سئو بوی: ماهواره ˮخیامˮ با مالکیت سازمان فضایی ایران در هفته آینده با همکاری روسیه از پایگاه قزاقستان پرتاب خواهد شد.
به گزارش سئو بوی به نقل از ایسنا، “خیام”، گامی مهم برای تأمین داده های ماهواره ای و توسعه کاربردهای صنعت فضایی در کشور است.
در یک همکاری مشترک با کشور روسیه، ماهواره “خیام”، هفته آینده از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان توسط ماهواره بر سایوز به فضا پرتاب خواهد شد.
این ماهواره که مالکیت آن در اختیار سازمان فضایی ایران است، با سنجنده های دقیق در طیف های مختلف، زیر ساختی مناسب برای هوشمندسازی بخش های متعدد کشور خواهد بود.
ارتقای بهره وری در حوزه کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت مخاطرات طبیعی، پایش تغییرات کاربری، ساخت و سازهای غیرمجاز و مقابله با جنگل خواری، پایش مخاطرات زیست محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرزهای کشور همچون کاربردهای داده های دریافت شده از ماهواره خیام خواهد بود.
سازمان فضایی ایران، ضمن توسعه توانمندی های داخلی در حوزه ساخت و پرتاب ماهواره های مورد نیاز کشور و توسعه ایستگاه های زمینی مربوطه، نیازهای فعلی کشور در حوزه تأمین داده های ماهواره ای را از راه همکاریهای پیشرفته علمی و فناورانه با کشورهای پیشرو در صنعت فضایی جهان ادامه خواهد داد تا علاوه بر تأمین نیازمندی های کشور، با انتقال دانش و تجربه، مسیر بومی سازی فناوری فضایی در داخل کشور را تسریع کند.
به نقل از روابط عمومی سازمان فضایی ماهواره، اخبار تکمیلی در مورد مشخصات این ماهواره و کاربردهای آن هفته آینده بعد از پرتاب ماهواره اطلاع رسانی خواهد شد.





منبع:

You may also like