به گزارش سئو بوی، ایالات متحده امریکا به دلیل مالکیت بر برخی فناوری های پیشرو در جهان از قدرت انحصاری برخوردار می باشد و اقدامات سرکوب گرانه و خصمانه ای را انجام می دهد تا انحصار خویش را حفظ کند.

به گزارش سئو بوی به نقل از سی جی تی ان، اخیراً ایالات متحده با متحدان خود همچون هلند و ژاپن برای محدود کردن بیشتر صادرات ریزتراشه ها و انواع تجهیزات و فناوری مرتبط به چین مشورت کرده است.
ASML، بزرگترین تأمین کننده ماشین های تراشه سازی در جهان مستقر در هلند، از سال ۲۰۱۹ به علت محدودیت های اعمال شده توسط دولت هلند و تحت فشار ایالات متحده از فروش پیشرفته ترین تجهیزات تراشه سازی خود به چین منع شده است.
این شرکت هفته گذشته اخطار داد که “حرکت برای اعمال حاکمیت در حوزه فناوری” می تواند منجر به “تغییرات طولانی مدت در تجارت جهانی، رقابت و زنجیره های تأمین فناوری” شود که بر چشم انداز تجاری و رشد آن تاثیر منفی بگذارد.
این آخرین اقدام ایالات متحده برای محدود کردن بیشتر صنعت تراشه سازی در چین است.
سال گذشته، دولت بایدن به اصطلاح “اتحاد تراشه ۴” را راه اندازی نمود که چهار تولید کننده برتر نیمه هادی ها در جهان را دربر می گیرد: ایالات متحده، ژاپن، کره و تایوان. این اقدام تلاش گسترده واشنگتن برای مهار پکن در قسمت فناوری های پیشرفته تلقی می شود.
ایالات متحده صنعت تراشه ژاپن را هم تهدید کرد
اما چین تنها کشور هدف سرکوب های خصمانه ایالات متحده در صنعت نیمه هادی نیست. در دهه ۱۹۸۰، ژاپن، یکی از نزدیک ترین متحدان ایالات متحده، حدود نیمی از نیمه هادی های جهان را تولید می کرد. در سال ۱۹۹۰، شش شرکت از ده شرکت تولیدکننده برتر نیمه هادی در جهان، شرکتهای ژاپنی بودند.
کاخ سفید به منظور مهار صنعت نیمه هادی ژاپن، تحقیقاتی معروف به “۳۰۱” را آغاز و توکیو را به دلیل انجام به اصطلاح تجارت ناعادلانه تهدید و تعرفه های تلافی جویانه بر ضد تولیدات تراشه این کشور وضع کرد. در نهایت آمریکا ژاپن را مجبور به امضای توافق نامه نیمه هادی با خود کرد.
در نتیجه، شرکتهای نیمه هادی ژاپنی تقریبا به صورت کامل از عرصه رقابت جهانی بیرون رانده شدند و سهم آنها در بازار از ۵۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.
در همان زمان، با حمایت دولت ایالات متحده، تعداد زیادی از شرکتهای سازنده نیمه هادی ایالات متحده از این فرصت استفاده کردند و سهم بیشتری از بازار را به دست آوردند.
بیش از ۱۰۰۰ شرکت چینی در فهرست تحریم آمریکا
ایالات متحده حالا، در رویارویی با رقابت و توانمندی شرکتهای فناوری چینی، با سواستفاده از مفهوم امنیت ملی و وحشت آفرینی، قدرت دولتی خویش را برای سرکوب و تحریم شرکتهای چینی، مانند غول مخابراتی هواوی – یک شرکت پیشرو در حوزه فناوری های مخابراتی نسل پنجم – بسیج کرده است.
طی سالهای گذشته، ایالات متحده ورود محصولات هوآوی به بازار آمریکا را محدود کرده، عرضه تراشه ها و سیستم عامل های آنرا ممنوع کرده، و همینطور سایر کشورها را مجبور کرده که هوآوی را از کمک به راه اندازی شبکه های نسل پنجم محلی منع کنند.
کاخ سفید حتی کانادا را به بازداشت غیرقانونی منگ وانژو، مدیر مالی هوآوی برای نزدیک به سه سال مجبور کرد که این امر به تنش دیپلماتیک بین دو کشور منجر گردید.
در واقع، ایالات متحده بهانه های زیادی برای سرکوب شرکتهای دارای فناوری پیشرفته در چین برای محدودکردن توان آنها در عرضه رقابت جهانی تراشیده و بیشتر از ۱۰۰۰ شرکت چینی را در لیست تحریم های خود قرار داده است.
استراق سمع و جاسوسی
ایالات متحده همینطور از هژمونی و برتری خود در حوزه فناوری سوء بهره برده و حملات سایبری و شنود گسترده انجام داده است.
آمریکا، با استفاده از پیشرفته ترین فناوری ها، مدت هاست که “امپراتوری هکرها” را تاسیس کرده و به همین علت بدنام شده است. این کشور به علت اقدامات گسترده برای دزدی سایبری و راهزنی اینترنتی در سرتاسر جهان مورد سرزنش قرار گرفته است.
جاسوسی سایبری و نظارت ایالات متحده بدون تبعیض است. همه می توانند هدف نظارت این کشور باشند، خواه رقیب یا متحد و خواه دشمن، حتی رهبران کشورهای متحد مانند آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان و چندین رئیس جمهور فرانسه هدف سرقت اطلاعات بوده اند.
نظارت سایبری و حملاتی که توسط ایالات متحده صورت می گیرد – مانند پریسم، درت باکس، ایریتنت هورن و Telescreen Operation – همگی گواه اینست که ایالات متحده متحدان و شرکای خویش را از نزدیک زیر نظر دارد.
جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، وب سایتی که برنامه های جاسوسی ایالات متحده را افشا کرد، گفته که “از یک ابرقدرت کنترل گر جهانی انتظار نداشته باشید که با افتخار یا احترام عمل کند. تنها یک قانون وجود دارد: هیچ قانونی وجود ندارد.”

You may also like