سئو بوی: دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه با اعلان اینکه در مورد آیفون ۱۴ یک بازار مکاره به وجود آمده و عده ای مدعی هستند که درحال ساختن یا وارد کردن آنتن دائمی هستند، پیشنهاد نمود که باتوجه به تصمیم مجلس در خصوص این که حداقل سود گمرکی موبایل های بالای ۶۰۰ دلار، ۱۵ درصد و عوارض کالای مسافری حداقل دو برابر این رقم است، می توان یک تعرفه معقول برای واردات آیفون ۱۴ در نظر گرفته شود تا هم برای دولت عایدی داشته و هم تکلیف وضعیت تجاری مشخص شود.
مهدی عبقری در گفت و گو با ایسنا، درباره ی تازه ترین وضعیت رجیستری آیفون ۱۴ اظهار داشت: همچنان منتظر تصمیم گیری در ارتباط با آیفون ۱۴ هستیم. اما خارج از بحث آیفون ۱۴، باید به این نکته اشاره نمود که الآن در دنیا معدود کالای اصلی آیفون های مدل ۱۳ به پایین پیدا می شود، چونکه عملا تاریخ آنها گذشته و این کالاها در مواردی فاقد کیفیت لازم است. درخواست ما این است که یک تصمیم جدی برای این وضعیت گرفته شود. در اصل وقتی سری جدید آیفون عرضه می شود، سایت شرکت ابتدا قیمت محصولات قبلی را ۱۰۰ دلار ارزان می کند و بعد تولید آنها را متوقف می کند.
موبایل رفرش چیست؟
وی ادامه داد: بدین سبب هم اکنون آیفون های پیش از مدل ۱۴، اکثرا رفرش یا ریپک هستند. وقتی موبایل آیفون خراب می شود، فروشگاه های اپل در دنیا این موبایل را از مشتری می گیرند و یک محصول نو به آنها ارائه می دهند. پس از مدتی وقتی دوره عرضه موبایل های قدیمی تمام می شود، موبایل هایی که خراب شده بازسازی و با برچسب RF به مدلول رفرش عرضه می شود.
بگفته دبیر انجمن موبایل این محصول در بازار کشورهای دیگر هم عرضه می شود و قیمت آن پایین تر است. اما چون در ایران نمایندگی اپل وجود ندارد، این برچسب روی کالا تغییر می کند. البته این موبایل ها تقلبی نیست و در خود شرکت اپل تولید شده، اما به هر حال رفرش است. اما اساسا به خاطر تخصصی بودن موبایل و همین طور اتفاقاتی که در سطح عرضه می افتد، باید جلوی این کار گرفته شود.
چگونه موبایل رفرش را تشخیص دهیم؟
عبقری همین طور اظهار داشت که مشتری می تواند شماره سریال موبایل را در سایت اپل وارد کند، متوجه می شود کالا به سفارش کدام کشور و توسط چه کشور تولید کننده ای با در نظر گرفتن وضعیت گوشی (اکتیو یا نات اکتیو) تولید شده است.
وی با اعلان اینکه آیفون با ارز حاصل از صادرات به کشور وارد می شود و ممیزی بر آنها وجود ندارد، اشاره کرد: قسمت عمده واردکنندگان آیفون ۱۳ و مدلهای پیش از آن کسانی هستند که حتی جزو بازرگانان حوزه تلفن همراه نیستند و فقط برای رفع تعهد ارزی این واردات را انجام می دهند.
عبقری با اعلان اینکه با توجه به این شرایط بهتر است زودتر درباره ی واردات آیفون ۱۴ تصمیم گرفته شود، اشاره کرد: البته عملا این تصمیم گرفته شده، چونکه از اول اسفند سال قبل قرار شد هیچ آیفون ۱۴ و حتی ۱۵ در سامانه ثبت نشود. اما الآن معین نیست دوگانگی به چه نحوی است. چونکه آیفون های ۱۴ که پیش از برج ۱۲ وارد شده نیز همچنان فعال است.
بازار مکاره آیفون ۱۴!
وی ادامه داد: همین طور یک بازار مکاره به وجود آمده و عده ای مدعی هستند که درحال ساختن یا وارد کردن آنتن دائمی هستند.
دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی در ادامه پیشنهاد نمود باتوجه به تصمیم مجلس در خصوص این که حداقل سود گمرکی موبایل های بالای ۶۰۰ دلار، ۱۵ درصد و عوارض کالای مسافری حداقل دو برابر این رقم است، می توان یک تعرفه معقول برای واردات آیفون ۱۴ در نظر گرفته شود تا هم برای دولت عایدی داشته باشد و هم تکلیف وضعیت تجاری مشخص شود.
وی ادامه داد: برداشت ما این است که چون در بودجه ذکر شده عوارض واردات مسافری موبایل حداقل دو برابر واردات تجاری است، این رقم عورارض می تواند بالاتر هم در نظر گرفته شود. تقاضای ما این است که شاید بتوان از این طریق با عوارض معقول تکلیف واردات آیفون ۱۴ را مشخص کرد.
عبقری با اعلان اینکه من هم به عنوان دبیر انجمن دلیل منع قانونی واردات تجاری آیفون ۱۴ را متوجه نشدم، اشاره کرد: این در حالیست که در طول این مدت همچنان واردات مسافری به انجام می رسد. هرچند که رجیستر صورت نمی گیرد.
وی با اعلان اینکه تا امروز چیزی تحت عنوان کالای ممنوعه بودن برای آیفون ۱۴ مطرح نشده، اظهار داشت: بطور معمول در مورد کالاهای ممنوعه، واردات در هر بعدی ممنوع می باشد، نه این که تجاری ممنوع و مسافری وارد شود.
عبقری با اعلان اینکه از مهر سال قبل برمبنای نامه گمرک تا اول اسفند امکان واردات مسافری بود اما هنوز عوارض دریافت نکردند و موبایل ها رجیستر نشده، چونکه وضعیت تجاری آن مشخص نشده است. بدین سبب با وجود واردات مسافری آیفون ۱۴ در سال قبل به شکل مسافری، دولت نتوانسته از آن عایدی دریافت کند.
دبیر انجمن موبایل با اشاره به این که در مجموع بحث این است که وضعیت آیفون ۱۴ بصورت شفاف مشخص شود، اشاره کرد: هم اکنون در سطح عرضه صنفی هم کارهایی به انجام می رسد که التهاب آفرین است؛ برای مثال شماره سریال را تغییر می دهند یا موبایل ها را تغییر می دهند. در مجموع شاهد پررنگ شدن باردیگر قاچاق و تقلب هستیم و بنظر می رسد ادامه این روند سبب خدشه دار شدن طرح خوب و موفق رجیستری سامانه همتا خواهد شد.



You may also like