به گزارش سئو بوی، رئیس سازمان فضایی ایران از آغاز فاز اجرایی منظومه ماهواره ای شهید سلیمانی اطلاع داد.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، دکتر حسن سالاریه ضمن اشاره به آخرین وضعیت اجرای پروژه منظومه ماهواره ای شهید سلیمانی، اظهار داشت: سازمان فضایی ایران بر مبنای تکلیف برنامه ۱۰ ساله فضایی و به منظور خدمات دهی به مردم، دستگاه ها و سازمان های دولتی و همینطور عرضه خدمات به شرکتهای بخش خصوصی، موظف شده که یک منظومه ماهواره ای مخابراتی را در مدار زمین قرار دهد.
وی ادامه داد: اجرای این پروژه که “پروژه شهید سلیمانی” نام دارد و در واقع نخستین پروژه منظومه ماهواره ای کشورمان به حساب می آید، به علت دستاوردهای حاصله در تولید سری ماهواره و شبکه سازی آن، از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار می باشد.
رئیس سازمان فضایی ایران افزود: بر همین مبنا، سازمان فضایی ایران از مدت ها قبل و حتی قبل از نهایی شدن برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور در شورای عالی فضایی، برنامه اجرایی این پروژه را آماده کرده و طرح اجرایی منظومه مخابراتی باند باریک با سرویس محدود را مدون کرده بود و هم اکنون با گذشت کمتر از یک ماه از تصویب برنامه ۱۰ ساله فضایی که یکی از مهم ترین بندهای آن اجرای پروژه شهید سلیمانی است، با شروع فرآیند مناقصه و شناسایی شرکت یا شرکتهای مجری، فاز اجرایی این پروژه رسما کلید زده شد.
سالاریه افزود: الان در چارچوب مناقصه، شرکتهای خصوصی داخلی درحال عرضه اسناد و مدارک جهت اثبات توانمندی خود هستند و بعد از پایان بارگذاری مدارک، سازمان فضایی این اسناد را بررسی نموده و شرکتهای برتر را جهت عرضه طرح اجرایی بر اساس طراحی اصلی که پیش تر توسط سازمان فضایی تهیه شده است، معرفی خواهد نمود.
وی افزود: بعد از عرضه طرح اجرایی توسط شرکتهای خصوصی، پروژه به برترین طرح اجرایی سپرده شده و شرکت یا شرکتهای خصوصی پذیرفته شده، فاز اجرایی این پروژه مهم را با طراحی و ساخت نخستین ماهواره های منظومه، آغاز خواهند کرد.
رئیس سازمان فضایی ایران همینطور تصریح کرد: سازمان فضایی با عنایت به ارزیابی های انجام شده در خصوص توانمند بودن بخش خصوصی در حوزه طراحی و ساخت نانو ماهواره ها، در نظر دارد در چارچوب این پروژه و در سال اشتغال دانش بنیان، در جهت تقویت شرکتهای دانش بنیان بخش خصوصی کشور، اجرای پروژه را به این شرکت ها واگذار کند.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان فضایی ایران، سالاریه تصریح کرد: سازمان فضایی کوشیده تا ضمن این که در توسعه منظومه گام برمی دارد، توانمندی کشور در ساخت ماهواره های کوچک در قسمت خصوصی هم در تعریف پروژه لحاظ شود. بدیهی است با موفقیت در این گام، راه برای تکمیل و توسعه منظومه ماهواره و عرضه خدمات بیشتر در گامهای بعدی فراهم خواهد شد.




منبع:

You may also like