخلاف فضای سنتی که اعمال حکمرانی در دسترس می باشد، اما اعمال حکمرانی در این فضا پیچیده است و بطورمثال در موضوع تلگرام ضوابط وجود دارد اما سکو ضوابط را اجرا نکرده است که این چالش را سایر کشورها نیز دارند ازاین رو باید بتوانیم ابزار اعمال حکمرانی داشته باشیم. وی ادامه داد: بعضی سکوها با کشورها تفاهم می کنند و برخی محتوا را نمایش نمی دهند اما در کشور ما به علت تحریم تبادل رسمی و تفاهمنامه حکمرانی نداریم و تلاشهای مختلفی در سالهای قبل نیز شده اما هدف محقق نشده است. آقامیری پیشنهاد داد: مذاکرات با شرکت هایی که مسئولیت قبول کنند و ابزارهای فنی که اعمال حکمرانی را امکان پذیر کنند همچون راهکارهاست که امیدواریم با پیاده سازی آنها بتوانیم آنرا محقق نماییم که در بعضی از سکوها در دسترس می باشد و اگر دستگاههای اجرای اراده داشته باشند که خوشبختانه در این دوره این انگیزه وجود دارد این چالش به سرعت برطرف خواهد شد. باید در حوزه هوش مصنوعی سرمایه گذاری کنیم آقامیری درباره ی تاکید مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان درباب هوش مصنوعی اظهار داشت: حوزه هوش مصنوعی پدیده جدیدی است و در فضای مجازی متولد شد که ما در فضای فیزیکی هوش مصنوعی نداریم اما در حوزه فیزیکی بهره برداری می شود که دو بخش دارد و اشاره دقیقی هم مقام معظم رهبری کردند به این دو بخش که یک بخش زیرساخت آن و یک بخش بهره برداری است که ما در مصرف فعال هستیم و در حوزه هسته و زیرساخت نیاز است هم سخت افزاری و هم نرم افزارهای پایه سرمایه گذاری خوبی در این عرصه بشود. وی ادامه داد: حوزه هوش مصنوعی در خدمات می تواند تحول شگرفی را در زندگی مردم ایجاد نماید و در بحث عدالت که خدمات فضای مجازی مهمتر ین امکان سازهای توسعه عدالت است، این پدیده حائز اهمیت می باشد. وی با بیان اینکه آموزش یکی از این مباحث است که مشکل اختلاف طبقاتی در آن با استفاده از هوش مصنوعی و آموزش برخط مرتفع می شود، اضافه کرد: توسعه نرم افزار و سخت افزار باید در آن بوجود آمده و چون هوش مصنوعی خودش یک پدیده است که از رشد جهشی آن زمان زیادی نگذشته است بنا براین فاصله زمانی ما با آن زیاد نیست اما رشد آن سریع است و با عنایت به استعدادهای خوبی که داریم امکان رسیدن به جایگاه جهانی در آنرا داریم. دستورالعمل حریم خصوصی درحال پیگیری است آقامیری درباب پیگیری دستورالعمل حریم خصوصی و پایان مهلت اجرای آن در تیر ماه اظهار داشت: این دستورالعمل دو بخش دارد که یکی سامانه های دولتی و دیگری بخش خصوصی است که برای بخش خصوصی تنظیم گران بخشی باید انجام دهند که مجوز می دهند و بخش دولتی دستگاههای نظارتی که در فاز اول جلسات گوناگون گذاشتیم و وزارت خانه ها و بخش های ذیل شان گزارش دادند و و درصد پیشرفت خوبی داشتند و گزارش ها خوب بود. وی اعلام نمود: برخی وزارت خانه ها مانده که البته همزمان با کسب و کارها نیز جلسه گذاشتیم و بازخورد گرفتیم و حتی برای رفع چالش های اجرای آن کمک کردیم که با عنایت به اینکه دکتر پزشکیان دغدغه این حوزه را دارند و دکتر عارف متخصص این حوزه هستند امیدوار هستم بزودی به پایان مرحله پیاده سازی برسیم. این در شرایطی است که دستگاه ها ی نظارتی دیگر را فعال کردیم که عملکردها را ارزیابی کنند و گزارش دهند. رئیس مرکز ملی فضای مجازی در انتها این گفتگوی ویژه درباره ی کارگروه بررسی علت کندی اینترنت اظهار داشت: بمحض تشکیل کارگروه، تیم های فنی و بخش های شبکه، هسته و… فعال شدند و ما در بازه ای علت را شناسایی کردیم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئول پیاده سازی و ما مسئول نظارت هستیم که گزارش ها و نشانگرهای شبکه در زمستان بیان کننده بهبود شرایط بود اما به هر حال شبکه نوسان دارد که امیدوارم با حضور دکتر هاشمی در وزارت ارتباطات شرایط بهبود آن بوجود آمده و حرکت جهشی را در آن شاهد باشیم.