به گزارش سئو بوی، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: آزمایشگاهی برای ارزیابی محصولات هوش مصنوعی تا آخر سال به صورت رسمی به بهره برداری می رسد.

به گزارش سئو بوی به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، مراسم افتتاحیه چهارمین رویداد ملی عصر امید در حوزه «هوش مصنوعی و اینترنت اشیا» با حضور دکتر رضوی زاده رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و بیژن نوباوه وطن نماینده مردم تهران و نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پژوهشگران و دانشجویان در واحد کرج برگزار گردید.
دکتر سید محمد رضوی زاده، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاحیه رویداد ملی عصر امید در حوزه هوش مصنوعی ضمن اشاره به ظرفیتهای موجود در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور، بیان نمود: سرویسهای پایه و مختلفی میتوان با استفاده از هوش مصنوعی طراحی کرد که در کاربردهای مختلفی همچون پردازش زبان، بازشناسی گفتار، دستیاران مجازی و … استفاده می شوند با عنایت به روند رشد تکنولوژی در کشور هوش مصنوعی بزودی کاربردهای بسیاری در بحث های حقوقی، شبکه های اجتماعی، صنعت و کشاورزی کشور خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه امروزه در کشور خیلی از این حوزه ها در قسمت هوش مصنوعی فعالیت دارند، اضافه کرد: با عنایت به بررسی های انجام شده ۱۵۰ شرکت در حوزه های مختلف هوش مصنوعی ثبت شدند و نیمی از این شرکت ها به صورت فعال حضور دارند؛ از محصولاتی همچون تشخیص چهره، پلاک خوان های مبتنی بر بینایی، پردازش گفتار و سرویسهای گفتار به متن، دستیاران صوتی، حقوقی و … میتوان نام برد که در کشور ساخته شده اند.
دکتر رضوی زاده ضمن بیان این که امروزه در حوزه هوش مصنوعی صنعت بسیار جلوتر از حکمرانی پیش می رود و مسؤلان ما باید با آگاهی، سرعت را در رگولاتوری بیشتر کنند، تصریح کرد: اعتقادمان اینست که بحث شناسایی اولویت ها مهم است؛ با عنایت به برنامه هایی که داریم باید بدانیم چقدر می توانیم در حوزه های مختلف هوش مصنوعی اثرگذار باشیم. افزایش آگاهی عمومی جامعه باید بالا برود، شاید اطلاعاتی که عموم جامعه ازچت جی پی تی دارند با تصورات واقع بینانه متناقض باشد.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همینطور اظهار نمود: تربیت نیروی انسانی هم یکی از مسائل مهم است؛ در بحث هوش مصنوعی یکی از الزامات اولیه، زیرساخت پژوهشی می باشد. همینطور تعداد پردازشگر های هوش مصنوعی در کشور بسیار محدود است؛ هنوز در قسمت دانشگاهی احتیاج به انتقال پردازش به خارج از کشور و بهره گرفتن از محصولات خارجی هستیم که برای توسعه هوش مصنوعی در کشور مناسب نمی باشد.
دکتر رضوی زاده در ادامه اظهار داشت: در بحث تدوین برنامه های طولانی مدت در حوزه هوش مصنوعی و فناوری های نوین باید دانشگاهیان وارد شوند، یکی از مباحثی که وزارت ارتباطات به آن تمرکز دارد مساله توجه به دانشگاهیان است. پشتیبانی از کسب وکارهای نوپا و کمک به پا گرفتن آنها بحث بسیار مهمی است.
وی اظهار داشت: بحث رگولاتوری یکی از چالش هایی است که باید به آن بپردازیم و تدوین برنامه های طولانی مدت احتیاج به پژوهش و دانشگاهیان دارد. در بحث آموزش هم سطح آگاهی عمومی را باید در دانشگاه ها بالا ببریم.
دکتر رضوی زاده اظهار نمود: هوش مصنوعی با عنایت به این که به علوم کامپیوتر و داده مرتبط می باشد پس بیشترین ارتباط را به وزارت ارتباطات دارد. از طرفی وزارت ارتباطات متولی امور زیرساختی است و تجربه های مشابهی قبلاً داشته است. این وزارت خانه نشان داده که می تواند به صورت چابک وظایف خویش را مدیریت کند. حجم بسیار از داده های پرارزش کشور هم در اختیار وزارت ارتباطات است که در حوزه هوش مصنوعی استفاده شایانی از این داده ها می توانیم داشته باشیم.
رئیس پژوهشگاه ICT ضمن اشاره به تدوین سند هوش مصنوعی با کمک مرکز ملی فضای مجازی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار داشت: ما از سال ۱۳۹۹ در وزارت ارتباطات یک مرکز نوآوری هوش مصنوعی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات بوجود آورده ایم که مقرر است مرکزیت فعالیت وزارت ارتباطات را دنبال کند. محورهای ما در این بخش شامل رگولاتوری، شناسایی کاربردها، تعاملات بین المللی، زیرساخت و … است.
رضوی زاده با بیان فعالیتهایی که در حوزه هوش مصنوعی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده بعنوان مثال تهیه کتابچه هایی برای حوزه های مختلف کاربردی در هوش مصنوعی، اظهار نمود: پروژه هایی دیگر هم در دست فعالیت داریم که در بحث ذائقه سنجی کاربران است و تحلیل شبکه های اجتماعی با کمک هوش مصنوعی است. یک پروژه هم با سازمان فضایی به صورت مشترک داریم و آن هم بحث تخمین زیر کشت محصولات کشاورزی در کشور با داده های ماهواره ای است که درحال توسعه تعداد محصولات هستیم.
وی در انتها با تاکید بر استاندارد سازی در حوزه هوش مصنوعی اظهار داشت: همینطور آزمایشگاهی راه اندازی خواهد شد در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات که توسط آن بتوانیم محصولات هوش مصنوعی را ارزیابی نماییم و به آن رتبه بدهیم که امیدواریم تا آخر سال بتوانیم به صورت رسمی از آن در سطح ملی بهره برداری نماییم.


You may also like