سئو بوی: به گزارش سئو بوی، به اعتقاد کارشناسان، در تعریف ۶G یا نسل ششم ارتباطات باید چند گام اساسی برداشته شود تا این نسل از شبکه به تکامل برسد و هم اکنون با عنایت به فعالیت شرکت ها و تحقیقات دانشگاه ها و مراکز علمی جهان، در مرحله ایجاد چشم انداز قرار داریم و پیشبینی می شود که این مراحل تا پیش از سال ۲۰۳۰ به نتیجه برسد.

به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، نسل ششم ارتباطات بی سیم، پس از راه اندازی و گسترش ۵G، به عنوان آینده دنیای تکنولوژی شناخته می شود. درست است که نسل ۵ تلفن همراه، تازه به شکل گسترده در دسترس مردم جهان قرار گرفته است، اما فناوری هیچ گاه در زمان و مکان خاصی متوقف نمی شود و ۶G یکی از نشانه های این پیشرفت است. چون با قابلیت ها و مزیت های بیشتر نسبت به ۵G، تغییر و تحول خیره کننده ای را در دنیای فناوری به وجود می آورد.

نسل ششم، آینده ارتباط بی سیم است که در مقایسه با نسل های قبلی، داده های حجیم­ تری را با سرعت بالاتر انتقال می دهد. در این فناوری به کمک امواج تراهرتز، از پهنای باندی جدید که سرعت و ظرفیت بیشتری را برای انتقال اطلاعات فراهم می آورد، استفاده می­ شود بطوریکه برآورد می شود، انتقال اطلاعات در این فناوری ۱۰۰ برابر سریع تر از ۵G باشد.

عوامل مهم سرعت بیشتر، ظرفیت بالاتر و تاخیر کمتر موجب می شود تا دستگاه های بیشتری با بالاترین ظرفیت به شبکه ۶G وصل شوند و به کمک توسعه هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، مرزهای بین دنیای واقعی و مجازی کمرنگ تر شود. توسعه خودرو های خودران، پهپادها و گجت های پوشیدنی، یکی از اتفاقاتی است که از حالا برای دنیای ۶G پیش بینی می شود.

اما مهم ترین موضوع در هر نسلِ ارتباطات موبایل، سرعت انتقال داده ها و اطلاعات است. در مورد سرعت، برای شبکه ۴G از مگابیت صحبت می شد و با ورود ۵G، برای نخستین بار شاهد سرعتی در حدود ۲۰ گیگابیت بر ثانیه (یک گیگابیت بر ثانیه برای هر کاربر) هستیم و در نسل آینده و ۶G، پیش بینی می شود که باید منتظر رسیدنِ سرعت، به یک ترابایت باشیم.

در این میان مزیت های گسترده­ی ۶G، به گوشیهای هوشمند، لوازم پوشیدنی، خودرو ها و ربات ها امکان اضافه کردن قابلیت های بسیار کاربردی را می­ دهد. توسعه هوش مصنوعی یکی از آنهاست؛ با ورود نسل پنجم ارتباطات بی سیم (۵G)، فناوری های هوش مصنوعی مثل خودرو های خودران، پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین و مدیریت ازراه دور خیلی مورد توجه قرار گرفتند. حالا پیش­ بینی می­ شود که با ورود ۶G، خودرو های خودران محاسبات لازم برای پردازش مسافت، حرکت خودرو های دیگر و عابران را سریع تر انجام می دهند و بسیاری از ریسک های استفاده از این خودرو ها از بین می رود.

در همین رابطه سیدمحمد رضوی زاده – رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات- در یک سخنرانی، با اشاره به اهمیت سرعت دسترسی به شبکه های موبایلی در کشور اظهار داشت: این که چه مقدار سرعت در شبکه های موبایلی مورد نیاز هر فرد است، در اصل به کاربردها و خدمات ارائه شده و نیاز کاربران بستگی دارد.

وی اضافه کرد: در دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری به سرعت بالای دیتا در شبکه های موبایلی نیاز داریم. به عنوان مثال، یکی از حوزه هایی که سرعت بالایی نیاز دارد، بحث خودرو های خودران است که در این عرصه نیازمند سرعت حداقل پنج گیگابیت بر ثانیه خواهیم بود و همین طور در بحث تکنولوژی متاورس حداقل سرعت لازم سه گیگابیت بر ثانیه است؛ این موارد تنها قسمتی از تکنولوژی است که نیاز ما را به سرعت بالای اینترنت نشان میدهد.

رضوی زاده در ادامه با بیان آماری از مصرف دیتا در سالهای اخیر، اشاره کرد: امروز میانگین مصرف دیتای شبکه های سیار در جهان به ازای هر فرد حدود ۲۰ گیگ در ماه است، این در حالیست که در آینده حجم ترافیک دیتا رشد خواهد کرد، به صورتی که در سه سال آینده این مقدار به ۳۵ گیگ در هر ماه خواهد رسید.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهمیت افزایش تعداد کاربران شبکه های موبایل در سالهای اخیر، بیان کرد: یکی دیگر از مواردی که نیازمندی ما را به سرعت شبکه مشخص می کند، تعداد کاربران در شبکه است. در ۱۰ سال قبل از شش میلیارد کاربر در جهان به هشت میلیارد مشترک رسیده ایم. این در حالیست که امروز دیگر تنها کاربران موبایل، افراد و گوشیهای هوشمند در اختیار ایشان نیستند، بلکه دستگاه های دیگری هستند که به دسترسی شبکه پرسرعت نیاز دارند که از آنها به عنوان اینترنت اشیاء یاد می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: به غیر از بحث نرخ داده و ظرفیت کاربری، پارامترهای دیگری هم در ارزیابی شبکه های موبایل دخیل هستند که همچون آن می توان به تاخیر، قابلیت اطمینان ارتباط با شبکه، راندمان انرژی، بازدهی طیفی، امنیت و پوشش شبکه در شبکه اشاره نمود.

رضوی زاده با اشاره به وضعیت فعلی شبکه نسل ششم، اظهار داشت: در تعریف ۶G، چند گام اساسی همچون ایجاد چشم انداز، معرفی راهکارهای و تکنیک ها، ارزیابی تکنیک ها، استانداردسازی، راه اندازی شبکه های آزمایشی و راه اندازی شبکه های تجاری باید برداشته شود تا این نسل از شبکه به تکامل برسد و هم اکنون باتوجه به فعالیت شرکت های معتبر، تحقیقات دانشگاه ها و مراکز علمی جهان، در مرحله ایجاد چشم انداز قرار داریم و پیش بینی می شود که این مراحل تا پیش از سال ۲۰۳۰ به نتیجه برسد.



You may also like