به گزارش سئو بوی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش تعداد سایت های نسل پنجم و ظرفیت شبکه تا پایان دولت اطلاع داد.

به گزارش سئو بوی به نقل از مهر، عیسی زارع پور امروز در همایش IRAN 5G بعنوان نخستین همایش ملی در این عرصه که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور بررسی چالش های این مسیر و تنظیم گری این مورد برگزار شد ضمن اشاره به این که رویکرد وزرات ارتباطات فراهم کردن سرعت چند صد مگابیت بر ثانیه است اظهار داشت: با پوشش فیبر نوری در شهرها سرعت های ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه برای مردم فراهم شده و در سند طرح کلان شبکه ملی اطلاعات هم توسعه زیرساخت های ارتباطی که مکمل ان پروژه فیبر نوری است قید شده. هم اکنون ۴ میلیون خانوار زیر پوشش قرار گرفتند و ۹ پروانه برای اپراتورها صادر گردیده است که بزودی به ۱۰ اپراتور می رسند و تا پایان دولت ۲۰ میلیون خانوار زیر پوشش قرار می گیرند.
وی ضمن اشاره به این که تا ۵ سال آینده تمام ساختمان ها به فیبر نوری متصل می شوند، اضافه کرد: پروژه فیبر نوری چهره ارتباطات ثابت را تغییر می دهد و زیر ساختی برای ارتباطات سیار می شود چون که برای نسل چهارم و پنجم زیر ساخت مبتنی بر فیبر نیاز داریم.
زارع پور افزود: پروژه فیبرنوری با زیرساخت نسل پنجم همراه خواهد بود و ما همینطور برای توسعه نسل پنجم مقدمات را فراهم کردیم و بزودی فرکانس جدید ۳۶۰۰ و ۳۷۰۰واگذار می شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر واگذاری فرکانس، واگذاری پروانه به ۱۰ اپراتور قدم جدیدی برای توسعه نسل پنجم فراهم می آورد. همینطور در مدل اقتصادی و نظام تعرفه گذاری برنامه هایی در دستور کار داریم. همینطور در جهت توسعه فیبر نوری شبکه مادر مخابراتی را تقویت می نماییم.
وزیر ارتباطات اظهار داشت: از آغاز دولت تا حالا بیشتر از پنجاه درصد به ظرفیت شبکه اضافه شده و تا پایان دولت ۵۰ درصد دیگر اضافه خواهد شد.
زارع پور افزود: در سال ۱۴۰۰ نسخه نویسی الکترونیک قرار بود اجرایی شود و وزارت بهداشت این طور بیان می کرد که زیرساخت نداریم اما متوجه شدیم که ۹۰ درصد نسخه ها در بعضی شهر ها الکترونیکی نوشته می شود و هم اکنون ۹۳ درصد روستاها هم زیر ساخت الکترونیک دارند.
وی ضمن اشاره به سایت های نسل پنجم در کشور اظهار داشت: سایت های نسل پنجم در کشور سه یا چهار درصد و یا حدود زیر ۵ درصد است که در این خصوص برنامه داریم تا پایان دولت تعداد سایت های نسل پنجم را به ۱۰ درصد برسانیم این مورد هم در سند طرح کلان شبکه ملی اطلاعات مطرح گردیده است. وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران هم در مورد پیشرفت نسل پنجم تلفن همراه در کشور اظهار داشت: نزدیک ۸۷ درصد کشور زیر پوشش نسل چهارم تلفن همراه هستند و در روستاها حدود ۹۳ درصد به نسل سوم و نسل چهارم تلفن همراه دسترسی دارند. وی ضمن اشاره به این که علل مختلفی برای پیشرفت کم نسل پنجم وجود دارد اظهار داشت: یکی از علل اینست که تأمین تجهیزات برای اپراتورها کمی با مشکل روبرو بود و از سویی مدل اقتصادی شبکه مدلی نیست که اپراتورها انگیزه داشته باشند و همینطور زیرساخت کشور برای نسل پنجم آماده نبود. زارع پور افزود: بی تی اس های نسل پنجم حتما باید به فیبرنوری متصل شوند و شبکه فیبرنوری شبکه کاملی نبود که انشالله با اجرای فیبرنوری آماده نسل پنجم خواهیم بود. نسل پنجم هم بگونه ای است که تعداد سایت هایش خیلی بیشتر از نسل چهارم خواهد بود ما بدین منظور هم پروژه فیبرنوری را پیش می بریم و هم آماده می شویم زیرساخت لازم برای توسعه نسل پنجم را داشته باشیم. وی به افزایش ظرفیت شبکه مادر مخابراتی در کشور اشاره نمود و اظهار داشت: قسمتهایی از شبکه برای بخش خصوصی بود حتما باید دولت مشوق هایی فراهم آورد و مدل اقتصادی بگونه ای باشد که پاسخگوی سرمایه گذاری اپراتور ها باشد. زارع پور در مورد فرکانس مورد نیاز نسل پنجم اظهار داشت: دو تا سه محدوده فرکانسی است که فرکانس طلایی برای نسل پنجم به حساب می آید که یکی از این فرکانس ها ۳۷۰۰ یا ۳۸۰۰ که در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات تصویب شده در آستانه واگذاری به اپراتورها است.


منبع:

You may also like